Nokkosta kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanakoppi

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja kanakoppi »

mitä toi nitriitti on? :smt017
viiriäiset

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nitriitti

Nitriitti on lannoite joka saa kasvit kasvamaan, esim googleen haku nitriitti kasvit niin tulee juttua.
Mites kasvit jotka on lannoitettu bio bizz lannoitteella joka on orgaaninen lannoite niin onko siitä haittaa kanoille olen aina välin antanut growta ja bloomia, mutta maltillisesti ja syötetyn tavaran määrä on aika pieni että ei kai haittaa?
suikku

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mun on pakko kertoa yksi hauska juttu: tuolla puutarhaosastolla oli juttua valkosipulin itusilmuista. Minä olen osan aikaa sitten katkonut, mutta osa jäi, ja keksin heitellä niitä kanoille. Kuinka ollakkaan! Hirmuisella tohinalla syöksyivät kimppuun ja söivät ne. Kanan nokka ei varmaan saa sipulin tulisuutta esille, ei ne muuten niitä olisi syöneet. Vähän tuntui, että olisivat niillä leikkineet. Oli ihan nokkaan sopivia "jyväsiä" ja kun toiselta putosi, toinen syöksyi ottamaan. (Mahtaa haista p. pahalle!)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sipuleista pitää pikkuisen varoitella, vaikka moni syöttääkin niitä ilman mitään ongelmia...
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=5372
suikku

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja suikku »

Jaa, että sellaista sanotaan sipuleista. Maalaisjärki käteen ja niin edelleen. Mää oon vähän sellainen kaikissa maailman jutuissa, että en usko ennen kuin joku kertoo siihen hyvät perustelut. (Tai jos kanoja alkaa kuukahdella.) No ei ne niitä paljon syöneet määrällisesti ja itse pidän sitä herkullisena ja terveellisenä (niin sitä valkosipulia). Nam!
kanamummo

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Laitoin muuten valkosipulin itusilmut kurkkusalaattiin ja hyvää tuli! :smt003
kanakoppi

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja kanakoppi »

aiheuttaako nitriitti mitään kanoille :smt017
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä laitoin valkosipulin itusilmut niin hyvään talteen etten löydä niitä enää mistään
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
ellikki

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Kannattaisiko ottaa rukkaset käteen ja alkaa keräämään nokkosen siemeniä? Nyt näyttäisi SE aika alkavan...
Iloisten Munatalo

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mihin ihmeeseen tarvit nokkosten siemeniä? :smt017 Meillä ne sikiää ihan ittekseen joka suuntaan, niemeen ja notkelmaan :smt005
ellikki

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Mihin ihmeeseen tarvit nokkosten siemeniä? :smt017 :smt005
-Kylvän siemenet tietenkin naapurin puolelle.... :-"

Mietin vain, että syökö kanat mieluummin kuivatuista nokkosista siemeniä vai lehtiä?
Taitaa kestää jonkin aikaa, jos meinaisi säkillisen kerätä nokkosen siemeniä ja lapsetkaan eivät vaikuta kovin innostuneilta. Muutama nokkoskerppu ladon raoissa kuivumassa.

Isäntä innostunut tekemään heinää pellon reunoilta, tullut jo aika rutkasti, saattaa kanojen ruuansulatus muuttua tällä menolla uuteen uskoon... Tai sitten pitää laajentaa tätä eläinvalikoimaa?
Iloisten Munatalo

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt044 reilu meininki teillä ja varmaan tosi kivat naapurit :smt047
Juuliska

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Juuliska »

Eiköhän kanat niitä nokkosen siemeniä saa kokonaisista nokkoskerpuistakin, jos kerput on tehty siemennysaikaan. Kerppuja syntyy yllättävän nopeasti, kun vaan ryhtyy tuumasta toimeen. Nokkosten kanssa puuhastellessa vaan pitkähihainen pusero ja hanskat on tarpeen ja sitten taas kun nokkoset pitäis kerätä aurinkoisella ilmalla niin tulee kuuma :smt017

Niin, tässä ketjussa aikaisemmin heitetty kysymys, että onko nitraatti vaarallista kanoille myös, on edelleen vailla vastausta? Olettaisi nitraatin olevan vaarallista kaikille elollisille, mutta näin äkkiseltään ei edes tule mieleen, että miksi nitraatti on vaarallista elimistössä? Nitriitiksi se sitten kai muuttuu, ja se kaiketi sitten on jostain syystä myrkyllistä elimistössä ... hmmm... :smt017
Iloisten Munatalo

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Knokkosenlehdet...kesällä.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minä kun keräilen noita nokkosen kukintoja ja kuivaan siemeniä, tulee siitä aina noita lehtiäkin mukaan kun nuo siemenet riipimällä otan ja kuivaan.
No, laitoimpa päivänä muutamana kanoille tukun kuivia lehtiä; ei aikaakaan kun lehdet hävisivät. Meidän kanat kun laiduntavat koko sulanmaan ajan vapaina ja saavat pihasta vaikka mitä. Kuivattu nokkosenlehti näytti olleen herkkua.
Muuten siitä nokkosensiemenestä; se kuuluu aamuiseen aamupalaani, viiliä, marjoja siis omia, hilloa omista marjoista, talkkunajauhoa(täkäläisittäin piepo), kuusenkerkkäsiirappia. Siinä vaan on hyvä aamupala. Kahvia juon kupillisen viikossa.
Kannattaa googlesta katsoa; nokkosensiemen.
Vastaa Viestiin