SiniS:n tiputouhut

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Osui veikkaus oikeaan, siellä harjoiteltiin kiekumista tänään . Araut ja toinen ayam on vielä ainakin hiljaa.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva
Kukko?

Kuva
Kana?
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Heta oli eilen johdattanut pikkupesueensa ulkoilemaan, sekä omat että adoptiotiput. Siellä ne viipotti, kolme parin viikon vanhaa ja 8 toukokuun lopulla kuoriutunutta kovaa vauhtia parven jatkona. Hyvältä näyttää, olin juuri päivä pari aiemmin miettinyt koska pienet yskaltavat ulkoilemaan. Edellisenä pöivänä sain ihanaa videota, missä parvidynamiikka näkyy loistavasti: Heta paimentaa pesuetta orppi-Margarethan avustaessa sivustalla, pikkutipit käy röyhkeästi hakemassa herkkupalat pingviinien suusta, välillä Margarethalta, välillä Hetalta. Kukko Günther kävi välillä sisällä tarkastamassa, että rauha on maassa ja palasi ulos komentamaan nokkavia kukkopoikia. Hetan laajennetussa perheessä näyttäis olevan 5/8 kanaa kiuruvetisistä ja 3/3 omissa tipuissa.

Huithapeli hautoo vaihtelevalla intensiteetillä, eilen oli taas :smt018 väärässä pesässä, nostin selliin munien kanssa, haudontapäivä 17 menossa nyt. En ole varma tämän tipueen onnistumisesta, sen verran usein Huithapeli on päätynyt väärään pesään. No, hän onkin alle vuoden vanha, eikä munia ole alla kun kaksi. Juurikin mun epäilysten takia.
Heta sai muuten eilen armon, mikäli ei muni, niin saa jäädä parven jatkoksi, juuri erinomaisten emo-ominaisuuksiensa takia.

Voi kirjoitusvirheiden määrää, aamukahvit juomatta ja kännyn näyttö on pieni :smt044
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Huithapelilla haudontapäivä 23 ja olin jo luopunut toivosta. Alunperin olin päättänyt että huomenna munat pois, mutta kävin vielä kurkistamassa kanan alle. Munat käteen ja taskulamppu toiseen. Ensimmäisen kehitys oli pysähtynyt ja toinen.... hetkinen mikä tuo ääni oli :smt017 se piipittää! Helvetin kyytiä piipittävä muna takas emon alle ja itse tupaan keittämään kananmunaa emolle ja ehkä tämän päivän nimiin kuoriutuvalle poikaselle.

Mitä opimme tästä? Vaikka niin hauras pieni tipu onkin, niin munassa ne on selviytyjiä, jotka näköjään kestää useamman jäähtymisen välillä. Hyvä näin, olin jo ostamassa kaverilta untuvikkoa että saan huithapelin lopettaman hautomisen.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva

Aamu alkaa pelastusoperaatiolla. Emo, todella huono ja huoleton hautoja, oli karannut yön aikana sellistä ja jättänyt mun jo kahteen kertaan tuhoon tuomitsemat munat oman onnensa nojaan. Eilinen piipitys pelasti nämä munat. Koneessa on 9 päivää olleet kääpiökochinit sai nyt tilapäisesti seuraa, nappasin käännön pois päältä siksi aikaa että nämä kovan onnen tiput saadaan ulos toimituspakkauksestaan. Samaan aikaan kahvikupillisen ohella virittelin apukeittiöön tipunaariota, lasten lelulaatikko tyhjättiin lattialle ja lämpölevy + spotti viriteltiin paikalleen. Porakone laulamaan ja vesipullon paikkaa mallaamaan laatikon seinään. Isäntä katsoo silmät aamutokkurasta ristissä emännän sekopäistä puuhaamista, kysyy, että mitä *elvettiä sä riehut heti aamusta :smt017 Kuultuaan munanpelastuksesta sen ilmeestä näkee ajatuksen "jaa taas jotain kanahommia" ja antaa homman jatkua, se ei pidä enää mitään kanoihin liittyvää omituisena, vaan on hyväksynyt sen, että rouva on hurahtanut ja on paree antaa asian olla :smt044 Happy wife, happy life.

