Kalkkeja joka lähtöön?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mirri

Re: Kalkkeja joka lähtöön?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on kanankalkkia jatkuvasti tarjolla omassa purkissaan kanoille. Ja jonnekkin se sieltä aina katoaa. Mutta voiko kana saada liikaa kalkkia? Että kuori tulisi liian paksuksi tai jotain? Kun joskus tuntuu että niitä vois vaikka paiskoa ja ei vielä kuori rapsahtais rikki. Minä kun teen noille piimää noista maidoista jota ei vasikoille laiteta tai meijeriin.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kalkkeja joka lähtöön?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kana osaa säännöstellä oikean kalkin määrän kun sitä on vapaasti esim. kanakalkkina saatavilla. Jos kalkki tarjotaan herkuissa, kuten piimänä, kana voinee saada sitä yli tarpeen. Mutta onko yli tarpeen syödystä haittaakaan? Ei kai. :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
ankkuli

Re: Kalkkeja joka lähtöön?

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Eiös liiallinen kalkinsaanti haittaa mm. raudan imeytymistä? Ihmisillä (ja hevosilla) ainakin. Tosin olen mäkin kaatanut kanojen puuroon välillä piimää... Meillä kun on vaan muutama pikkukana, niin olen ostanut niille undulaattien simpukkarouhetta. Epäilyttää voiko siinä olla tarpeeksi kalkkia, kun undulaattihan ei muni koko ajan. (On tää ruokinta vaikeaa :smt002 )
Muusa

Re: Kalkkeja joka lähtöön?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No ei se kalkin yliannostuskaan hyvästä ole (vaikka meille suomalaisille Valio uskotteleekin että maitotuotteita pitää aikuistenkin käyttää tolkuttomasti "että luusto pysyy vahvana" - ja suomalaisethan uskovat ja silti jostain kumman syystä täällä osteoporoosi on ikävän yleistä...) vaikka yliannostus onkin paljon vähemmän haitallista kuin puutos. Lievästä yliannostuksesta ei ihmeempää haittaa siis ole. Mutta kalsium niinkuin muutkin kivennäiset vaikuttaa kaikki toisiinsa, toiset sitten enemmän toiset vähemmän.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkkeja joka lähtöön?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä on kalkin kulutus yhtäkkiä noussut taivaisiin. Kalkkia on vapaasit tarjoilla kanakalkin muodossa ja seassa murskattuja kananmunankuoria. Tällä hetkellä vetävät kalkkia pari desiä / päivä. Munivia on siis 9 joista kuusi vasta munintansa aloittanutta nuorikkoa. Kalkki on aina loppu ja kun astian täyttää syntyy nokka pokkaa siitä kuka saa olla astialla. Vaikka nokan edessä olisi mikä herkku, kalkkia ei voita mikään. Muuna ruokana saavat kauraa ja ohraa sekä kerran päivässä liha- tai kalapuuroa jossa kauraa ja vihanneksia +öljyloraus, munituspunaheltta vapaasti tarjolla ruokinta-automaatissa, kulutus tosi pientä, samaa säkkiä syödään edelleen, on kesäkuussa ostettu ja ehkä puolet syöty. Onko tämä kalkinkulutus normaalia vai onko mulla ruokinnassa joku pielessä? Munivat hyvin, 5-8 munaa päivässä. :smt017 Kyseessä siis maatiaiset.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kalkkeja joka lähtöön?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Muusa kirjoitti:No ei se kalkin yliannostuskaan hyvästä ole (vaikka meille suomalaisille Valio uskotteleekin että maitotuotteita pitää aikuistenkin käyttää tolkuttomasti "että luusto pysyy vahvana" - ja suomalaisethan uskovat ja silti jostain kumman syystä täällä osteoporoosi on ikävän yleistä...) vaikka yliannostus onkin paljon vähemmän haitallista kuin puutos. Lievästä yliannostuksesta ei ihmeempää haittaa siis ole. Mutta kalsium niinkuin muutkin kivennäiset vaikuttaa kaikki toisiinsa, toiset sitten enemmän toiset vähemmän.
Meillä äiti oli aina vastaan tätä Valion mainontaa. Isöäidillä oli osteoporoosi vaikka oli sellanen maidon lipittäjä.
Mutta nyt kun meillä on raakamaitoa, niin annan kyllä lasten juoda ihan kyllikseen.

Tuohon Maattarin kysymykseen ei mulla ole muuta vastausta kuin se, että meillä on kalkin menekki aina kausittaista. En sen tarkemmin ole miettiny, mutta ei se aina ajoitu edes parhaalle munintakaudelle.
Voisko ne ikäänkuin tankata munintaa varten?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkeja joka lähtöön?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Maattari kirjoitti: Tällä hetkellä vetävät kalkkia pari desiä / päivä. Munivia on siis 9 joista kuusi vasta munintansa aloittanutta nuorikkoa.
Ohhoh! Kuulostaa kyllä isolta määrältä verrattuna omien kotkojen kulutukseen...
Mutta kun niiden ei pitäisi vapaasti tarjolla olevaa kalkkia liikaakaan syödä, niin tasaantuisiko tilanne, jos laittaisi isomman kalkkiastian? Mulla oli jossain välissä semmoinen kausi, etten antanut munankuoria ja niistä kisailivat, kun rupesin taas tarjoilemaan. Nyt kun niitä on kalkkirakeiden seassa koko ajan tarjolla, niin napsivat rauhassa omaan tahtiinsa.
Vastaa Viestiin