kanakalkki

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

TiPu

kanakalkki

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Ongelmana on, että kanani eivät syö lainkaan sitä kanakalkkia, jota kaupasta ostimme... :shock: Se kalkki on sellaista rakeista. Kyllä ne kanat syövät murskattuja kananmunan kuoria, mutta niitä ei ole koko ajan mahdollista olla tarjolla. Kanakalkkia on jatkuvasti, olen kokeillut sekoittaa tekemäni "sekoituksen" joukkoon, mutta kanat erottelevat kalkit pois... :?
Humppanen

Viesti Kirjoittaja Humppanen »

Ehkäpä kalkin tarve tulee täytettyä munankuorilla tähän aikaan vuodesta.Meillä kalkkikippo pysyy lähes koskemattomana koko talven ajan.Kuoria syövöt kyllä kans, mutta ei niin hanakasti kuin keväällä taas ja kesällä.
TiPu

mutta

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Mutta kun eivät kanaseni syö kesälläkään kalkkia. :?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ne on tottuneet liian hyvään, siis munankuoriin. :P Usein jos kanat saa sekä kaupan kalkkia että munankuoria, ei muu kelpaa kuin munankuoret. Vasta jos ei ole saanut munankuoriakaan pitkään aikaan, alkaa kalkki maistua. Itse haalin kaikilta tutuilta munankuoret ja annan pääasiassa niitä. Joskus kun muistan, laitan kalkkiakin kippoon ja kyllä sekin ajan kanssa vajuu, mutta harvoinpa olen kanan nähnyt sitä kalkkia syövän.
TiPu

höh

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Kun olen antanut kuoria n. kerran kuukaudessa... Nyt vielä harvemmin. Ja niitä nahkamunia tulee ainas välillä :?
Humppanen

Viesti Kirjoittaja Humppanen »

Onko sulla pieniä kanoja?Kalkkia kannattaa murskata pienemmäksi jos on.
TiPu

Jep

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Mulla on kääpiökanan - silkkikanan sekotuksia ja maatiaisia sekaisin. Mutta on ne kääpiöt kesälläkin niellyt mansikoita kokonaisina, joten kalkki ei varmaan liian isoa ole :lol:
Humppanen

Viesti Kirjoittaja Humppanen »

Meillä kun kanat toimittaa osittain kissanvirkaa ja pyydystää hiiriä ruumasta,niin niistäkin pienimmät menee kyllä yhdellä hotkaisulla.
Sitten vaan kovasti syömään munia.Vaikka naapureittenkin kanssa.Ja lähileipomosta varmaankin saa kuoria,jos sellaista on.
TiPu

Hmmm.

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Noista leipomoista vois tosiaan kysyä, ja kyllä joltain tutuilta on kuoria aina välillä tullut :) Ps. Meidän kanat pelkää hiiriä, kauhea huuto jos näkee hiiren :lol:
Kanaset

kalkista

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Laitoin jo viestiä tuohon munaongelmaan tuolla yleiset osastolla mutta varmuuden maksimoimiseksi laitan vinkin tähänkin. :D
Kokeilepa pienille kanoillesi simpukankuorirouhetta, se on pienempää kuin tavallinen kalkkirouhe ja meillä ainakin pienet ja isotkin kanat syö mieluummin sitä. En tiedä tarkkaan mistä saa, luulisi että sieltä mistä rehuakin. Itse olen myös sekoittanut kumpiakin rouheita ja on toiminut (kun kerran se kalkkiraekin pitäisi saada loppumaan). Kalkkirouhe on kovaa, toisin kuin mansikat, joten se on hankalampaa syödä. Meilläkin kanat on varmaan tottuneet liian hyvään kun kaiken pitäisi olla pientä pupeloa :lol: ... mutta simpukankuori toimii kuitenkin.
Tuli mieleen vielä siihen muanasyönti ongelmaan että mitä syötät kanoillesi? Ruokavalion tarkistus voisi olla paikallaan, jos vaikka puuttuu jotain ravintoaineita ja syövät siksi munia?
TiPu

kiiiiiitos

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Kiitoksia vastauksista, pitää päästä ostamaan simpukankuorirouhetta :D
Moilanen

Ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Lueskelin noita viestejä ja törmäsin tähän kalkkiongelmaan. Meillä sekoitetaan munankuoret, (rouhittuina) simpukankuorien sekaan ja hyvin maistuu.
Minunkaan kanani eivät suostuneet syömään ns kanankalkkia, niin halpaa ,kuin se onkin.
Hankin sitten simpukankuorirouhetta ja myöskin kyykkynkasvattajat ovat alkaneet pesintäkaudella tätä normaalin gritin ja ns pik-potien lisäksi.
Niinkuin kerroin tuolla esittelyssä, nettikaupastani saa erilaisia tarvikkeita mm kanoille ja kyyhkysille.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mitenkäs ruokintakalkki käy kanoille? Siis se jauhettu. Jos vaikka sekoittaisi sakkaan tai muuhun pöperöön. Keväällä lapion arviolta 20kg kanakalkkia lannan mukana kompostiin, hiukkasenko harmitti. Kuvittelin siirtyväni kokonaan pois rakeisesta tavarasta, ruokintakalkki ja munankuoret saisivat hoitaa kalkkipuolen jos vaan käy. Entä voiko kana saada liikaa kalkkia, jos sitä vispaa ruoan sekaan? Vai poistaako se ylimääräisen elimistöstään?
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä kaikkein selvintä on antaa linnuille kalkkituotteet sellaisenaan, tarpeen mukaan nautittaviksi.
Mielestäni paras kalkinlähde on simpukat ja kananmunan kuumennetut kuoret. Ns kanankalkki on synteettinen tuote tietääkseni.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Entä jos kanat eivät syö kalkkia sellaisenaan? Tietääkö kana kuinka paljon se tarvitsee kalkkia? Nämä mun tipuni eivät syö erilliseen astiaan laitettua kanakalkkia juurikaan, sapuskan päälle viskeltynä se maistuu. Munankuoret maistuvat vähän paremmin, parhaiten nekin muun ruoan seasta.

Kanakalkki on rouhittua kalkkikiveä, joka on ajan saatossa muodostunut kalkkikuoristen eliöiden jäänteistä. Aikasta pitkälti siis samaa tavaraa kuin simpukankuoret. Mistä kaukaa niitä simpukankuoria oikein raijataan Suomeen?

Koitin googlata tietoa, suurirakeinen kalkki turvaisi jatkuvan kalsiuminsaannin.
http://www.farmit.net/farmit/fi/02_koti ... /index.jsp
En ole vielä osannut löytää tietoa siitä voiko kana saada liikaa kalkkia :?.
Vastaa Viestiin