Rehun koostumus?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu hevoselle pitääkin kait olla tarkeempi, varsinkin jos on taipumusta kaviokuumeeseen ja muuhun kivaan. Meitin ruokinta kanalassa on sellaista: aina jos jonkilaista tarjolla, kun kaikki niin raskaat kuin kevyemmät ja korsteet kökkii samoilla ruokintakipoilla. Mulla oli kuningasajatuksena joskus vuonn ööö laittaa jalostusryhmät eri häkkeihin, ja kanala rakennettiin sillain et olis mahollista erottaa.. mut sit mie katoin että teempä sen oman soppani, eukot munii mihin lystää ja ukkeli kukkeloi ketä kiinni saa.. :smt005. Nytkin näyttäs, että yhdellä kääppärillä on tavanomasta isompi poikanen parvessa :smt004
iiwi

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mä nostelen vielä tätä vanhaa aihetta. Mun sukulaisilla on luomutila, ja heillä on myös kanoja. He kuulemma ruokkivat kanojaan kauralla + ruuantähteillä, ja sitten keittelevät itse pyytämäänsä kalaa jos alkaa tuntua että muninta käy liina vähäiseksi. Nää on tosin ihan kotitarvekanoja, ei siis mitään luomuserttejä omaa :) Että ei sen välttämättä tarvitse niin tiedettä olla. Ite oon nyt päätyny siihen että annan luomua kauraa, ruuantähdettä ja ruuantähteen mukana hieman tiivistettä, en tiiä kuinka metsään menee.
kanamummo

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Wanhassa kanakirjassa sodan jälkeisiltä pulavuosilta korvattiin ostovalkuainen piimällä ja "kokkelilla" eli valutetulla piimällä, onkos se sitten tuorejuustoa vai mitä.
kite

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja kite »

Elikäs vääntäkää nyt rautalangasta meikäläiselle (=lue ihan aloittelija).

Mitä eläinperäistä ruokinnassa pitää olla ja miten paljon? Kala tuli selväksi ja se piti keittää, niinhän?

Meillä nuo rakastavat keitettyä perunaa. En ole oikein uskaltanut laittaa mitään "erikoista", kun en kerran tiedä.
Saavat nyt siis leipää, kauraa, pihlajanmarjoja (joita eivät syö), viinimarjoja, puolukoita, etanoita, munankuoriakin vein ja tuota perunaa. Ja sitten punahelttaa (kasvatus).

Syövät orapihlajan marjoja mielummin kuin "tavallisen" pihlajan.
smari

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja smari »

Kite, mun mielestä kasvavat kanat tarttisi tuohon vielä jotain mistä tulee lisää valkuaista. Eli lihaa, kalaa, hernettä, papua, piimää, soijaa tms. Helpoin on ruokkia pelkällä kasvatusrehulla,mutta jos antaa paljon esim leipää ja perunaa lisäksi, niin ruuasta saatava proteiinin määrä jää liian vähiin ainakin näille suuremmille roduille ja tuleva muninta voi olla huomattavasti huonompi.
kite

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja kite »

Kiitos smari :)

Millaisessa muodossa esim. lihan pitäisi olla? Keitettynä vai raakana :O
Jauhettuna vai paloina?

Kala ilmeisesti ainakin piti keittää?

*siis olen todellakin noviisi..*
kanamummo

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Wanha kanakirja neuvo ripustamaan keitetyn hevosenlihan kimpaleen roikkumaan kanan hyppykorkeudelle, saavat valkuaista ja liikuntaa samalla kertaa. Menee kyllä raakanakin, esim. jauheliha. Matoja, ihanaa :smt003
maunu_muori

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kanamummo .. mie oon käsittäny, että kokkeli on lähinnä juuston teosta jäänyttä heraa, mut mie tietty laitan, niille kanasille, kokkelin sillain, et kuumennan sen maijjon ja laitan siihen juoksutteen.. pilkon "raejuustoks" sen kinteen ja laitan sitten heran kauraryyneihin ja raejuustot päälle... :smt005 .