Eli pyörrän omastakin päätöksestäni ja näemmä meillä kohta (toivottavasti) on keittiötipuja.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Huh! Täähän on oikea jännityskertomus. Toivottavasti tiput pääsee elämän alkuun. :tweety: :smt001
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva

Aamutohinan keskellä kuoriutui pikavauhtia ensimmäinen ja kauppareissun aikana oli toinenkin kömpinyt ulos pakkauksesta. Nyt apukeittiössä kuuluu tasainen piipitys, ensimmäiset nokkaisut munankeltuaista on jo maistettu ja vesipulloa ihmetelty ihan porukalla.

Aamuun kuuluu myös rengasrikko, teurasauton matkaan lähtevä navetan vanhin leidi (ajattelen elämän kiertokulkua, nämä tiput eivät varmaan 10 vuotta elä, mutta yksi lähtee ja toiset syntyy) . Mieskin kurkistelee tipunaarioon ohi kulkiessaan ja kävihän tuo anoppikin jo vilkaisemassa tulokkaita :smt036
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Onnea pikku tipuista :smt055 :smt006
Minustakin ihana mukaansa tempaava kertomus, tämmöisiä on kiva lukea :smt023
mummo ja kanaset :biggrin:
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Suunnitelmissa on aloittaa blogi meidän tilan elämästä: lehmistä, kanoista, koirista, lapsista, emännän ompeluharrastuksesta ja kaikista suruista ja iloista mitä päivät eteen tuovat. Ehkä sitä joku lukis :smt017
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Oli tarkoitus palauttaa, tai ainakin kokeilla viedä tipuset emon hoiviin kanalaan. Vaan raaskinneeko tuota, tyttö 1v 9kk on täydellisen rakastunut. Tipuja pitää käydä katsomassa joka käänteessä ja auta armias jos just sillon ei äiti ehdi, niin johan on kaunis ja kovaääninen meritähtimuodostelma keittiön lattialla :smt044 Uhkasin jo, että pidän aina pari keittiötipua kunnes pienen tipufarmarin uhmaikä on kokonaan ohitse (eli ehkä sellaisen pari vuotta :smt040 ), koska tipujen katselu on varma tapa laannuttaa itkupotkuraivarit. Sit alkaakin olla seuraava kanafarmari uhmaiässä, että ehkä meillä on ikuisesti tipunaario apukeittiössä... Vielä en ajatuksesta puhunut miehelle, voi olla parempi etten puhukaan :smt043
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva
Tomeria pikkuisia
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onpa kauniita tipusia! :smt007 Hieno homma, että pelastusoperaatio meni nappiin. :smt038
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Harmi vaan, että siipisulista olin katsovinani molemmat kukoiksi. Hurjan kesyjä niistä kyllä tällä keittiökasvatusmenetelmällä näyttää tulevan.
hunski89

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Onks noi araucana tipuja? Itse olen kuullut ja lukenut että niitä ei voi siivistä eikä helttojen kasvunopeudesta tunnistaa.
Itelläki viis arautipua kuoriutu maanantaina, perärööri tutkimusta olen heillä harjoitellut, siivet näytti kaikilla samalta. Kahdella kinuskiraitasella ainaskin näky pippelipallero rööriä tutkimalla, muilla en nähnyt. Muutaman päivän päästä katon uudestaan kun pienempienkin röörit on vähä kasvanu ni on helpompi kattoo. Ei niistä parin kolmen päivän ikäsinä nähny mitää paitsi isommista munista tulleista tankeista. :smt003
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Koetin siirtää tiput eristyssellissä majailevan huithapelin luo, todella huonoin tuloksin. Se kävi tipujen päälle kun yleinen syyttäjä ja tiput piti pelastaa häkistä pois. Ei siis onnistu. Vaihtoehto b: Heta ja adoptiotoimisto, omat 3 kpl ja 8 kiurua. Heta kyllä katseli tipuja kiinnostuneena, mutta pingviinit oli turhan raisuja. Ei siis toimi tämäkään. Tipit takaisin tissiliiveihin ja sisälle: olkoot sisällä kunnes hautomakoneessa olevat käpsyt kuoriutuu, nämä kaksi on niille hyvä isovelikaksikko opastamassa syömisen saloihin. Siirtää sit koko poppoon kerralla kanalan puolelle häkkiin.
Vastaa Viestiin