Ruoka- ja juomakupit

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Isäni antoi hautomilleen poikasille vettä matalalta lautaselta, siis tassilta. Siinä oli pestyjä kiviä lautanen täynnä ja ihan minivähän vettä. Sitä sitten vaihdettiin tosi monta kertaa päivässä. Äkkiähän ne pikkutipuvaihe menee ohi ja voi siirtyä isompiin astioihin. Tuo "käännettävä" automaatti oli aika kökkö just sen takia, että vesiosa oli hetkessä täynnä purua. Sitä oli vielä vaikea puhdistaa. Omilla (toivon mukaan) tulevilla tipuillani aion käyttää kivillä täytettyjä vesiastioita, ruoan tarjoilen matalilta lautasilta.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mun on pakko täälläkin mainostaa vähän, ostin Högbergasta juoma-automaatit joihin laitetaan tavan limsapullo ylösalaisin ja juomaosa tulee verkkoon kiinni. Verkkoon tehdään juomaosan kokoinen reikä jolloin juomaosa tulee kanalan puolelle ja pullo ulkopuolelle, tosi kätevä vaihtaa ja vesi pysyy puhtaana. Juomaosa on helppo putsata ja on todettu käytännössä hyväksi myös tipuille. Ruoka-automaatti meilläkin on tehty ihan ite, jotain ohjeita soveltamalla ja mielestäni se on hyvä, siihen mahtuu melkein kokonainen rehusäkki kerrallaan. Materiaali vesivaneria, alhaalla matalareunainen suorakaiteen muotoinen laatikko jonka päällä toinen laatikko, jonka alaosassa reiät mistä rehu pääsee valumaan alempaan laatikkoon, sekä avattava kansi
*heta*

Viesti Kirjoittaja *heta* »

Kesällä voi myös laittaa juomakupin häkin ulkopuolelle (siihe häkin reunaan) jos kanaverkko on niin harvaa että linnut saavat päänsä ulos ja yltävät juomaan. Toimii!! :lol:
siis ideana se ettei tarvi pomppia jatkuvasti häkkiin vaihtaan vettä kun se aina vähän väliä sotketaan.(ihan tavallinen kippo juoma-astiana)
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Itse olen juomakuppina käyttänyt ihan koiran kuppia. Se toiminut suht hyvin, tosin joskus on maat ruovittu kippoon ja joskus siellä kipossa myös seistään...

Kaura-astiana on nykyisin keraaminen matala kippo, joten sen kaatuminen loppui aika hyvin. Tosin sinnekkin edelleen lentää tavaraa kun ruopivat kauheasti.

Täksi kesäksi olen yrittänyt kehitellä jotakin uutta, ihanne olisi ruokajutut kopin kyljessä räystään alla suojassa, jollon eivät kastuisi, eikä ylimääräinen maa-aines kuppeihin sotkeutuisi.
Samuli

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Tässäpä pari kuvaa mun kehittelemistä ruokinta-automaateista.

Ensiksi rehuautomaatti. Rehusäiliönä muopvinen lintulauta ja emaali vati reunoina, ettei rehu lennä mihin sattuu.

Kuva

Tässä kuvassa kaura-automaatti. Eli vanha AIV-virtaspönttö säiliönä ja itse rakensin tuon telineen laitoineen

Kuva
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

entäs sitten talvella? meidän navetta on sellainen perusviileä, jossa pyritään pitämään asteet plussilla, mutta lämpötila saattaa tietty vaihdella lattian rajasta kattoa kohti mentäessä. käyttääkö kukaan lämmitettäviä juomajuttuja?
maalaiset

Ruoka/juoma-automaateista

Viesti Kirjoittaja maalaiset »

kyselisin että onkohan noi XXL, 30l gold juoma-automaatti ja ruoka-automaatti 18l, polli hyviä? Vai mitähän sitä keksis? :smt017
Lyydia

Re: Ruoka/juoma-automaateista

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Minulla on sellainen ja on todella hyvä.Ei pääse kanat sotkemaan kun laittaa korkeammalle jonkun päälle :smt045 Olen kokeillut myös erilaisia pienempiä ja aina sai olla puhdistamassa.
harrastaja

Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

onko teillä kokemuksia kanakalkin laitosta tavalliseen ruokinta-automaattiin .Olen pähkäillyt hautomakoneen tuotteiden kanssa ja mikähän ois paras siihen tuleeko kalkki alas .Vai pitäiskö olla jokin erilainen?
suikku

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mulla on sellainen omatekoinen kukkaruukkuautomaatti. Siinä on sellainen 3 cm x 3 cm reikä ja kalkki ei tule ulos, mutta se on kyllä siinä reiällä kokoajan, eli kanat nokkivat sitä sieltä pikkuhiljaa. Eli huono on virtaus, mutta toimii kyllä.
Iloisten Munatalo

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on kalkki ämpärissä jossa on leikattu kolot alareunaan , jos eivät syö suoraan sieltä niin roiskin sitä pehkuun nokittavaksi :smt005
Vastaa Viestiin