soija

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

harrastaja

soija

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

olisko topikkia missä käsitellään soijan antoa kanoille
viiriäiset

Re: soija

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Meillä on sitä ruskeaa soija rouhetta, sitä olen antanut kanoille tyyliin laittamalla kattilaan soijaa ja vettä sekä makarooneja ja makkaraa yms ja keitellyt siitä sellasta kuivahkoa puuroa. kosteutta voi säätää lisäämällä soijaa tai kaura hiutaleita. meillä syövät melkein päivittäin ja sulkasato alkoi niin nyt tulee sulat taas äkkiä takaisin kun on ravitsevaa ruokaa.

Vähän offia: voiko kanoille laittaa ruuan sekaan silloin tällöin murskatun multi vita tabletin kun jos epäilee että ruoka on vähän köyhää vitamiinien puolesta. joskuys olen laittanut ja ei ole ollut mitään merkkejä että olisi haittaa.
Mimi30

Re: soija

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Minäkin oon antanu soijarouhetta..sekotellu veteen ja kasarissa antanu porista tovin. Ite ku syön vain kasviksia ja kalaa tätänykyä niin tulee tuota soijaa laitettua kanoillekin siinä sivussa ja hiton terveellistähän se on ihmiselle niin varmasti passaa kanoillekin! :smt023
Tuulia

Re: soija

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä olen tehnyt uunipuuron riisistä kun sitä nyt sattuu kaapissa olemaan ja missä soijarouhettakin mukana. minusta oikein kätevää, kun ei tarvitse hellan ääressä keitellä.
Mimi30

Re: soija

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

^Tämäpä oli hyvä vinkki,kiitti vaan! :smt001
Raksu

soijarouhe

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Käykö soijarouhe kanoille, näin tänään kaupan hyllyssä pussin ja tietysti tuli heti mieleen nuo kanaset :smt017 Jos se olisi niille tarpeen niin sitä varmaan pitäisi liottaa kun taitaapi turvota. Ja minkähän laisia määriä päivä? Meillä kanojen suuri herkku on pähkinät :smt004 niitten antoa varmaan pitää hiukan rajoittaa mutta niillä saa kyllä hyvin ohjailtua kanalaumaa. Pikkasen kun pähkinäpussi rapisee niin juoksulla tulevat luo :smt047
Iloisten Munatalo

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä annan soijarouhetta aika ajoin kanoille joko kaurapuuroon tai ohrapuuroon sekoitettuna, joskus laitan sen nuudeleiden tai makaroonien jatkoksi, kefiiriin tai jugurttiin. Kovasti tykkäävät :smt045 Olen ostanut sitä tummaa soijaproteiinia.
Mimi30

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Mä olen myös aika ajoin antanut tummaa soijarouhetta esim.puuroriisiin sekaan keitettynä,hyvin kelpaa ja terveellistähän se on! :smt045
Pikkukana

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Vaalea soijarouhehan pitää (ainakin ihmisille) keittää, kun taas tummaa voi käyttää sellaisenaan vaikka jogurtin päällä.
Ostan kotiin tuota tummaa, ja kanoille olen sitä välillä laittanut puuromömmöjen sekaan ihan sellaisenaan. Kyllä se siinä ehtii hieman turvota, jos esim. löysähköön puuron jämään sekoittaa. Soijaahan noissa rehuissakin proteiinina käytetään. Toki maalaisjärkeä olen käyttänyt, ettei tule proteiinin yliannostusta.
smari

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja smari »

Maatalouskaupoista saa soijaa isoissa säkeissä jos sitä haluaa syöttää. Tulee huomattavan paljon halvemmaksi :smt002
Iloisten Munatalo

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Thanks Smari, taas viisastuin lisää :smt005
napsanakkeli

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja napsanakkeli »

Ostin tänään säkin tuota maatalouskaupan soijarouhetta. Tarviiko sitä turvotella tai jotain? Sinimailasta ostin (Racing Greenlineä) myös ja se ilmeisesti pitää kanoillekin turvottaa niinku kopukoillekin?
siimis

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ainakin hevosille tuota soijaa annetaan ihan sellaisenaan?

Meidän kanat ei hirveesti diganneet sinimailasesta, pieniä määriä sai huijattua puuroon tms.
Iloisten Munatalo

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä olen liottanut kanoille
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: soijarouhe

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä syövät talvisin sinimailasheinää, lusern hack. Butit rakastivat sitä, taisi olla niiden ykkösherkku.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin