Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rusina

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

vanttu kirjoitti:vääntäkää nyt rautalangasta: saako kanalle tällä hetkellä syöttää laillisesti lihaa vai ei ? Siis ei mitään jätettä, vaan ihan elintarvikekelpoista lihaa?
Tätä rautalankamallia minäkin kaipaisin! Meillä on nokittu kennel-rehun lihaa, kun sitä koirillekin syötetään. On Eviran hyväksymä tuotantolaitos. Vaan onko koirille kelvollinen liha "tuotantoeläimille" (höh?) sopivaa. Vai onko ties mitä jäämiä? En ole munien syöntiin kuollut (vielä) ja nuhakin vaivaa, joten ei kai niissä hirmusti antibiootteja tms. ole :smt004 ?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Niinpä...minullakin on ihan "puusta pudonnut olo", että mitä kanoille saa laillisesti syöttää. En kerennyt hetikään kaikkia sian ja kanan ruokintaan liittyviä muoksittuja viestejä lukea alkuperäisasussa...ehkä se olisi selvinnyt niistä? Jos jollekulle selvisi, niin valaiskaa ihmeessä!

Sen verran olen älynnyt, että ainakin kannibalismi on kiellettyä! Mutta onko se sitten kannibalismia, että syöttää tipuille munia/munankeltuaisia tai että syöttää kanoille munankuoria?
viiriäiset

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Itse stressasin joskus ruokintaa mutta asiaan tuli muutos, Tein kanoille ruokaa--> soija rouhetta kattilaan ja veden keittimestä kiehuvaa vettä päälle sillai sopivasti sitten jtn lihaa makkaran jämiä, perunaa, keittoa tms perään sillai sopivasti sitten kaurahiutaleita ja hamppua ja hampun siemeniä perään edelleen sopivasti ja makaryllejä myös sopivasti jolloin koostumus pitäisi olla sopiva puuro ni lirautetaan öljyä perään ja tarvoillaan tämä mössö lämpimänä on ilmeisen hyvää sillä häviää nopeasti.
Kesäisin heitän kanoille käytännössä kaikkea ruuan tähdettä siis sellaista mitä itse söisin eli ei mitään mätää ja sotken sekaisin ja vien kanoille, lisänä ruohoa ja milloin mitäkin.

Pointti on siis että tarjoan kanoille monipuolista ruokaa maalais järjellä ja eu direktiivit ei päde minun kanalassa esim en saa antaa ruohoa kanoille O.o
potkotti

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja potkotti »

No oh hoh! Olispas aikamoinen ihme jos moinen lakimuutos tulis... :shock: Mut ei voi kuin odottaa, ja toivoa parasta :smt023 Tosi hyvä kirjotus, kiitos! :smt001
jokunen

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Moni kirjottaa antavansa hernettä. Annetaanko herne tuoreena vai kuivattuna, kokonaisena vai murskattuna? Jos kuivattuna niin tarviiko liottaa? Mistä hankitte auringonkukansiemenet?

Tähän asti omani ovat saaneet ph-Balansia, kauraa ja 'kotiruokaa' (=ruuantähteitä, muttei linnunlihaa) sekä soraa ja kalkkia. Mietin vain, voisiko asioita tehdä myös toisin.
vardenji

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hyvä kysymys noi auringonkukan siemenet :smt017 Mun käsittääkseni ne on ihan hyvää ravintoo, mutta saako suomesta mistään kanoille sopivaa? Ulkolinnuille tarkoitettu ei välttis oo salmonellatestattua?
Onko kukaan muuten kasvattanu kanoille jauhomatoja? Lisääntyykö ne hyvin ja sopiiko kanalle?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä annan herneen rouheena enkä liota ja valmiiksi rouheena ostan
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No meillä syötetään kanoille ylijäämä perunat keitettyinä, kastikkeettomat salaatinjämät sama pätee ns "halkiporkkanoihin", kuivattuja kerppuja; vadelmasta, nokkosesta, horsmasta jne. Kuivaan pikkukalaa, joka maissimyllyllä, herneiden mukana jauhetaan rouheeksi. Munankuoret kuivataan leivinuunissa; kanoille. Leipää saadaan lähikaupasta, jopa yli tarpeen ja se kuivataan leivinuunissa, säkitetään ja sitten liotetaan päiväannoksiksi. Samaisen lähikaupan vihannekset, viinirypäleet, kellastuneet kaalit ja salaatit,.. jne, menevät meidän kanoille.
Kaikki maustetut kastikkeet yms eivät mene kanoille; kompostointiin.
Viitseliäs kanatarhuri kyllä keksii jos mitä lähes ilmaista mutta hyödyllistä ruokaa kanoilleen. Mielikuvitusta.
AnetteMilli

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Me yritettiin kasvattaa valmiiksi jauhomatoja. Käytiin ostamassa lemmikkieläin liikkeestä. Eivät ole lisääntyneet ja suurin osa on kuollut.
Netistä lähinnä haalittu ohjeita niiden ylläpitoon, mutta eipä onnistunut. :smt012
Paremmin voisi onnistua, jos hankkisi madot suoraan kasvattajalta.
harrastaja

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Ihan kateeks käy Kallen juttu täällä sanoovat et ei saa myydä ees -30% leipää menee johonkin hyväntekeväisyyteen ja samoin myös kaikki vihannekset ja hedelmät pitää heittää roskiin....
tinttuli

