Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-18

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tarmokas

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-17

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Fasujen osalta ei niin hyvin mennyt... 9 kuoriutui 3 menehtyi koneessa ja kolme seuraavan viikon aikana :smt017 . "Hiipuivat pois".Jotai siis mättäsi hoidossa... :smt013 Kolme nyt jäljellä.
Eka yritys, jotain niksejä olen näiden koekaniinien kanssa yrittänyt opetella...Pidin joskus viiruja haastavina, ei puhuta edes samana päivänä, ovat tosi mielenkiintoisia tuttavuuksia. ](*,)
Tarmokas

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-17

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Isäntä halusi vielä vielä syksyn kunniaksi orppeja koneeseen. Munia 11, joista 10 kuoriutui reippaana. Varmaan paras tulos kautta aikojen :smt038 :smt038 :smt038 .
Risupekka

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-17

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Vähän aika sitten muninnan aloittanut kana (nimeltään Pilkku) on ruvennut hautomaan.
Viime viikon sunnuntaina huomasin kun Pilkku vain on pesässä ja nyhvöhtää siinä. Jos joku kana edes meni lähelle sai kyllä kuulla että ei ollut asiaa tulla tälle pesälle.
Niimpä katsoin onko Pilkun alla munia,niin siellähän oli 8kpl.
Itse olin onnesta soikea että jollekki kanalle on tullut hautomisinto. Eilen kävin kanalassa, ja kun menin Pilkku tarmokkaana hautoi, tarkistin samalla paljon munia oli alla. Valitettavasti kaksi munaa oli rikki. Joten otin ne pois. Muut näyttivät ehjiltä.
Mutta tänää harmikseni kun kävin kanalassa, Pilkku oli orrella. Pari kananmunaa oli lattialla ja pesässä oli yksi kananmuna rikki.
Niimpä otin kaikki munat pois ja putsasin pesän. Ja pian tulikin Pilku takaisin pesään ja asetteli jäljellä olevat munat alleen, ja rupesi hautomaan. Munat olivat kaikki kylmiä, mutta ei kait vielä peli ole menetetty?
Jäin seuraamaan kanalaan, että häätääkö joku kana Pilkun pois tai onko Pilkulla hävinnyt hautomisinto.
Ei mennyt pitkään kun pari kanaa rupesi tökkimään Pilkua, eikä Pilkun murealla äänellä ollut tehoa. :smt012
Eikun äkkiä etsin jotakin käsiini että saisin pesän eteen jotain verkkoa, ja tähän hätään löysin paksua itikkaverkkoa. Laitoin sitä sen verran että kukaan kana ei yltäisi nokkia toista. Pilku pääsisi itse pois pesestä ja takaisin.
Saa nähdä kun huomenna käyn kanalassa että onko tuo verkko pitänyt..
Mietin myös vaihtoehtoisesti sitä että siirrän Pilkun ja kananmunat häkkiin missä olisi ruokaa ja vettä. Häkki toki olisi kanalassa.
Mutta toivon kovasti että Pilkku onnistuisi hautomisessa ja tulisi tipua taloon. :smt054
Ajattelin sitten pe tai la läpivalaista lampulla munat, ja katsoa oisiko ruvennut kehittymään tipusen alkua.
Hitsi että jännittää! :smt003
Tarmokas

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-18

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Taas kiinailmiö :smt003. Silkit hautoi, sitten kun eka kuoriutui, unohtui parin päivän päästä haudonta. Laitettin ne koneeseen ja sieltä on tasaiseen kuoriutunut tipuja. Nyt niitä on 7 :smt054. Olen niitä sitten vienyt emojen alle , sinne ovat sujahtaneet.

Tänään lisäsin puruja pesään, sinne ei sitten voinut mennä...isännys tuossa kommentoi, että mitäs säädät toisten huushålleissa. Niinpä. En säädä enää ikinä. Toivottavasti kelpaa pesä viimeistään illalla. :smt009
Tarmokas

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-17

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Niitä silkkejä on nyt 9 :smt049 .

