Viljat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Re: Viljat

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ohrasta mulla on semmosia kokemuksia, että ei jyvänä oikein maistu kanoille. Myllytettynä kyllä appeessa. Mä annan kokojyvänä vain kauraa. Ohrassa on kyllä paremmin valkuaista.
outi s

Re: Viljat

Viesti Kirjoittaja outi s »

Mä annan silloin tällöin ohraa ja kyllä noille ainakin uppoaa hyvin...
vardenji

Re: Viljat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Noilla hinnoilla ymmärrän olla entistä onnellisempi ettei tartte viljaa ostaa. Haen kesäisin kaverien kyydillä Töllin Myllystä noita lajittelujätteitä ilmaseks säkkikaupalla. Olisivat antanee useemmankin säkin, muttei kyytiin mahtunu. Lisäks saan kaurat vuokraisännältä ilmaseks. Kysyin tossa pari vuotta sitten että mitä se kylvää keväällä ja vastaus oli et eiks sun kanat tänä talvenakin kauraa tarvii. :smt044 Viis kanaa ja kukko syö ilmeisesti niin vähän ettei tunnu niissä määrissä. Nyt meinaan huomiseks laittaa kanoille sapuskaa aineista mitä kaapista löytyy. Serkkupoika toi pari viikkoo sitten 5 pakettia neljän viljan puurohiutaleita kanoille. Se tietää niitten tykkäävän ja mä en itse oikein tykkää puurosta... Meille kun tuodaan puurohiutaleita, voi olla varma et ne menee kanoille.
Rusina

Re: Viljat

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tais olla kauran hinta MT:n mukaan jo yli 180e/tonni, siis viljelijälle maksettava.
Mä ostin toissapäivänä rehuvarastolta kauraa 21e/100 kiloa :shock:. Isommassa erässä ois ollu jonku sentin halvempaa.
hernande9

Itsetehdyt rehut (sekoitetut)

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Meillä kun vaimo on töissä ja ite olen kotona niin eipä noita ruuantähteitä ymd. kerry oikeastaan paljoakaan. Olen nyt syöttänyt Ilmajokisille ja muutamalle tehotytölle 1,5 vuotta eräältä munafarmarilta saamani ohjeen mukaista rehua ja erinomaisesti ovat munineet ja ohje: 5 osaa ohraa (se energian lähde), 3 osaa kauraa, 1 osa vehnää ja 1 osa munitustiivistettä ja todella tehokasta pöperöä on. :smt003

Ostan syksyllä 150 kg isoon kannelliseen muovisaaviin kauraa (10 €), 200 kg ohraa saaviin (20 €) ja 130 kg vehnää saaviin (13 €) ja sitten 2-3 säkillistä (40 kg/säkki) munitustiivistettä vuoden aikana ja hinta 24-28 €/säkki. Nuo ovat sellaisia keskivertohintoja suoraan viljelijältä, mutta itse en ole maksanut kuin kauroista sillä onneksi parilla tutulla viljelijällä lapset sekoittavat tietokonetta senverran vuoden mittaan, että meikäläinen kutsutaan apuun ja otan sitten maksun koneen puhdistamisesta yms. viljana (ohra, vehnä).

Isot saavit ovat ulkona kanalan seinustalla kannet päällä ja sitten tarpeen mukaan sekoitan viljat 35 litran saaviin ja se saavi on sitten kanalassa, josta annostelen kullekin osastolle sapuskaa 2 kertaa päivässä eli aamulla klo. 9 korvilla ja illalla 17-18 korvilla.

Tuo määrä riittää mukavasti sellaiselle noin 10:lle Ilmajokiselle ja 5:lle tehotytölle vuodeksi sekä kymmenille 10-15 viikkoisiksi kasvatettaville nuorikoille ja kukkopojille. Nyt on muuten lähes kaksinkertainen määrä viljaa kun ne parin tutun viljelijän kakrut ovat olleet ahkerasti imuroimassa Troijalaisia yms. örkkejä vanhempiensa koneille.

Terkkuja Kanamummelille, Rusinalle ja Lautapihdille ! :smt003 :smt043
suikku

Re: Viljat

Viesti Kirjoittaja suikku »

Miten liikuttelet suuria viljamääriä? Tai saaveja joissa on 200 kg viljaa? Minä kanssa tahtoisin suuria määriä kerrallaan, mutta en kyllä keksi miten saan ne siirrettyä. Olis tossa traktori, mutta ei etukuormaajaa ...
hernande9

Re: Viljat

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

No aivan henkilöauton perässä olevalla tavallisella peräkärryllä ja siinä on sitten pienempiä saaveja (35-50 ltr.) ja esim. rehusäkkeihin laitettuna viljaa jne. :smt040 :smt041 ja voihan niihin isoihin saaveihin laittaa puolilleen niin painaa about 50-70 kg ja sen sitten pystyy 2 immeistä nostaan kärryiltä pois ja onhan se sitten viljasiilosta helppo päästää viljaa niihin isoihin kun peruuttaa kärryn suoraan siilon alle ja sitten matkan ajaksi laittaa osittain pienempiin.
suikku

Re: Viljat

Viesti Kirjoittaja suikku »

No, niimpä tietysti. On kyllä tullut keksittyä mitä ihmeellisimpiä keinoja siirtää tavaraa, kun ollaan rakennettu kanalaa. Esim. 28 mm:n levy filmivaneria painoi ihan kiitettävästi!
harrastaja

Re: Viljat

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mä liikuttelen on tehty rautarunko ja pyörät taakse on 900 litranen entinen maitotankki , ja sitten toinen on peräkärryn muodossa on vain noin 1.5m leveä 2m pitkä ja sen korkuinen kuin tieviittakyltit. ja vilmivaneripohja on muuten aika näpsäkkä pienen traktorin perään
Vastaa Viestiin