Mistä soraa?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

minkuliini
bankiva

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja minkuliini » 06 Tammi 2014, 22:01

Käykö soraksi Weberin (kodin terra) hiekoitus sepeli!? Raekoko oli 3-6mm... Suolasta ei ainakaan pussin kyljessä ollut mainintaa, eikä kyllä suolalle maistunutkaan :D:P oli ihan pakko itsekkin sitä maistaa, kun kanoille se tuntuu kelpaavan!
Coturnix japonica, Carinotetraodon travancoricus,Ancistrus sp, Gallus gallus domesticus, Taeniopygia guttata, Felis catus, Homo sapiens :)

gallinita
nuorikko

Viesti Kirjoittaja gallinita » 09 Tammi 2015, 17:45

Olen toisinaan käyttänyt ihan hiekoitussoraa (raekoko ehkä 6mm?), mutta kanojen mielestä käyttökelpoisinta on luonnosta löytyvä sora. Siinä kun on monenkokoista morkulaa josta kanaljat itse valikoivat sopivan raekoon. Kuten joku tuolla sanoikin, menekki ei ole kovin suurta; näin talvellakin olen raapinut maanrakennushiekkakasasta (haettu joskus joltain montulta) rautakangella kokkareita, sulatellut ja sihdannut nollan pois (ettei niin kovasti pölyäisi). Lumettomana aikana kun ulkoilevat, en ole erikseen soraa tarjoillut kun löytävät sitä kuitenkin pihamaalta..

Peppilotta
kukko

Viesti Kirjoittaja Peppilotta » 07 Touko 2015, 18:01

Akvaariosoraa on eri karkeusasteita, ostin tipuille sitä hienompaa ja seuraavalla kerralla aion ostaa kanoille karkeampaa. Näiden sorien pitäisi olla pestyjä ja puhtaita ja ainakin tipuille on sora hyvin maistunut :smt003
Onnellisia jättikochineja, karkeakarvainen kettuterrieri, emäntä ja isäntä
Niin, ja pienempää siipikarjaa --> mehiläisiä :)

K-K

Viesti Kirjoittaja K-K » 29 Helmi 2016, 22:03

Nokkiiko kana tarkoituksenmukaisesti sitä soraa, vai normioloissa maasta vahingossa maasta nokkiessaan kaikkea syötävää?jossain jenkkien kanatekstissä luki näin ja aloin kyseenalaistamaan tietoni. Olen ymmärtänyt, että tarkoituksenmukaisesti ja vielä valitsee itselleen sopivan koon jyvistä. Mietin vain, että pitääkö alkaa heittää jyviä, tuohon hiekka-astiaan talvisin :smt004 ?

HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri » 01 Maalis 2016, 20:04

Kyllä olet K-K ymmärtänyt ihan oikein :smt045 Sora on kanan jauhinkivet eli hampaat, joilla se hienontaa ruokaa. Osa kivistä karkaa ruuan mukana pois, joten ihan tarkoituksella kana nokkii täydennystä.
Tonja, p: 046 666 5106 sp: tonjaätnettipistefi

gallinita
nuorikko

Viesti Kirjoittaja gallinita » 14 Heinä 2016, 17:47

Olen joskus huvikseni seuraillut kun kana valikoi jauhinkiviään, ei näytä sattumanvaraiselta touhulta. Se pyörittelee kiviä nokassa eikä välttämättä hyväksy ensimmäistä tai toistakaan kivensirua :smt001

Maikki
kukko

Viesti Kirjoittaja Maikki » 15 Heinä 2016, 21:34

Minä olen myös huomannut, kuinka kana nappaa pikkukiven nokkaansa, tunnustelee sitä, pudottaa maahan, ottaa uudelleen nokkaansa ja tunnustelee. Ja jos se kelpaa, niin vasta sitten nielaistaan. Ilmeisesti kanat ovat aika tarkkoja minkä mallinen murunen jauhinkiveksi soveltuu.

Schippy
muna

Viesti Kirjoittaja Schippy » 18 Heinä 2016, 18:02

Mä hain montulta hiekkaa ja laitoin sitä autonrenkaan sisälle. No, ensinnäkään kanat eivät kylve siinä, vaan turpeessa. Toisekseen epäilyttää, että on liian hienoa kanasoraksi. Ei siis ole hienoa hiekkaa, muttei kovin karkeatakaan. Pitäisköhän vielä hakea karkeampaa joukkoon.. :smt017

sarivik
muna

Viesti Kirjoittaja sarivik » 11 Joulu 2016, 16:42

Mä kävin hakemassa soramontulta monta ämpärillistä, kun talvikanalan perustuksia tein syksyllä. Kovasti tykkäsivät kanat olla apuna, kun kaivettiin montuista kastematoja ja vastaavasti täytettiin monttuja hiekalla. Soramonttuhiekka/sora on tosi käypää kanoille. Tänään vein taas täydennystä kanalaan ja hyvin olivat tyytyväisiä.

T_intti
kana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T_intti » 11 Helmi 2017, 19:18

Me haetaan sora omasta hiekkakuopasta. Saatiin jo vanhat saappaatkin sora-astiaksi :)
Kanoja: alhoja, sekuleita, sussexeja, maranseja, araucanoja. Kukkona häärää tyrnäväläinen Heimo Huima
Ankkoja: Myskiankkoja

Vastaa Viestiin