Ihanaa muuten olla kotona.. olin kolme päivää reissussa ja kyllä ainakin ankat oli tosi iloissaan kun mamma tuli kotiin.... ei niillä hätää oo ollu, kupu näyttäs olevan pullollaan, mut mie keitinkin heille hyvän lohisopan ennen lähtöö(jota on jaettu)...kaikki on syöty, jos tuolla pimeessä mitään näin, otsalampussa oli vähän heikosti virtaa.
kite

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja kite »

Maunu_muorin selostus taisi mennä harakoille täällä päässä... Tuo sanasto oli semmoista, etten ole varma ymmärsinkö (ja tässä tuli se säännön poikkeus -on olemassa tyhmiä ..ei mutta haa! kysymys ei ole tyhmä -vaan kysyjä :smt005

Annoin eilen herneitä ja maissia. Maissi meni herneet jäi ja esim. madot jättivät koskematta. :( Eikö ne ymmärrä ite etteivät saa tarpeeks valkuaista :smt012
maunu_muori

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Katos Kite, kun mie oon syntyny ja kasvanu paikassa missä lähellä puuhutaan puhtainta lähimpänä kirjakieltä olevaa suomee, ja sitten ton jäärän suku on oikeestaan savolasta vieräleukasta sakkia ja mun sukujuuret vähän epäselvät, mut kuitenkin pääosin hämmestä ja pohjanmaalta ja savosta.... ja kun koko ajan pitäs töissä jaksaa käyttää sitä virallista kirjakieltä, niin mää sitten täällä tököttelen noita kirjaimia ihan miten sattuu ja imen vaikutteita eri murteista... mut pentele.. oon huomannu, että alkaa vaikuttaan jo tohon sähköpostiviestintäänkin viesteissä, missä pitäs olla kuitenkin tarkka ilmasu. :smt024 Ei hyvä...saas nähä, koska joku mulle siitä huomauttaa.

Et oo kite varmaan tehny koskaan juoksutteella kotijuustoo.
Juoksutetta saa hyvin varustetuista kaupoista ja siinä purkin kylessä on ohje, miten tehä.. mie noille tirpukoille sitä talvella väsään, kun pitää kuitenkin pitää hellissä tulta( siis puuhellassa), niin samallahan siinä maitoo kuumentaa. Meijän parasta ennen jääkaappiin jääneet maitotuotteet käytetään sillon kanalassa. :smt005
kanamummo

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Aijjaa, täälläpäi kokkeli on jokos munakokkeli tai sitte se valkonen vähä höttönen tuorejuusto, ennen puristamista. Hera on sit heraa :smt005 Täällä asutaan katos pohojanmaan ja savolaiskiilan sekotusalueella, päivästä riippuen tuloo multaki vähä mitäsattuu näppiksestä pihalle. :smt002
harrastaja

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Täälläpäin puhutaan munakokkelista joka on varmaan tiedättekin munat ja vettä sekoitetaan pannulla ja kypsytetään ..JA sit juustonjuoksuttimella tehty juusto on vinku- tai natu juustoa ja taas kattilassa uudesta maidosta tehty on kattilajuustoa. ja kun laittaa piimää tulee piimäjuusto
kite

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä sitä uudesta maidosta tehtyä tehdään uunissa ja sanotaan uunijuustoksi...
Ja se on ainoaa juustoa mitä olen koskaan edes yrittänyt tehdä :smt053

Mutta jospa alkais opettelemaan sekä uutta sanavarastoa, että kokkaustaitoja :smt002

Annetaanko piimää sellaisenaan?
kite

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja kite »

Harrastaja: meillä "kokkeli":in laitetaan maitoa, kananmunia, suolaa ja valkopippuria ja kevyesti hyydytetään pannulla..

Ymmärtänette, miksi mielikuvani eivät maunu_muorin selityksen kanssa kohdanneet.

Hera taas on maidon päälle (maito siis suoraan lehmästä -ei kaupasta :smt003 )
kertyvää "kermaa"... :smt004
Vastaa Viestiin