ovatko tarpeellisia???

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kite

Re: ovatko tarpeellisia???

Viesti Kirjoittaja kite »

Kyllä siitä mun tietääkseni ihan oikeesti tuli säädöksiä, ettei niitä saa kaupasta antaa.

Jotain muminaa kuulin mm. epäsuhtaisesta kilpailutilanteesta, kun toiset saivat kauppojen jätteet,
ruokkivat niillä tuotantoeläimiään (muistaakseni suurin itku tuli possuista) ja toiset joutuvat ostamaan
sitten täydellä hinnalla omilleen ruoan ja lihan myyntihinta on kuitenkin sama molemmille.
tiina

Re: ovatko tarpeellisia???

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä edelleenkin vänkään vastaan, mun mielestä hesarissa oli juttuakin siitä, että kyllä niitä saa antaa ja mikään laki ja asetus ei kiellä :smt017 Mistähän tuon mutu-mielipiteen oikeellisuuden sais tarkistettua :smt017
hannaw

Re: ovatko tarpeellisia???

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mä oon useasti miettinyt toin vehnän osuutta ruokinnassa, kun usein nousee sen "vaarallisuus" esiin, kun puhutaan kokonaisista viljan jyvistä ruokinnassa. Mutta kukaan ei kommentoi siihen, että monet tuntuvat syöttävän päivittäin makaroonia ja vaaleaa leipää, sekasotkuna piimän tms. kanssa. Eli se vehnän osuushan on aika suuri tuollaisessa ruokinnassa.... itsekin paljon vaaleaa leipää syötän, etten sillä puhu. Samaa vehnäähän se on, ilman kuoria vain!
Jemuli

Re: ovatko tarpeellisia???

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Kysyin loppuvuodesta paikallisesta osuuskaupasta kanoille ruokaa, siis niitä mitä kauppa heittää pois, mutta olisivat vielä ihan kelvollista kananruokaa. Vastaus oli tiukka ei. Heillä on kuulemma vastuu tuotteista loppuun asti, eikä niitä voida antaa edes "omalla vastuulla"-periaatteella. Laki on kuulemma sellainen. Meillä päin ainakin isot kaupat tätä noudattavat ja ainut mahdollisuus olisi dyykata, mutta roskiksetkin taitavat nykyisin olla niin hyvin suojattuja, ettei niistä pääse mitään hakemaan... :smt002 Ehkä jos olisi joku yksityinen pikkukauppa, niin sieltä saattaisi saada, jos eivät ole niin tarkkoja näiden säädösten kanssa, mutta ihan oikeasti se on kiellettyä, ainakin sen ihmisen mukaan, jolta asiaa tiedustelin. Tyhmää elintarvikkeiden tuhlaustahan se on :smt013
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: ovatko tarpeellisia???

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

hannaw on pohtinut sama asiaa kuin minä. Sain käsiini maattaritiedotteen 2/2010 ja se löytyy myös netistä: 2/2010
Sen mukaan jopa 50% päivän ruoka-annoksesta saa olla vehnää.
hannaw

Re: ovatko tarpeellisia???

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kiitos Hilta! Tuolla oli selkeä taulukko, ja auringonkukansiemeniä olen monasti miettinyt, että sopiiko ympärivuotiseen ruokintaan, ja paljonko olisi hyvä antaa.
Tämä suositus pistää koko vanhat ruokinta-ohjeet ihan pyllylleen. Kaura ei olekaan enää se ykkös vilja, ja parjattu vehnä yleni ykköseksi :smt017 Mutta selkeet ohjeet oli, jos haluaa noiden mukaan ruokkia :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: ovatko tarpeellisia???

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on sellainen muistikuva että munitusrehussa, ainakin Punaheltassa, on aika paljon vehnää :smt017 .
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin