PERUNAA KANALLE

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

harrastaja

PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

HUH JA HUH .......... Nyt taitaa olla kanojen talviset perunat keitetty ja pakastettu .Olihan ruljanssi ja tupa muutaman päivän oikein lämmin .ja savea lattialla et sai viel lattian pestä.... Nyt kysyisin mitä olette laittaneet perunoiden sekaan ja survottuna vai kokonaisena ja minkä verran päivässä vai oisko parempi antaa esimerkiksi vaan joka toinen tai 3 päivä?
SannaT

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Nyt täytyy kyllä kysyä, että miksi keität ja pakastat perunat?

Minulla on tapana keitellä aina samalla kanoille perunat kuin muullekin perheelle. Eli noin 3-6 kertaa viikossa saa meillä kanat perunaa.

Välillä tarjoilen kokonaisina ja välillä käsin rikon perunat ja lisäilen mitä milloinkin joukkoon. Nyt parina päivänä olen lorauttanut rypsiöljyä joukkoon. Ajatuksena että saavat paljon energiaa kun tuli niin kylmiä öitä :smt045
harrastaja

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla oli sukulaisteni maalta kaivamat pienet perunat ja huonot säilytyspaikat siin oli sellaset joita ei ite pienuuden vuoksi viitti keittää ja rikkinäiset jotka oli halki kuokalla tai koneella ottaissa menny.Viime syksynä keitin niin homehtuvat kun 15 litran kattilas niit keitin.ajattelin pakastimes tyhjää tilaa ,niin keittelin ja laitoin pienempiin eriin et talviperunat on siel. kun niit oli keitettäväks yli 60 litraa
SannaT

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Ok. Ihmettelin vaan, että onko siinä jokin juju :smt002
harrastaja

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Vain säilytysongelma
Moilanen

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Siitä perunasta; meillä tehtiin tänään perunalettuja, jäi yli melkoisesti. Kanat olivat aivan hulluina niihin lettuihin, siis rasvaa, lievä paistaminen; kanat eivät näköjään välitä terveysvalistuksesta.
No tähän yhteyteen lisäisin vielä kun meille tuli tuttavabaarista sämpylöitä makkara/salaatti/tomaatti-sisustuksella. Voi sitä riemua kun joku nuorikoista sai makkaransiivun ja sitten "miljoonaa" karkuun siivu suussa. Että oli taas kiva "kotikatuohjelma ihan livenä".
harrastaja

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

OOTTEKO KOITTANEET PANNUKAKKUA AJATTELIN JOS LAITTAIS PERUNASTA LESEISTÄ JA MAIDOSTA SÖISKÖHAN :smt063
mirri

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kanat tykkää keitetystä perunasta. Sekaan vaan vaikka öljyä, vehnäjauhoa, ja vaikka piimää. Kokonaisena en perunaa anna. Se kun on ja pyöreä, ja pelkään että kanat mieltää pyöreen ruuaks ja alkaa nokkiin munia. Minä kerjään kaikilta tutuilta ne "roskaperunat" ja laitan kanoille.
herttahelmeri

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Meidän (Smarin pois pilaamat) Orpingtonit ei syö mitään jätteitä :smt013
Suwitsu

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

herttahelmeri kirjoitti:Meidän (Smarin pois pilaamat) Orpingtonit ei syö mitään jätteitä :smt013
Ja meidän teiltä lähteneet orpingtonit syö kaiken mitä niille vie :smt005
herttahelmeri

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Haaa! Sittenhän olen oikeassa :smt018

Saisko kuvia orppi lapsista Suwitsu? Onko myski jo ok???
Suwitsu

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Joo mä otan joku päivä kuvia ja laitan tänne. Siipi ei ole vieläkään kunnollinen mutta se ei näytä mitenkään myskiä vaivaavan, hyvin saa sitä liikuteltua ja oikein komeasti välillä venytteleekin..
harrastaja

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

mirri kirjoitti:Kanat tykkää keitetystä perunasta. Sekaan vaan vaikka öljyä, vehnäjauhoa, ja vaikka piimää. Kokonaisena en perunaa anna. Se kun on ja pyöreä, ja pelkään että kanat mieltää pyöreen ruuaks ja alkaa nokkiin munia. Minä kerjään kaikilta tutuilta ne "roskaperunat" ja laitan kanoille.
Kiitos mirrille Jätin perunat pois joksikin päiväksi ja munien rikkominen loppui ,mutta syy olikin siinä kun annoin ne kokonaisena.Nyt sitte meilläkin litistetään perunat.Nää tehotytöt onkin pahempia rikkomaan ku maattarit
kanatar

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Meillä myös roskaperunat syötettiin kanoille, mutta nyt ne loppuivat joten pitänee keitellä aina isompi satsi itselle. Tykkäävät valtavasti ja mikä parasta aloittivat heti muninnan uudelleen, kun saivat säännöllisesti perunaa. Kokonaisena ei meilläkään toiminut, joten jäähdyttelin ne ja viipaloin. Vei pikkuperunoita joka toinen päivä, mutta nyt näitä normi ruokaperunoita, en taida ihan niin usein raaskia viedä. Keväämmällä sitten, kun näkee, että mikä on tilanne, paljonka on mennyt. Ensi vuonna mietin, että pitää laittaa erikseen kanoja varten perunamaa, jotain sellaista, joka tekee paljon ja pientä. Mitäs ne ovatkaan ne entisaikojen rehuperunat, musta? Mummoni vasta muisteli sitä perunarumbaa, kun lehmille kasvatettiin niitä rehuksi. Onneksi kanats syövät vähemmän. :smt001
suikku

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kai niitä pottuja voi syöttää keitettynä mutta kuorimattomina? Meillä on perunoille huono kellari ja aina kevätpuolella potut menevät pehneiksi eikä niitä ole itse enää kiva syödä. Uskoisin kuitenkin että kanat söisivät keitettynä?
Vastaa Viestiin