Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä hyppään takaisin kanojen ruokintaan. Tuolla em mainitulla seoksellahan tehdään kanasta kasvissyöjä jota se ei ole.Tipujen ruokintakaan ei onnistu. Mulla on ohra-kaura seos käytössä sekä puuro jonka nesteenä juustonteosta jäänyt hera, perunaa, porkkanaa ja hernerouhe, kefiiriä ja kalaa tai lihaa tai munia. Viljat ja nykyään myös herneet tulee naapurin pellolta enkä tiedä onko rehuntuottaja ja tuskin haluaa mun elukoiden takia sellaiseksi rekisteröityä. Perunat ja porkkanat toisen naapurin kasvimaalta sekä myös omalta maalta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
suikku

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja suikku »

Siis ihan oikeasti! Aivan MAHDOTONTA! Ei tule mitään. Mistä muka kaiken rehun alkuperän löytää? (Viitaten äskeisiin puheenvuoroihin.) Menee kanojen pidon idea ihan kokonaan. Mulla on kanoja just siks, että saan haalittua niille kaikenlaista sieltä täältä ja esim. naapurit tuovat kalaa jne.
ninnu

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Maattari kirjoitti:Mä hyppään takaisin kanojen ruokintaan. Tuolla em mainitulla seoksellahan tehdään kanasta kasvissyöjä jota se ei ole.
No ainakaan mun lintuset eivät tietenkään pelkästään tuota syö :smt002 Tuo seos sellainen mitä koko ajan on niillä saatavilla.
Syövät myös runsaassti kasviksia, hedelmiä, maitotuotteita, lihaa ja kalaa.
hannaw

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kirjoitin aika huolimattomasti, eli saavat todella muutakin, mutta toi sekoitus on se pohja, jota on aina tarjolla, kuten ninnullakin. HÄrkäpapua en anna kanoille, koska tuolla aiemmassa linkissäni, sitä ei kanoille suositella, siksi annan ihan tavallista hernettä.
Rusina

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kuten kirjoitin, niin meilläkin saavat myös lihaa, puolet valkuaisesta tulee siitä. Ja kalaa, maitotuotteita ym. mitä milloinkin on. Tehdasrehuilla ruokittu muniva kanahan on kasvissyöjä :smt002. Soija taitaa olla ainoa valkuaiskasvi, jolla saa kanan valkuaistarpeen tyydytettyä, muiden kanssa tarvitaan sitä eläinperäistä valkuaista myös.

EU-tukihakemuksissa on nykyään kohta, jolla ilmoittaudutaan rehuntuottajaksi, joten eiköhän se asia ole kunnossa viljelijöiden kohdalla. Hevosilla tuo kirjanpitopakko on muuten ollut voimassa reilu jo kaksi vuotta, tuskin siitä siltikään kaikki heponomistajat ovat tietoisia. Tuotantoeläimillä se on ollut arkipäivää kai jo paljon pitempään... tuskin siltä säästyy harraste-eläimetkään kauaa.
Ilona

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Ilona »

hannaw kirjoitti:Kirjoitin aika huolimattomasti, eli saavat todella muutakin, mutta toi sekoitus on se pohja, jota on aina tarjolla, kuten ninnullakin. HÄrkäpapua en anna kanoille, koska tuolla aiemmassa linkissäni, sitä ei kanoille suositella, siksi annan ihan tavallista hernettä.
Miksei härkäpapua suositella? Koskeeko se vain raakaa vai myös keitettyä härkäpapua?
milkkis]

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Joo oikasempa minäkin nyt siis että toi ruokinta on tosiaankin se pohja jota saavat joka päivä mutta saahan ne nyt muutakin. En vaan jaksa eritellä mitä tulee millonkin karsinaan heiteltyä.....
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hui älkää nyt kaikki tarkentako millä ruokitte, tarkoituksena ei ollut morkata kenenkään ruokintaa vaan mä pohdin millä sitten laillisesti ruokkisin kanojani.Soijasta en välitä kun se on tuontitavaraa ja mä olen vähän lähiruokanatsi.
Mä pidin siitä ajatuksesta että kennelrehu olisi virallisena rehuntuottajana mutta se ei mene ikinä varmaan läpi tässä maassa, ajatus oli hieno :smt002
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ilona

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ilona kirjoitti:
hannaw kirjoitti:Kirjoitin aika huolimattomasti, eli saavat todella muutakin, mutta toi sekoitus on se pohja, jota on aina tarjolla, kuten ninnullakin. HÄrkäpapua en anna kanoille, koska tuolla aiemmassa linkissäni, sitä ei kanoille suositella, siksi annan ihan tavallista hernettä.
Miksei härkäpapua suositella? Koskeeko se vain raakaa vai myös keitettyä härkäpapua?

