Laihat kanat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Satchell

Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Mikähän voisi olla avuksi, kun kanat vaikuttavat hirmuisen laihoilta... Tällä hetkellä rehuna menee kasvatus-punaheltta, lisäksi keittelen 3-4 krt viikossa ison kattilallisen kaura-ohrarouhe-omena -puuroa, joskus siihen lisään myös lihanjämiä ja aina myös reippaan tilkan öljyä.

Orpingtonit vaikuttavat hyvälihaisilta, mutta eritoten sekarotuiset kanat ovat aivan luuviuluja! :smt009 Ai niin, kauranjyviä on aina saatavilla myös. Kaikki saavat tai ehtivät kyllä syömään, mutta silti eivät liho.

Olisiko hyvää lihotuskuuria tiedossa? Auttaisiko munitusrehuun siirtyminen, eivät kyllä mitenkään erottele syömisiään, kun kaikki ovat tällä hetkellä vielä yhteistarhassa.
Muusa

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun vinkit on enempi vaan sitä öljyllä terästettyä puuroa, keitettyä perunaa ja maapähkinöitä ja/tai auringonkukansiemeniä. Rasva ja "tyhjät hiilarit" on ne mitkä kanojakin lihottaa.
Tietty myös olosuhteilla on vaikutusta. Mitä viileämpi kanala niin sitä enempi kanalla kuluu energiaa lämmöntuottoon. Jos on kylmää niin pöperöt kannattaakin tarjoilla lämpimänä. Päivän valoisa aika vaikuttaa myös, toki valoisaan aikaan kanat ovat vilkkaitakin ja energiaa kuluu liikuntaan mutta ne myös syövät valoisalla. Päiväthän on nyt jo aika lyhyitä.
siimis

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Oiskohan matokuurista apua..?

Toiset kanat voi tietty olla vaan huonompia rehunkäyttäjiä ja se voi olla ihan sukuvika. Toisaalta iso orpington varmasti pitää lämmön paremmin kuin pienempi kana, joten pienellä kanalla varmaan menee suhteessa enemmän energiaa lämmön ylläpitoon.
kana10

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja kana10 »

Laihalle kanalle kannattaa syöttää perunaa ja vaaleaa leipää. Itselläni on eräs kääpiökochin, joka oli eräässä vaiheessa todella laiha, mutta rupesi lihomaan kun teki pöperöä. :smt001
harrastaja

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

tervetuloa kana 10 :smt031 Niin noista aurinringonkukansiemenistä onko samoja kuin linnuille ulkona syötätte vai jotain eläin kaupasta ostettua?
Viimeksi muokannut harrastaja, 30 Loka 2009, 06:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vehnäjauho lihottaa. Ja Ohra.
Ei rasva lihota, mutta hiilarit kylläkin. ;)
Ainakin ihmisellä hiilarit lihottaa, en sitten tiedä kanojen ruuansulatuksesta, mutta sioillekkin syötetään viljaa kun niitä lihotetaan ei rasvaa.
Mutta tietenkin rasva on ehdoton lisä ruokavaliossa.
Minulla kanat saa kauraa ja ohraa ja hernerouhetta ja jonkin verran rehua ja tieten keittiö jätteet. Lisäilen rypsäriä niiden appeeseen.
Nuorillakin kanoilla oli ravsaa kun teurastin ne. Minusta juuri sopivasti. Ja keltaista rasvaa :)
Eli ovat saaneet juoksennella.
Kaupan broilerilla rasva on valkoista.
Muusa

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Lihottaa se rasvakin. Ja tehokkaasti lihottaakin. Kaikki lihottaa, mitä syö enemmän kuin kuluttaa. Rasvaa on helppo syödä enemmän kuin mitä kykenee kuluttamaan kun se on aika 100-prosenttista energiaa.
Suvianne

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Muusa kirjoitti:Lihottaa se rasvakin. Ja tehokkaasti lihottaakin. Kaikki lihottaa, mitä syö enemmän kuin kuluttaa. Rasvaa on helppo syödä enemmän kuin mitä kykenee kuluttamaan kun se on aika 100-prosenttista energiaa.
Kalorit eivät ole tasa-arvoisia. Niin se vaan on.
Hiilari se on joka lihotaa ihmisiä joita lihottaa. Nostaa verensokeria ja saa haluamaan lisää. Rasva ei heilauta verensokeria ollenkaan.
Oikein helposti lihovan pitä miettia kannnattaisko vähentää hiilaria.
Kanan ruuansulatuksesta en tiiä, mutta minulla on nyt ruokavalio jossa on varmaan puolet rasvaa, niin kilot tippuu kohisemalla :)
Ja kuten arvata saattaa hiilareita en syö kuin noin 20-40g päivässä :)

Joten voisin maalaisjärellä ajatella että rasva ja hiilari olis hyvä yhistelmä, eli rasvaista jauhoo vaan kanoille, niin luulis lihovan.
Suosittelenkin kaikille että perunat ja leivät kanoille ja kaali ja liha itelle ;)
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

harrastaja kirjoitti:Niin noista aurinringonkukansiemenistä onko samoja kuin linnuille ulkona syötätte vai jotain eläin kaupasta ostettua?
Eikös tästä ollut joskus puhetta täällä, että noissa ulkomailta tuoduissa ulkolinnuille tarkoitetuissa siemenissä voi olla salmonellaa? Niitä ei ilmeisesti tarkasteta kun menevät "vain luonnonlinnuille" syötettäväksi.

