PERUNAA KANALLE

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä voi keittää kuorineen! Mutta kuten tuossa olikin jo puhetta, niin se pyöreähkö olomuoto kannattaa varmuuden vuoksi muuntaa muuksi. Myös ihmiselle kuorineen keitetyistä perunoista voi antaa ne kuoret kanoille. Ja kun kuorii ihmisille raakoja perunoita, niin niidenkin kuoret voi keittää kanoille, jos vaan viitsii.
harrastaja

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Se rehuperuna oli ainakin Pellervo täällä päin ja mulla nuo mustat on tarkassa varjeluksessa etteivät häviä..Tietty tekeehän hyvässä maassa isoja perunoita
Moilanen

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuolla Turun Munan lehdykässä vuodelta 1930 neuvotaan syöttämään kanoille perunaa viljan korvikkeena. 4kg perunaa vastaa 1kg viljaa. Mainitaan vielä perunan munintaa kiihdyttävä merkitys ja että keitetty peruna on helposti sulavaa.
Suvianne

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Silloin kun liityin munikseen, niin täällä oli kyllä juttua, että peruna on ihan turha ruoka kanoille ja etteivät voi sitä käyttää hyväkseen.
Löytysköhän se vanha ketju.
kukkokiekuu

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Olen kuullut että liika potaatin syönti vain lihottaa kanoja, miten lienee. :smt004
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Perunassa on paljon mm. hiilihydraattia, jolla on lihottava vaikutus, mutta edelleekin ihan viimeisten vuosikymmenten suositusten mukaan sitä saa antaa keitettynä n. 30-50g/kana/vrk. <---Tuo määrä on varmaan tarkoitettu ns. keskikokoiselle kanalle. Raaka peruna sulaa huonosti, joten sitä ei kannata antaa kuin ns. nokkimisvirikkeeksi.
Perunan kuoret ja kuorien lähellä olevat pintaosat sisältävät solaniinia, joka ei poistune edes keittämällä, joten näitäkin pitää antaa vain pieniä määriä kerrallaan.
kite

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja kite »

Oliskos vinkkejä miten nuo sais tuota perunaa syömään :oops:

Kun ei enää kelpaa, ei sitten millään :(

Ja samaan syssyyn: mitä on "lintujen ulkorasva"??? :shock:
kite

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja kite »

siis mä olen ihan sairaan kärsivällinen persoona ... :-"

Voisko joku ystävällisesti vaivautua kärsimään sisälle tuolta auringonpaisteesta ja vastata tuohon tyhmään kysymykseen... :smt002

Kuuklekaan ei tuntenut moista käsitettä.. Onko se talia? Tmv? :smt040
kanamummo

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Sori! Siis mun järkeeni se on justiisa sitä talipötköä mitä tinteille syötetään :smt017
jamppa

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja jamppa »

kite kirjoitti:Oliskos vinkkejä miten nuo sais tuota perunaa syömään :oops:

Kun ei enää kelpaa, ei sitten millään :(

Ja samaan syssyyn: mitä on "lintujen ulkorasva"??? :shock:
Perunaa meillä ainakin saa menemäänihan sillai, notta keittää ja survoo ne muussiks ja sekoittaa vaikka jauhon sekaan ja vähän vettä päälle. Tekee niinku puuron.

Ja kaipa se ulkorasva on juurikin tuota mitä kanamummo sanoi :smt001
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tai sitten se ulkorasva voi olla niitä ulkolinnuille tarkoitettuja talipellettejä, ihan pussikamaa marketin ulkolintuhyllystä. Syötin sitä vähän talvellä kylmimpänä aikana, mikä sitten tänä talvena tarkoittikin aika pitkää aikaa :smt003, hyvin maistui evätkä lihoneet muodottomiksi. Perunaa syötän minäkin puuron seassa ja joskus nokittavina palasina, kaikki menee mutta meidän kanat syövät ihan mitä vaan paitsi munituspunahelttaa,ananasta ja kiiviä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kite

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja kite »

Kiitän :smt003

Hain vkl niille kaupan lintuhyllystä talipalloja. Eivät koskeneet ennen kuin "murskasin" sen.. Luulivat varmaan munaksi... :O
pinka

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja pinka »

Voiko kanoille antaa paleltuneita perunoita? :smt017
Meillä paleltu ihan tautisen paljon peruja kellariin viime talvena ja nyt mietin mihin ihmeeseen me ne työnnetään :smt013
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Riippuu varmaan kuinka pahasti on paleltuneet,jos vain sen verran että maistuvat makealta ne käy kyllä kanoille keitettynä.
qaya

Re: PERUNAA KANALLE

Viesti Kirjoittaja qaya »

hmm olen syöttänyt perunat ihan kokonaisina... laitan keitetyt perunat sellaiseen verkosta tehtyyn putkiloon jossa mulla talvisin pikkulintujen talipallot:D hyvin saa kanat siitä nokittua perunat... kiinnitän vaan sopivaan korkeuteen niin baari on pystyssä
Vastaa Viestiin