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

AnetteMilli kirjoitti:Me yritettiin kasvattaa valmiiksi jauhomatoja. Käytiin ostamassa lemmikkieläin liikkeestä. Eivät ole lisääntyneet ja suurin osa on kuollut.
Netistä lähinnä haalittu ohjeita niiden ylläpitoon, mutta eipä onnistunut. :smt012
Paremmin voisi onnistua, jos hankkisi madot suoraan kasvattajalta.
Olipa harmi jos kasvatus epäonnistui. Usein lemmikkieläinkaupassa säilyttävät niitä kylmässä, jotta eivät kehittyisi kuoriaisiksi ja nämä toukat voivat olla säilytysajasta riippuen jo huonokuntoisia. Eli syy ei välttämättä ole kasvattajassa tai menetelmissä, vaan huonoissa madoissa. Niissähän on useita kehitysasteita ja jos ovat kuoriaisen muodossa, niiden elinikä on rajallinen ja kuoriaiset kuolevatkin jossakin vaiheessa. Silmälle näkymättömiä munia on voitu kuitenkin munia elatusalustaan ja niiden kehittyminen vie aikansa ja vaatii monta vaihetta. Jos alusta ei ole homeessa, siellä saattaa hyvinkin muhia pikkuruisia matoja. Tässä on ainakin todella intohimoisen kasvattajan ohjeita http://www.herppi.net/keskustelu?func=v ... 4&id=97801 :smt003 Jauhomadot ovat turvallisia kasvattaa, sillä eivät kiipeile astiassa, eikä mulla ainakaan ole kukaan karkuun pötkinyt. Itse kasvatan niitä isommissa kannellisissa laatikoissa, eivätkä juuri häiritse ketään pesuhuoneen kaapissa lämminvesivaraajan päällä. Voitin inhoni matoja kohtaan, mutta kuoriaisia en halua vieläkään siirrellä muuta kuin kauhalla.
Itse olen jopa pakastanut matosia ja jakanut halukkaille viirunostajille matofarminalkuja. Alku oli hidasta, mutta kun "tuotanto" lähtee käyntiin matoa pukkaa. Kanan tipuille olen antanut hyvin varovasti lähinnä herättämään vaistoja, sillä hyvin runsaalla matoruokinnalla sain aikaiseksi kahdella kukonpojalla kasvuhäiriöitä; sen verran tuhtia tavaraa on. Viiriäiset kesyyntyvät liikaakin niillä ja kanat ovat aivan höperöitä jauhomatojen perään. Toipilasruokana on erinomaista ja hyvin ravitsevaa, näyttäisi olevan jopa kanalle henkisesti terapeuttista :smt005 !! Jos intoa olisi, jauhomadoilla saisi kanan tai viiriäisen koulutettua vaikka heittämään kuperkeikkaa!!
vardenji

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Eli voiko lemmikkikaupasta ostetuilla madoilla saada vielä farmin? Mä kasvattelisin innokkaasti omat proteiinit kanoille! En tosin uskonu et matojen kasvattaminen olis noin monimutkasen kuulosta. On varmaan helpompaa miltä toi teksti antaa vaikuttaa...
tinttuli

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

vardenji kirjoitti:Eli voiko lemmikkikaupasta ostetuilla madoilla saada vielä farmin? Mä kasvattelisin innokkaasti omat proteiinit kanoille! En tosin uskonu et matojen kasvattaminen olis noin monimutkasen kuulosta. On varmaan helpompaa miltä toi teksti antaa vaikuttaa...
Hän siteeraa apostolin sanoin "Suurin kaikista on rakkaus" ja tästä voisimmekin päätellä asiaan paneutumisen tason :smt005
Todellisuudessa on varsin yksinkertaista ja helppoa. Juttu kannattaa kuitenkin lukaista, niin osaa hahmottaa elatusalustasta, lämpötilasta ja tuoreravinnosta ja tietenkin eri kehitysasteista. Moni menettää kärsivällisyyden, kun mitään ei ala tapahtua ja elinkierto onkin aika pitkä.
Eli sopiva muovilaatikko, jauhoja + kuivahiivaa + leseitä pohjalle. Madot tai koppiaiset sekaan ja muutama esm. porkkana siivu, rei´itetty kansi päälle. Homehtumisen vaara on, jos antaa sapuskaa liikaa ja jos liian vähän syövät toukkia. Kuoriaiset harrastavat ahkerasti parittelua ja munivat jauhoihin. Pikkumadot kasvavat ja luovat nahkansa useita kertoja. Kesällä on helppo luonnosta saada elävää ravintoa, mutta talvella näistä on hupia ja hyötyä varsinkin esm. toipilaille tai pitkään hautoneille. :smt004 no, on niitä huonompiakin harrastuksia, eikä ihan kaikille vieraille kannata esitellä...
reetta

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja reetta »

no juu, mun isosetä harrasti perhosia niin kiihkeästi, että kasvatteli jotain lajeja toukasta kotelon kautta aikuisiksi. ja sitten neulasi ne. muistan kun oltiin jossain sukujuhlissa kesällä ja isosetä pani minut noukkimaan jotain tietyn kasvin lehtiä ja viemään auton takakonttiin laatikoihin, missä sillä oli ne hiton perhostoukkaviljelmät mukana :) ei raatsinu jättää kotiin juhlien ajaksi.. eikä toisaalta kehdannut ite mennä kesken juhlien johonkin puskaan pyllistelemään. että joo, on niitä KAIKENLAISIA harrastuksia :smt007 .
AnetteMilli

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

hahaa, onneksi en ollut heittänyt matoja pois, koska liikettä siellä tuntui edelleen olevan, olivat unohtuneet tuonne kaappiin, mutta hyvin näytti siellä vielä olevan noita kaurahiutaleita, joten eivät ainakaan nälkään ole nähneet. Pitää nyt seurailla josko nuo tuosta vielä innostuisi. Voikohan jauhikset kuolla ylisyöntiin?

Voi, tuo reetan isosetä on ollut ihana :smt003
Vastaa Viestiin