AIV-rehu

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

annemari

AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Miten on, oleteko kokeilleet? Appiukko toi säkillisien navetasta kanoilleni AIV:tä kun ajatteli niiden tarvitsevat ruohoa talvellakin (ei hassumpi ajatus).

Uskallanko antaa kanoille? Mites se happo niissä, voiko se olla kanalle haitaksi?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin olen miettiny tota AIVtä. kiinnostaa kovasti, kertokaa!!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllä mä olen AIV:tä syöttänyt. Kaikille ei vaan tahdo kelvata.
annemari

kokeiltu nyt

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä heitin pehkuihin pari kourallista, ja suorastaan ahmivat heinät napaansa!! Tämä minun rehu on aika kuivaa ja melko kortista, saattaa olla osin vihantakauraa tms.

Hyvin kelpasi, nyt odotellaan kuinka moni on aamulla jalat oikosenan!!!

Ehkäpä ne tottuu jos vähän kerrallaan antaa.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Eiköhäm ne hengissä pysy kaikki!
Syöhän hanhetkin talvet AIV:tä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ainaski 50-luvun kananhoito-oppaissa ihan käskettiin tekemään kanoille AIVtä. Totuttaa pitää tietty varovasti.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta saako sitä tavan tallaaja. Ja miten sitä myyään ja onko ne niitä kauheen kokosia paaleja vaan????!!!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ähhäm. Kysyppäs jyväjemmareilta, jos niillon siilo ne voi myyä vähän irtona, semmonen dinosauruksenmuna pilaantuu liian äkkiä avattuna et semmosta kannattais ostaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aivan, ne on muuten meilläpäin lehmän munia :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo ihan varmaan melkis kuka vaan lehmätilallinen antaa ämpärillisen säilörehua kun vie muutaman munan vaihtariksi, eihän semmoinen kananmäärä tunnu edes missään lehmien rehumenekkiin verraten.
Kuivaa säilöheinää tehdään hevosille minipyöröpaaleissa jotka on kai suunnilleen tavallisen ison heinäpaalin kokoisia, ja jopa tavallisenkokoisina pikkuheinäpaaleina tehdään säilöheinää. Mutta se hevosten säilöheinä on usein jopa säilöntäaineetonta ja kuiva-aineprosentti lähellä kuivaheinää, lehtevämpää se kyllä on ja kosteahkona pehmeämpää kuin kuivaheinä. Aika harvasta paikkaa noita pikkusäilöpaaleja kyllä saa.
Meillä oon laittanut hevosten kuivaa säilöheinää kanoille vaan pesänpehmukkeeksi ja kyllä ne niistä pesistä sitä vähän syö. Joskus oon tarjonnut ihan syötäväksikin mutta ei se oikein hyvin ole kelvannut joten siksi ei oo vakioevästä.
Jos oikein ois innostusta niin varmaan joltain rehuntekijältä sais tarvitsemansa tilkkasen liuosta niin voisi vaikka kannellisiin ämpäreihin itse säilöä säilörehua :smt002
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllähän sitä rehua aina saa kun vaan kävelee munat kourassa nautatilan ovelle, tarjoo munat ja pyytää rehua tilalle!
Mullakun on ton rehunkin kanssa niin hyvin että aina kun tarvii niin otan vaan sieltä missä satun olemaan töissä, sen enempää kyselemättä lupaa. Kuuluu luontaisetuihin nähkääs :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Voi AIV-tä syöttää kanoille. mulla popsii fassutkin sitä.
Töta Jampan ehdotusta kannataa kokeilla :smt005
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Suvianne kirjoitti:Aivan, ne on muuten meilläpäin lehmän munia :smt003
..ne mitään lehmän tai dinosauruksenkaan munia ole! Traktorin peräpäästähän ne pullahtaa, omin silmin olen nähnyt! Traktorinmunia ne on! :smt002

Nautatilalliselta vaan kyselemään, oma säkki mukaan. Ei sillä siiloa tai aumaa tartte olla, voihan siitä traktorinmunastakin ottaa sen verran kun tarttee. Säilyy kyllä kylmässä hyvin viikon verran, pakkasessa pidemmänkin ajan.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mä syötän sellasta säilöntäaineetonta pyöröpaalirehua lampaille ja se ainaki ulkona(katoksen alla mut kuitenki kylmässä tilassa) säilyy varmaan kuukauden.. eiköhän se oo aikalailla sama onko siinä säilöntäainetta vai ei..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Riippuu tietysti rehusta kauanko säilyy. Ja ilman lämpötilasta. Talvellahan säilyy kauankin, mutta kesällä saattaa lämmetä päivässä. Hapot ei enää siinä vaiheessa auta säilymään kun paalin avaa.
Vastaa Viestiin