Nyt sitten pariviikkoa sitten savitaipalelaista alkaneet hautoa. Luulin, että ovat niin fiksuja, että tietävät mikä kannattaa, noin kelien puolesta. En vaan raaski estää niitä hautomasta, kun ovat omatoimisia. Mulla semmoinen visio, että jos on kanan hoidossa, oppii itsekin haudonnan hienouden :smt017 .

Kanalassa nyt maataan pannukakkuna kanalan "kylmällä puolella". Ensi vuonna suljen sen luukun :smt011.

Tänään kurkkasin yhtä munaa, ihan on mallissaan kehitys.

No, nyt suunnittelemaan lämpölampun viritystä sinne "kylmälle puolelle" tipujen syntymää odotelessa..:smt023 ,kun kelit ei vissiin ainakaan viikkoon lämpene :-" ...
Tarmokas

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-17

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Kolme niitä sieltä ilmestyi...reippaita tipuja. :smt050
Ja sillai edullisia...ostettettiin TAAS yks lämpölamppusetti. Jee.
Onneksi ei harrastukselle lasketa hintaa :smt038 VAU.
SiniS

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-18

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Ei se ole harrastus eikä mikään, jos ei vie kaikkia liikeneviä rahoja :smt040
Baarma

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-18

Viesti Kirjoittaja Baarma »

Minulla kaksi sekulia hautoneet tovin mutta haudonta into ei ole ottanut laantuakseen eri näköisistä yrityksistä huolimatta. Tänään hain 5vrk vanhat tiput ja laitoin ne alle. Alkuun oli maatiais miksin alla hakkas niitä ihan urakalla otin pois kun hy line miksini Islanti oli erehtynyt jaloittelemaan. Islanti ohjaa niin kauniisti tipuja hellin ottein kurisee tipusille ja murisee vieressä olevalle joka hautoo ei oota. Katotaa mitä tästä tulee yritin siirtää pesintää tipu aituuseen mutta mutta kana karkaa samantien vakio paikalleen. Siis juoksee täysillä päin seinää. Joten yritän saada ton toisen hautojan pois vakio pesästään. Tiput saa osumaa jos yhtään poistuu Islannin alta eivät toistaiseksi pääse ees juomaan ilman et mulla on käsi kopsuttelun esteenä sekulilta. Pitänee tehdä islannille aresti harjoituksia et tottuu ettei pääse ku mun päästämänä pois. Tipujen aitaus on kopissa oleva sisä aitaus on kooltaan 120x50 cm et mikää älyttömä pieni aresti mihi mietin kun en oo paikalla ainaki tiput. Mietityttää vaan et on liian tyly mut muut sekulia kaa ei hirveesti tutustuneet ees pikkusiin niin arvaa vaa kun voi tulla sama vastaan niittenkin kanssa. Näillä kuudella kanalla on 5 muninta paikkaa ja syvennyksiä niin samaan tekevät munat. Helppo homma. Välillä myös kopinalle virittelevät haudontaa mutta se on varsinkin kesällä viileä.
Tarmokas

Re: Tarmokkaan haudonnat vol. 2013-18

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Hups, miten aika menee... :smt017 ..Meillä meno jatkuu entiselläään, kesä tosin hiljaisempi, kun suurin osa kanoista vietti kesälomaa tutuissa kesäperheissä :smt003 . Nyt on jengi kotiutunut, tosin on tarkasti mietitty, milloin palkitaan muninnalla. Kesäajan kun saaneet juhlia kaikilla herkuilla :smt023.

Meillävanhin savitaipalelainen täyttää ensi keväänä 13-v..Pidetään kunnon kekkerit, jos sinne asti päästään.. On meidän ekaa settiä, tunnistettavasti, koska nokka hieman ristissä. Kunniakas isotäti, joka edelleen saa hoitaa muiden tipuja yhdessä emon kanssa. Niin ihana mummo :smt055
Vastaa Viestiin