Mistä soraa?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

minkuliini

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Käykö soraksi Weberin (kodin terra) hiekoitus sepeli!? Raekoko oli 3-6mm... Suolasta ei ainakaan pussin kyljessä ollut mainintaa, eikä kyllä suolalle maistunutkaan :D:P oli ihan pakko itsekkin sitä maistaa, kun kanoille se tuntuu kelpaavan!
gallinita

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Olen toisinaan käyttänyt ihan hiekoitussoraa (raekoko ehkä 6mm?), mutta kanojen mielestä käyttökelpoisinta on luonnosta löytyvä sora. Siinä kun on monenkokoista morkulaa josta kanaljat itse valikoivat sopivan raekoon. Kuten joku tuolla sanoikin, menekki ei ole kovin suurta; näin talvellakin olen raapinut maanrakennushiekkakasasta (haettu joskus joltain montulta) rautakangella kokkareita, sulatellut ja sihdannut nollan pois (ettei niin kovasti pölyäisi). Lumettomana aikana kun ulkoilevat, en ole erikseen soraa tarjoillut kun löytävät sitä kuitenkin pihamaalta..
Peppilotta

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Akvaariosoraa on eri karkeusasteita, ostin tipuille sitä hienompaa ja seuraavalla kerralla aion ostaa kanoille karkeampaa. Näiden sorien pitäisi olla pestyjä ja puhtaita ja ainakin tipuille on sora hyvin maistunut :smt003
K-K

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja K-K »

Nokkiiko kana tarkoituksenmukaisesti sitä soraa, vai normioloissa maasta vahingossa maasta nokkiessaan kaikkea syötävää?jossain jenkkien kanatekstissä luki näin ja aloin kyseenalaistamaan tietoni. Olen ymmärtänyt, että tarkoituksenmukaisesti ja vielä valitsee itselleen sopivan koon jyvistä. Mietin vain, että pitääkö alkaa heittää jyviä, tuohon hiekka-astiaan talvisin :smt004 ?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä olet K-K ymmärtänyt ihan oikein :smt045 Sora on kanan jauhinkivet eli hampaat, joilla se hienontaa ruokaa. Osa kivistä karkaa ruuan mukana pois, joten ihan tarkoituksella kana nokkii täydennystä.
gallinita

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Olen joskus huvikseni seuraillut kun kana valikoi jauhinkiviään, ei näytä sattumanvaraiselta touhulta. Se pyörittelee kiviä nokassa eikä välttämättä hyväksy ensimmäistä tai toistakaan kivensirua :smt001
Maikki

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Minä olen myös huomannut, kuinka kana nappaa pikkukiven nokkaansa, tunnustelee sitä, pudottaa maahan, ottaa uudelleen nokkaansa ja tunnustelee. Ja jos se kelpaa, niin vasta sitten nielaistaan. Ilmeisesti kanat ovat aika tarkkoja minkä mallinen murunen jauhinkiveksi soveltuu.
Schippy

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Mä hain montulta hiekkaa ja laitoin sitä autonrenkaan sisälle. No, ensinnäkään kanat eivät kylve siinä, vaan turpeessa. Toisekseen epäilyttää, että on liian hienoa kanasoraksi. Ei siis ole hienoa hiekkaa, muttei kovin karkeatakaan. Pitäisköhän vielä hakea karkeampaa joukkoon.. :smt017
sarivik

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja sarivik »

Mä kävin hakemassa soramontulta monta ämpärillistä, kun talvikanalan perustuksia tein syksyllä. Kovasti tykkäsivät kanat olla apuna, kun kaivettiin montuista kastematoja ja vastaavasti täytettiin monttuja hiekalla. Soramonttuhiekka/sora on tosi käypää kanoille. Tänään vein taas täydennystä kanalaan ja hyvin olivat tyytyväisiä.
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Me haetaan sora omasta hiekkakuopasta. Saatiin jo vanhat saappaatkin sora-astiaksi :)
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Huomasin muutama viikko sitten, että olin jostain syystä arvioinut väärin sen soran määrän, mitä kanoilla talven aikana kuluu. :oops: Soraämpärissä oli enää pikku määrä, ja maassa hanki eikä kanoilla muutenkaan pääsyä vielä aikoihin ulos etsimään soraa itse. Sitten hoksasin, että meidän pihasaunan allahan on hyvää, luonnollista sorakuoppasoraa. Sinne ei sada lumi, ja juuri ja juuri mahdun itse sinne, kyykyssä ja ryömien. No eipä muuta kuin tuumasta toimeen: purkki ja kauha mukaan ja saunan alle. Hyvää, irtonaista ja kuivaa soraa löytyi. Oli kyllä aika hankalaa ja pölyistä ryömiä siellä, mutta selvisin sentään retkestä lyömättä päätäni mihinkään.