Muistanko oikein, oikaiskaa jos menee metsään. :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Satchell

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Hyvin on edelleen pöperöt maistuneet, nyt osa kanoista ulkoilee edelleen ja olenkin ulos vienyt lämmintä puuroa ja vettä. Huomenna saadaan sianteurastusroippeita, joita tuumailin lisäillä reippaasti kanapuuroon, jotta saavat eläinprotskua ja rasvaa (vaikka sitä onkin aika vähän näissä lihaisissa sioissa).

Makaroonia, mannaryynejä, maitoon keitettyä riisipuuroa, lihaa, öljyä ja munia yms. vaihdellen lisään jatkuvasti kaura-ohraseoksen lisäksi. Luulisi, että sillä tulee massaa...

Olen tuota salmonella-siemenasiaa mietiskellyt myös, enkä ole uskaltanut niitä ulkolinnuille tarkoitettuja vielä ostaa. Siitä kun saisi tarkempaa tietoa, niin ehkä sitten?

Tietenkin tuohon laihuuteen vaikuttaa varmaan myös taannoinen haudontakausi, kerkisivät siinä varmaan laihtua kun eivät syöneet kovasti.
reetta

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja reetta »

onko kanat madotettu? mun kanat on aika laiheliineja, varsinkin nuoremmat, vaikka syövät hyvin, paljon ja monipuolisesti, ja juuri huomasin niitten kakassa matoja- niillehän se kaikki ruoka on mennyt. aikoinaan koirakin veti hirveitä annoksia eikä vaan lihonut, ja syynä olivat madot joita se olikin tuonut kilokaupalla pietarista. yksi hyvä lihotuslääke ainakin koirille on smetanan sotkeminen ruokaan. toiminee myös kanoilla? rasvaahan siinä on 40% . toimii ainakin mun vyötäröllä!
Satchell

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Taidanpa heittää pari Axiluria jauhettuna puuron sekaan, onkohan se ok? Mirrixiäkin löytyy, mutta ei kauheasti, vain parikiloiselle kissalle; mitä olette itse käyttäneet?

En ole kyllä kakassa mitään huomannut, mutta varsinkin nuo risteytyskanat syövät kuin hevoset, nyt kun olen niitä tarkkaillut. Oikeasti - ne ahmii kuin isotkin jössikät ja ovat hieman kääpiö-kochinia isompia. Silti hieman laiheliinejä. Eipä tuo matokuuri nyt varmaan haitaksikaan ole.

Arvatkaas, onko sianihra-kamara-kaura-ohra-omena-muna -puuro tehnyt kauppansa... :smt043 Hirveä potpotus ja pulputus käy ruoka-astialla ja sitä vedetään nassukkaan olan takaa!!! :smt005 :smt005 Sitten lämmintä vettä päälle, niin jo kelpaa ulkona patsastella ja aidan päältä tarkastella elämää!!! (puolet kanoista menee heti ulos, kun vähänkin ikkunaa avaa...)
max3

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä sain EL:ltä madotus ohjeen "kanan sisäloishäätöön AXILUR 250mg: 1tabletti 10kg kohti, kerta-annoksena".
En tiedä vielä, et vaikuttaako meidän laiheliineihin...
mirri

Re: Laihat kanat

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tässä jossain vaiheessa kun oli se salmonella sotku, niin sain sellaista infoa että kyllä noita auringonkukansiemeniä tarkastetaan, ja löytyy niistä salmonellaa. Mutta se tarkastus ei taida olla niin järjestelmällistä.
juujuu

Lihotusruokaseos

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Olisiko kenelläkään antaa kotiruoka ohjetta kanalle joka hautoo ja on tosi laiha
En löydä täältä vaikka tiedän että olen sellaisen jonkinsortin ohjeen joskus lukenut Mulla on
käytössa kasvatusherkku ja kotievästä Leipää ,pullaa , ja kasviksia Kaurajauhoja ja jyviä
Myös vasikan mysliä olen antanut kanoille kun ostin säkin saksanjättikaneille ja katsoin että siinähän on jos
jonkin sortin siementä rouhittuna Tämä laiha kana tykkää kovasti kostutetusta leivästä eli seos sais varmaan
märkää tulee sitten tuo nestepuolikin hoidettua
Vastaa Viestiin