Hernettä ja vehnää

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
suikku

Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kysyin eräältä luomutilalta saisko sieltä lajittelujätettä kanasille. No, ei saanut, mutta juuri tulisi kuivurista jotain siivousjätettä jossa on hernettä ja vehnää. Olisko siitä mitään iloa? Muistaakseni on puhuttu ohrasta ja kaurasta, ei niinkään vehnästä ja herne tarttis varmaan liotella?
emilia

Re: Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

jos on jauhettua hernettä niin minun mielestäni sitä voi antaa. minä ainakin talvella syötän jauhettua hernettä muun ruuan seassa
Karhurouva

Re: Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Voihan sen vehnänkin liottaa, jos ne siis sekaisin ovat. Itämisprosessin alkaminen nostaa ravintoainepitoisuuksia, älä kysy että miten, mutta näin väitetään. Kunhan katsoo, ettei liota liian pitkään, eikä anna olla tarjolla liian pitkään, ettei ehdi lähteä pilaantumaan.
tiina

Re: Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla on ollu just tuollaista lajittelujätettä, enkä ole liotellut,vaan antanut ihan semmosenaan.
smari

Re: Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja smari »

Herne ja vehnä on oikein hyviä ruokinnassa. :smt045 Lajittelujätteen herneessä voi olla rikkinäistä hernettä ja jos on, niin sitä ei voi idättää. Itse ostan kanoille riistahernettä ja liotan sen ennen kuin syötän.
ninnu

Re: Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Smari: Kauanko liotat?

Mitäs jos rikkoo herneen rikkojalla, muttei liota, käykö sellaisenaan?
smari

Re: Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja smari »

Laitan likoomaan illalla ja syötän aamulla tai aamupäivällä. Monet antaa kokonaisen herneenkin ihan kuiviltaan, ei kuulemma ole tullut ongelmia. Itse ennen aina keitin herneet sopaksi, ja nytkin välillä, mutta oon tosi tyytyväinen kun meidän kanaset vihdoin oppi syömään tuota liotettua. Niin ja liotus viileässä jos on rikottu herne, ne alkaa pilaantua tosi helposti.
siimis

Re: Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja siimis »

Minä syötän ihan kokonaisena ja kuivana, myös jauhettuna. Kostutettu alkaa pilaantumaan tosi nopeasti.
suikku

Re: Hernettä ja vehnää

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kiitos vastauksista! Tilaan heti viljelijältä. Hyvä että satuin kysymään sitä sieltä. Täällä "kaupungissamaalla" ei ihan helposti voi vaan kysäistä naapurin viljanviljelijältä, että päästäs vähän säkkiin ohraa tms.
Vastaa Viestiin