AIV-rehu

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

gallia

Re: AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja gallia »

Meillä säilötään aiv-paaleja sekä hapolla että ilman ja oikein säilyneessä rehussa ei juur hajusta huomaa, kumpaa on. Mut jos rehussa on virhekäymistä, se haiskahtaa eri tavalla.
Biologiset säilöntäaineet sisältää maitohappobakteereja, tavallinen aiv-happo muurahaishappoa.

Eipä ole tullu mieleen antaa säilistä kanoille! :oops: Tyhmä minä! ](*,)
Suvianne

Re: AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt003 Kokeile ihmeessä!! Meillä menee nyt tosi paljon. mutta minä siis silppuan sen terävällä veitsellä.
gallia

Re: AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja gallia »

No, ihan varmasti kokeilen!!! :smt045
Suvianne

Re: AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tulin tätä päivittään, eli nyt on kalkkunat kotiutunu, eikä mua enää jännitä. Syövät siis nähteni ja säilöheinä on näköjään suurta herkkua! Varsinkin ukkokalkun mielestä!!
Myskien en ole vielä nähnyt syövän. Mutta ne eivät vielä mielellään syö nähteni...
gallia

Re: AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja gallia »

Piten pitkinä pätkinä, tai lyhyinä, te säilistä kanoille syötätte?
Suvianne

Re: AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mulla on sellanen rutiini, että aamuin illoin otan tupon sitä ja leikkaan ihan sellasta noin 2-3 sentin pätkää.
Siinä tulee silti väkisin vähän pidempää.
Hyvin on kelvannut. Pikkasen påidemmätkin menee, nuoret tykkää siitä ihan lyhyestä.
Siinä ei mene ku hetki kun sen pilkkoo, ei ole iso vaiva
viiperi

Re: AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Oon muuten ihan varma että melkein jokaiselta maatilalta saa ainakin vähän AIV rehua. Meillä on maatila ja ämpäillinen rehua ei tunnu missään.
iikka

Säilörehua kanoille

Viesti Kirjoittaja iikka »

Onko kukaan antanu ja jos on niin tuleeko siitä makua muniin? Tarkoitan jollain hapolla säilöttyä. Meillä olisi sitä reilusti, mutta en ole uskaltanut antaa :smt009 meillä lypsylehmille tarkoitettua säilörehua.
HeiniS

Re: Säilörehua kanoille

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Arvelisin, ettei kovin isoja määriä kannata antaa. Tämä kuitenkin ihan mutu-juttu. Sen vaan varmaksi tiedän, että lyhyenä silppuna. Muuten menee kivipiira ja suolisto tukkoon! Nimim. kokemusta on, kun luvatta napsivat lampaiden paalista ja yksi sairastui. :smt010
Suvianne

Re: AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onko se varma, että siitä sairastu????

Meillä kun ovat päässeet vapaasti napsiin jos haluavat...
HeiniS

Re: AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

On. Avasin, että tiedän mikä sille tuli ja lihat -ne vähäiset- laitoin koirille. Ihan kovaksi junttaantunutta heinää täynnä, ei ihme, et oli kipeä. Kaksi päivää yritin hoitaa arvauksella mikä vaivaa ja parafiiniöljyä molemmista päistä ruiskulla sisään, muttei auttanu.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä ovat saaneet sekä AIV: tä että esikuivattua ja kukaan ei ole sairastunut. Enkä ole pätkinyt mitenkään.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
iikka

Re: AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja iikka »

kiitoksia paljon neuvoista ja vanhasta ketjusta :smt001 Meillä säilis onkin jo valmiiksi n.3cm:tä pätkää, niin ei muutakuin totuttamaan.
Suvianne

Re: AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En ala silti pätkimään. Tässä täytyy olla muusta kyse. Joko tuo yksilö oli jotenkin viallinen tai sillä ei ollu kiviä piiraassa.
Mulla on yks kana alkanu laihtuun ja laihtuun ja teurastin sen. Sen piiras oli vaalea lihaksinen ja lähes kivetön. Ja oli siis kesä ja kana vapaana kiviä täynnä olevalla pihalla.
Eli kaikki on mahollista. Joku vika oli kanassa. Piiras ei toiminut kunnolla.

Mulla sai koko kesän nokkia noin 40 kanaa säilistä ja kukaan ei kuollu. Siksi luulen, että sulla on nyt vaan käyny tosi huono tuuri!!! Se kana olis voinu kuolla johonki muuhun jos ei siihen säilikseen.
Jos se on sitä syöny kun muu ruoka ei ole jauhautunu kunnolla?? Kuten jyvät?? Luullu, että pehmee ruoka vois olla parempi? Siksi löytyny tuo ruoho mytty sieltä??
Tutkitko piirasta tarkemmin?`SEn kuuluu olla todella kova ja tumma. Ja eri kokoisia kiviä kunnon mytty.
HeiniS

Re: AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Voipi olla. Siihen asti oli ihan normaali, kunnes nyykötti vain, paleli ja joi paljon. Piirasta en löytänyt kiviä, mutta en tarkkaan penkonut, kun heinäköntti oli niin tiukka, ettei meinannut sormivoimin aueta. On niillä ollu kiviä ja kanakalkkia koko ajan saatavilla kuitenkin. Mutta viimenen hoito auttoi joka vaivaan, näin ironisesti sanottuna :smt027
Vastaa Viestiin