paleltuneet perunat ja porkkanat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

paleltuneet perunat ja porkkanat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun kanojen perunoiden ja porkkanoiden säilytystila pääsi jäähtymään ja sen seurauksena perunat ja porkkanat pääsivät jäätymään, uskaltaako näitä syöttää vielä kanoille?
Ajattelin että pidän ne jäässä ja haen kerralla tarvittavan määrän keitettäväksi jos se siis on turvallista?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: paleltuneet perunat ja porkkanat

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Periaatteessahan kanoille pitäisi syöttää sen laatuista evästä, jota itsekin voisi syödä.
Hihii…enkä tarkoita, että kanailijan pitäisi popsia innolla esim. kastematoja plus muita luonnonöttiäisiä. Tarkoitan, että tuoreudeltaan (/"pilaantumisasteeltaan") kanan ruuan pitäisi olla myös ihmisravinnoksi kelpaavaa, koska munien (/lihan) kautta kanan tuotanto päätyy myös ihmisen ruokapöytään. Onpas vaikea selittää...

Peruna muuttuu imeläksi, kun se paleltuu (jopa parissa plusasteessa) ja lisäksi siihen tulee normaalia suurempia määriä glykoalkaloideja eli se muuttuu ”myrkyllisemmäksi” kuin paleltumaton peruna.
Porkkana (kestää pakkasasteen) ei ole niin arka kylmälle kuin peruna, joten osaatkos arvella kuinka kylmänä se säilytystila kävi?
Ennen muinoin on kyllä ihan ihmisetkin syöneet jäätymään päässeitä kasveja…esim. semmoinen niksi löytyy, että jäisenä kiehuvaan veteen, niin ovat parempia.
Eli koekeitä pikkuerä ja maistele onko kelvollista. Jos on, niin syötä silti vain pikkuruisia määriä kerrallaan, ettei tule mahanpuruja.
suikku

Re: paleltuneet perunat ja porkkanat

Viesti Kirjoittaja suikku »

No, mulla on ainakin kokemusta jäätyneistä porkkanoista ihan ihmisravinnoksi. Siihen asti, kun olivat jäässä, olivat ihan käyttökelpoisia keitettynä sekä raakanakin kun heti söi. Sitten kun ne sulivat, mädäntyivät heti. Rakenne oli mennyt rikki ja pöpö meni porkkanan sisään pilaamaan sitä. Meilläkin on kellari (talossa siällä), joka jäätyy heti kun silmä välttää. Aina pitäis kovemmilla pakkasilla olla sulkemassa ilmanvaihtoa ja jos sen unohtaa kiinni lämpöisemmillä ilmoilla, niin heti on 15 astetta lämmintä. Huono! Pitäis jaksaa rakentaa maakellari.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: paleltuneet perunat ja porkkanat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Koekeitin pienen erän, rakenne ok, maku ok, vähän imelä, syötin vähän kanoille, hyvin maittoi. Porkkanoissa ei mitään vikaa. Säilytystilassa pari miinusastetta. Saavat siis syödä nämä loppuun. Ei niitä ole enää kuin vuoden loppuun ehkä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: paleltuneet perunat ja porkkanat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on vain kokemusta käytännöstä.
Olen syöttäny ihan bankkojäisiä pottuja kanoille.
En edes keittäny. Olen heitelly pehkuun ja osa nokkii ja syö ja osa ei.
Loput peittyy ja maatuu.
Ikinä ei mitään ole ollut.
Porkkanat on paremmin maistuneet, sulavat aika mössöksi, mutta kyllä ne on meillä nokkineet parempiin suihin.
Vastaa Viestiin