No niin, siellä linkissähän se olikin eli tanniinin takia ei suositella yli 7 % rehuseoksessa.
mik

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja mik »

Rusina kirjoitti:En tiedä onko mitään valmista pohjaa. Tuolla hevostallin omavalvonnan kuvauksessakin: http://www.hippos.fi/hippos/lomakkeet/t ... kuvaus.pdf puhutaan vain kuiteista.

*MUOKS* Löytyi :smt041. Täällä http://www.evira.fi/files/attachments/f ... lomake.pdf Eviran sivulla on mallipohja.
Ja netistä löytyy myös mmm:N powerpointti viljelijöiden tukihakukoulutuksesta. Siinä on paljon tietoa rehujutuista. En saa linkkiä toimimaan, mutta kuukleta "rehukirjanpito dia" niin löytyy.
Iso kiitos. Mä kyl oisin kaivannut tohon lomakkeeseen saraketta, missä ois rehutuottajan tilatunnus, mut laitanpa sen sarakkeen itse. Mullahan on vaan kalenteriin merkattu rehuostot ja mistä (ja kaikkien elukoitten ilosesti samassa). Mut teenpä ton lomakkeen pohjalta tästälähtien ja sit munapäiväkirja ja haudontapäiväkirjat vielä. Nehän saa siipikarjaliiton sivuilta. Vähän OT mut ei saa lynkkaa...
Kerria

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Kerria »

Osaisko joku kertoa lyhyesti että miksi ihmeessä hevosten rehuista pitää pitää kirjaa? :smt017
mik

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja mik »

Siks, et jos se joskus teurastetaan, niin siit tulee ruokaa. Jolloin sen rehut tulee olla jäljitettävissä. Mut jos laittaa teuraskiellon rekisterikirjaan, niin silloin ei tartte.

tää on kans näit jotka tuntuu parin hevosen omistajan mielestä käsittämättömältä, mut mä kuitenkin seuraan elukoiden rehunkulutusta ja laitan niit itelle ylös. Eikä siit sen kummempaa vaivaa ole, jos kirjottaa sen 120 kg kauraa -merkinnän jälkeen ostopaikan.
Rusina

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Härkäpavusta vielä. Netistä löytyneet ylärajasuositukset vaihtelivat 5-10% välillä kanojen rehuseoksesta. Papujen sisältämä tanniini heikentää sulavuutta kanoilla ja pari muuta ainetta voivat aiheuttaa vakavaa anemiaa.
vardenji

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Härkäpapu ryöppäämättömänä on ihmisillekin lievästi myrkyllinen, joten siksi miellän luonnostaan kuuluvan vähäisiin rehuihin... Meillä kanat saa punahelttaa, vuokraisännän kauroja ja ruuantähteitä+mitä pihalta syövät kesäisin. Suuria eläinmääriä mulle ei mahdu ja pidän itse kananlihasta, joten en koskaan usko pääseväni tilanteeseen, jossa myisin kanojani ruuaksi eteenpäin :smt002 Paitsi jos saan ne jossain toisessa topiikissa mainitsemani kolme lottovoittoa pääpotteina... Eka maatilan ostamiseen, toka sen ensimmäisen veroihin ja kolmas sen maatilan ylläpitämiseen ja jäljimmäisten voittojen veroihin...
vanttu

Re: Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja vanttu »

Minäkin kyselin joskus,että miten käytännössä onnistuisi se,että tuottaisi esim. sadan munivan kanan munia myyntiin ruokapiirin tapaisen systeemin kautta myyntiin.

Munat olisi pitänyt lajitella koon mukaan, läpivalaista ja leimata elintarviketilassa. Jopa tämä kaikki olisi onnistunut. Sitten olisi vielä päälle tulleet tarkastusmaksut; esim. vesikraanasta olisi pitänyt säännöllisin väliajoin otattaa näytteet, ja seinäpinnoista. Tämä näytteenotto olisi tullut niin kalliiksi,että munista saamani tuotto ei olisi välttämättä riittänyt.

Mutta vääntäkää nyt rautalangasta: saako kanalle tällä hetkellä syöttää laillisesti lihaa vai ei ? Siis ei mitään jätettä, vaan ihan elintarvikekelpoista lihaa?
Vastaa Viestiin