rehu härkäpapua tai hernettä?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suppis

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

juu sen mie luin mutta sehän on selevää lihhoo pitää jostain saada jos ei kupista niin naapurista :smt003

nim. katiskat kovassa käytössä :smt002
siimis

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kaikki perustellaan tolla kannibalismilla! Vehnääkään ei sais muka syöttää. Just luin vanhaa kanakirjaa 50-luvulta, jossa sanottiin että vehnä on parasta kananruokaa, kakkosena vasta tulee kaura. Se oli varmaan aikaa ennen tehohybridejä :smt017 ?

Meillähän kanat saavat juurikin tuota parjattua vehnää ja hernettä ehkä sellaiset 25% jyväruoasta. Ikinä en ole minkäänlaista nokkapokkaa havainnut, mutta meilläpä ei olekaan hybridejä. Olin kyllä ajatellut pari ottaa, mutta nyt en tiedä uskallanko?! Jos ne ei sitten menestykään meillä, kun meillä saa vaan kannibalistiruokaa :smt012 Sekoavat vallan? Vai pitäiskö ihan vasiten ottaa ja katsoa miten käy..?
smari

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja smari »

siimis kirjoitti: kannibalistiruokaa
:smt005 :smt005 :smt005 Kiva sana :smt005

Mulle on kyllä niin moni kanankasvattaja jo nauranut sitä kun keitän kanojen herneet, että uskon erittäin hyvin että niitä voi syöttää kokonaisena ja kuiviltaan. :smt002 Ja tuntuu tosi moni syöttävänkin, ilman minkäänlaisia ongelmia. Mun rouvat vaan ei suostu niitä ihan siltään syömään. Joudun keittämään niille myös porkkanat talvella, sekin kuulemma ihan turhaa kun voisivat syödä raakanakin, mutta ei ne vaan suostu. :smt017 Eikä meilläkään oon yhtään mistään ruuasta tullut kannibalismiin viittaaviakaan oireita, edes noilla leghorneilla, mistä vanhat kirjat pääasiassa kertoo. Päinvastoin, leghornit on todella paljon rauhallisempia ja kiltimpiä kuin luulin. Ja taas meni vähän ot:ksi...
siimis

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja siimis »

No ei meidänkään nyt sentään raakaa porkkanaa syö :smt002 Kaikki juurekset pitää keittää pehmeiksi, muuten ei kelpaa!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä maistuu porkkana raakana. Ihan kiva siksikin, että tulee talvisaikaan jotain kovempaakin nokittua...enkä mä kehtais niitä kuitenkaan keittää.
Mimmi

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä raastan porkkanat. Mulla on tallilla oma raastinrauta, jolla huitasen milloin mitäkin raasteeksi kanoille.
maunu_muori

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

sillon kun tää kaaos ei ollut vielä kaiken ja ylikin vapaa-ajan tärväävä, tein kanoille usein sellasta viherrehua talvella jossa oli ituja, salaattia, raastettuu porkkanaa, munaa ja kauraryynei.. nyt en enää ehi tirppuja lelliin... jos eivät kokonaisista saa irti niin kyllä riiviöt käy dyykkaamassa jopa kanalassa. :smt005
Ilona

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä oon antanut rehuhernettä liotettuna. Ei se kyllä yksinään mitään suurta herkkua tunnu olevan, mutta sakan joukossa menee.

Luomussahan viljellään usein hernettä ja kauraa seoskasvustona. Semmostahan vois jostain saada ostaa lajittelemattomana ja antaa liotettuna?
Rusina

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Minkämoisia annoksia tuota härkäpapua uskaltaa syöttää muniville/nuorille? Riittääkö yksinään valkuaisen lähteeksi, vai tartteeko esim. lysiinin takia syöttää jotain eläinperäistä lisäksi.
Mitenkäs kanoille passaa turvotettu melassileike (se oikea)? Saavatko siitä mitään tarpeellista irti?
Ilona

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Härkäpapu ei riitä ainoaksi valkuaislähteeksi, jotain eläinperäistä pitää antaa myös. Mä oon antanut härkäpapua appeen joukossa keitettynä. Pelkästään se ei maistu, mutta appeessa kyllä menee. Nyrkkisääntö on, että kokonaisrehustuksesta noin kolmannes on valkuaispitoisia rehuaineksia, joihin härkäpapu kuuluu.

Melassista en sano mitään, kun en oo kokeillut, hiukan kyllä epäilen että mahtaako se kanoille maittaa.
ninnu

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä olen rouhinut härkäpavut (Ebaeilta tilatulla myllyllä)ja sekoittanut viljojen joukkoon, hyvin on uponnut. Mitään tarkkaa suhdetta en osaa sanoa, kun teen seoksen aina muutamaksi päiväksi eteenpäin, mutta varmaan jotain 20% on härkäpapua. Mulla on sellaiset laarit joihin menee noin 150 kg seosta per laari, kaura/ohra/vehnä, plus toi härkäpapu.

Porkkanat minäkin ennen vanhaan raastoin, silloin kun siivekkäitä oli kukko ja kuusi kanaa, mutta tuolle sakille menisi koko päivä raastaen, mitään konetta kun en omista, vaan ihan käsipelillä. Poikasille kyllä raastan.
Siispä kokonaisia porkkanoita annan ja hyvin nokkivat, mulla on sama pointti kun Hiltallakin, että saa vähän puuhastella siinä samalla, myös kaikki muut kasvikset/juurekset ja vihannekset annan kokonaisina.
Ilona

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä olen antanut lantunpuolikkaita talvella nokittavaksi, maistuu tosi hyvin.
vardenji

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Saako kanalle antaa raakaa perunaa vai täytyykö keittää? :smt017 Jos vaan pesen idulliset perunat ja heitän kanalaan...
suikku

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Eikös ne idut ole myrkyllisiä. Pitäis varmaan napsia pois.
Ilona

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ei saa antaa raakaa perunaa. Muut juurekset saa antaa raakana, mutta peruna pitää keittää. Raaka peruna ei sula.
Vastaa Viestiin