Ja tää kuului taas siihen sarjaan, että mitä kaikkea sitä onkaan valmis kanojensa eteen tekemään. :) (Vaikka oma mokahan koko juttu oli alunperin, etten varastoinut soraa syksyllä tarpeeksi...)

Mä laitan kanojen soran tarjolle aina siten, että seassa on kaiken kokoista soraa, jopa paljon sellaista, josta tiedän varmasti että kivet on ihan liian suuria kanojen syödä. Aattelen, että se on kanoille virikkeellistä, kun joutuvat kaivelemaan ja valikoimaan itse sopivan kokoiset soranjyvät. Talvi on pitkä ja kaikki virikkeet on tarpeen. Ja kanathan sen itse parhaiten muutenkin tietävät, minkä kokoista soran pitää olla. Lisäksi luulen, että sorakaukaloa kaivellessa nokka saa mukavasti työtä, kun sekin on sisäkaudella vähäisempää.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minä varasin viisi tyhjää ämpäriä syksyllä mukaani, kun lähdin sukuloimaan tuonne yhteen paikkaan, jonne mennessä on tien vieressä iso sorakuoppa.Sieltä kuopasta otin ne ämpärit täyteen hiekkaa/soraa ja oli kova homma raahata ne ylämäkeen vaika matkaa oli vain 30 metriä. Pahuksen ämpäreissä oli vietävän ohut sanka. Se oli niin mieluisaa ainetta, että viimenen ämpäri on menossa. Vaikka se on sen kokoisessa astiassa, ettei siihen kylpemään mahdu. Aikaisemmin kulutus on ollut korkeintaan ämpärillinen talvessa. Poikaskalkkia on saatavilla jatkuvasti, ja sitäkin kuluu aikaisempaa enemmän.
Avatar
Kameleontti
muna
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Kesä 2022, 21:44

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Hei!
Keskustelua on ollutkin jo aiheesta. Monet taitavat antaa soraa omasta pihasta, mutta kun sitä ei ole. Myös hiekoitus hiekkaa on tainnut moni käyttää. Mistä saa hiekoitushiekkaa ja mistä näkee onko siinä suolaa? Mikä raekoko on paras?

Kiitos kaikista vastauksista!
Kesäkanaloitsija
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Itse oon antanut salaojahiekkaa (/-soraa). Salaojasorassa on aika monenkokoisia rakeita alkaen 5 mm:n raekoosta, kiviäkin. Käyttämäni sorapitoinen hiekka taitaa olla hiukan hienojakoisempaa. Kivet olen noukkinut pois ja lisännyt hienomman aineksen kylpypaikkaan, jossa kanat sitten "seulovat" hiekan eli nokkivat siitä sellaiset rakeet, joita pitävät hyvinä. Loput palvelevat kylpemisessä.

Hiekoitushiekkaa/-mursketta en ole antanut, koska siinä rakeet on teräviä. Mutta tuollaista luonnollisempaa salaojitukseen tmv. käytettävää voisi ehkä kysyä rautakaupasta tai lemmikkieläinliikkeestä.
pikku parvi kanasia
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Mainostamatta sen kummemmin - löysin kupukiviä Kukko Hakkaraisen rehukaupasta:
https://www.pienirehutehdas.fi/tuotteet ... 17/1081738

Keskikokoiset kivet (2-3 mm) vaikuttavat tarkastellessa aika pieniltä, joten kanoille voisi varmaankin olla niitä tai isompia (3-7 mm) kiviä, jos kiviä haluaa kanoillensa ostaa.
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin