Mistä soraa?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SaMaTa

Musta sokkelisora?

Viesti Kirjoittaja SaMaTa »

Eli olen antanut itseni ymmärtää, että sopivan kokoisia kiviä syötäväksi olisi suunnilleen sokkelisoran kokoluokka. Samaa kokoluokkaa kuin rakeinen kalkki on. No kaverilta löytyi iskemätön säkki sokkelisoraa, pussin kyljessä lukee musta sokkelisora. Ei kai se voi mitään värjättyä olla? Eihän :smt017 Vaan mustaa kiviainesta ? Heitin sitä jo nimittäin lattialle syötäväksi ...
Suvianne

Re: Musta sokkelisora?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Anteeksi, mutta ku pakko sanoa, vaikka ihan OT.
Mutta luin että musta sokkelisorsa...
Ja tulin kattoon, että mikä ihmeen eläin se on??!!

Luulen, että ei ole värjättyä koska mustaa kiveä on olemassa, mutta en ole siis yhtään varma.
uusikananen

Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Mistä olette kanoille soraa hankkineet talvisaikaan ? Hiekkalaatikkohiekka ulkona umpijäässä, kun en sitä muistanut tarpeeksi ämpäriin varata kanalaan talven varalle... :smt021 Sanoivat kyllä Agrissa, että karkea kanankalkkikin ajaa saman asian, kun on vapaasti tarjolla.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Rautakaupasta hiekotussepeliä 3-5 mm meillä on. Saman on sanottu minullekin että pelkkä kalkki riittää mutta ainakin meillä sepeliäkin menee.
uusikananen

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Kiitos tiedosta, täytyypäs käydä sieltä hakemassa :smt001
max3

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Hiekoitushiekasta kannattaa vain tarkistaa, ettei siihen ole lisätty maantiesuolaa.
Maatikko

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Mä oon ostanu lemmikkikaupasta akvaariosoraa :oops:
siiri

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja siiri »

Itse kattelin viikonloppuna kaupassa kanssa hiekoitushiekkaa...
kuulin vain jutun naisesta, joka kävi tien varressa olevasta hiekoitusastiasta hakemassa kanoilleen hiekkaa..
kanat potkaisi lusikan nurkkaan.
Liekö suola vai mikä, tietääkö joku?

Meidän akvaariohiekka näyttää kyllä järkyn isomurikkaiselta.. onko kukaan ostanut sitä ihan linnuille tarkoitettua hiekkaa ?
On tämä vaikeaa :smt023
Maatikko

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Ainakin siinä lemmikkikaupassa, jossa mä olen käynyt, on sikana erilaisia akvaariosoria, sekä valmiita pusseja että irtomyynnissä, ja paljon erilaisia raekokoja (ja värejä :smt003 )
Hra Heinämäki

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

sorakuopasta :-"

saavat linnut itse valikoida haluamansa raekoon hiekan joukosta.
vardenji

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Männä talvina kalkki tuntu riittävän, mutta kesäisin käyvät traktoripihan reunalta itse valikoimassa sopivat pikkukivet. Vuoraisännän isälle pahottelin, kun kanat meni seuraamaan sen kuvanveistoa, mutta mies vaan heilautti että tuovatpahan eloa pihalle ja hymyili kukolle. Kanat siinä sit vaan jatko kivenvalintaa miekkosen jaloissa :smt003
Pelkäsin alkuun niiden syövän moottoriöljyllä maustettuja, mutta huomasin kukon pitävän rouvansa sora-alueen reunoilla, jossa ei ole ylimääräisiä mausteita. :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

siiri kirjoitti:kuulin vain jutun naisesta, joka kävi tien varressa olevasta hiekoitusastiasta hakemassa kanoilleen hiekkaa..
kanat potkaisi lusikan nurkkaan.
Liekö suola vai mikä, tietääkö joku?
Suolahan se...eipä se hiekoitusastian hiekka muuten sulana pysy...kun kosteana sinne tienvarteen kuitenkin kuskataan.

Kanat tarvitsevat soraa loppujen lopuksi aika vähän, joten jos kellä on oma hiekkajemma, niin talvitarpeeseen sen pystyy vaikka sisällä talossa sulattamaan ja kuivaamaan, vaikka olisi umpijäässä. Jauhinkivien tarve on n. teelusikallinen per kana per kuukausi.
fasunen

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Ei meidän kanat kuluta läheskään noin paljonkaan :shock: Voi toki olla että ne löytää jotain omia kiviä pitkin kanalaa kun tuolla on saattaa vielä olla kaiken maailman rottakatastrofien aikaisia lattian alta tulleita kivi kasoja :smt003
tinttuli

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Mulla on tarjolla sokkelisoraa, jota saa rautakaupasta. On ihan luonnontuote ja murskattu pienemmäksi kuin hiekoitussepeli.
mik

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla on salaojahiekkaa 5 kuutiota pihalla kökönä riittääköhän talveks :smt005
Vastaa Viestiin