meneepä vähän munitusta??

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suppis

meneepä vähän munitusta??

Viesti Kirjoittaja Suppis »

ni oon tuossa miettyny että syöttelenköhän liikaa kotiruoka särvintä noille kotkoteilleni :smt017
niitä on 5 kanaa ja 1kukko sekarotuisii maatiaisia ovat ja noin vuoden ikäisiä

menuu on yleentä tämänmoinen.

-munitusta on jatkuvaan tarjolla ja välillä nakkelen sitä vähän ulko ja sisätarhaan
-kaura ohra jyvä sekotusta on myös tarjolla ja sitä myös viskaan vähän maahan nokittavaksi
-nurmea on ulkotarhassa ja välillä pari kertaa viikossa vien myös savikkaa en tiiä oikeeta nimea sellasta pikkulehtistä vihreää rikkakasvia
kotiruuan tähteet talosta 2-3dl ja lisäksi vähän keitettyäkalaa n 3dl per pv.
ja ku komposti ei oony toiminna niin tykkäävät kovin komposti laidalta kuorittavista kärpäsen toukista :smt019 ovat ihan hulluina niihin..

ni tuota munitusta menee hirmu vähän arvioisko 0-2dl per pv koko porukalla
munivat kyllä koko ajan 4-5munaa päivässä kuoret hyviä sulat näyttävät kiiltäviltä ja muutenni ovat terhakoita mutta aattelin että pitäiskö tuota kotisörsseliä vähentää jotta söisivät enämpi munitusta vai ?
..
toisaalta noinhan ne on ennenvanhaan toimeen tullu ja ei oo olluna munituksia :smt036

mitäs mieltä viisaammat ja kokeneemmat ruokkijat on?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: meneepä vähän munitusta??

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minä jatkaisin tuollaisena ruokintaa. Kuulostaahan tuo melko monipuoliselta. Saako ne kanankalkkia erikseen vai pysyykö munien kuoret jo ilmanki hyvinä? Sitä pitäisin tarjolla aina lisäksi.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suppis

Re: meneepä vähän munitusta??

Viesti Kirjoittaja Suppis »

Joo siis tottakait on sitä kanakalkkia jatkuvaan tarjolla ja sitä näyttää menevänkin..

joo ja nyt istuu yksi kana pesässä, aloitti viikonloppuna eka kertaa :smt007 ja tuikkasin uudet merkityt munat sen alle eilen.
ei ees lähtenä lentoon kun työnsin kouran pesään.

huippua :smt043
jos onnaa niin kuoriutuu kyllä juuri mansikka ajan alkuun mutta ompaa niille sitten vähän maaseudun asukkejakin katseltavana
smari

Re: meneepä vähän munitusta??

Viesti Kirjoittaja smari »

Tuohan kuullostaa ihan loistohyvälle kun saavat kalaakin :) Ei ne tarttisi munitusta lainkaan mun mielestä, eli kala ja toukat riittää hyvin valkuaiseksi ja kokonaisuudesta tulee varmaan kaikki muukin tarpeellinen muutoinkin.
fasunen

miksi rehu ei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Minulla on jotain tiiviste rehua jota sekoitan viljaan ja kaikki lintuni jättävät sen järjestelmällisesti automaatin pohjalle ja syövät vain viljat :smt017
Moilanen

Re: miksi rehu ei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Ei tuo mikään ihme ole. Minulla vuosia sitten kun ajattelin kanojeni ruokintaa helpottaa ja pitää yllä tasapainoista diettiä, eivät nuo syöneet muuta kuin viljat ja laittelemani pöperöt; valinnan mahdollisuus kun oli, silloin todellakin valittiin.
No, minä jätin kotipöperöt ja viljan vähäiseksi. Muutaman viikon kuluttua alkoi teollinenkin muona kelvata, nälkä kun oli.
Tein päätöksen; teollinen ruoka kompostiin ja kanoille viljaa ja eläinvalkuaista (kalaa pääsääntöisesti), kaupoista kerättyjä vihanneksia, kuivattua leipää ja luonnosta vadelmakerppuja ja nokkosta. Nokkosesta tein uuden aluevaltauksen. Nokkosen silppusin tuoreena olkisilppurilla, tulee noin parin tuuman pätkiä, sitten kuivauskaappiin ja kuuden tunnin kuluttua sinulla on kuivaa nokkosta ja se säilöttiin juuttisäkkeihin. Aivan oivallinen talvirehu, sen kun voi murskata kanoille kostean pöperön sekaan.
Tehdasrehu on vaivatonta ja ei niin kovin kallistakaan, kuitenkin, kaikki valmistamani rehu on raaka-aineen osalta ilmaista, biojätteeseen menevää, vain vähäinen valmistusprosessi, maksaa.
tiina

Re: miksi rehu ei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla on puolitiivistettä omassa kupissaan. Paljon sitä ei mene, mutta kyllä sitäkin syödään. Olen pitänyt sitä tarjolla sen vuoksi, että saavatpahan sitten ihan varmasti kaikki vitamiinit sun muut, mitä pitääkin. Päivittäin saavat kyllä sitten myös vihanneksia, salaattia jne. Tietty pääasiassa syövät viljaa.
fasunen

Re: miksi rehu ei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Joo täytyy jatkaa vaan pakko syöttöä kun rehua on vielä 60kg jäljellä :smt005 Ennen meillä oli rehut herkkua mutta tämä laatu ei näytä vaan maistuvan kun on viljaa ja tähteitä sun muita herkkuja tarjolla :smt001
kukkokiekuu

Re: miksi rehu ei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

fasunen kirjoitti:Minulla on jotain tiiviste rehua jota sekoitan viljaan ja kaikki lintuni jättävät sen järjestelmällisesti automaatin pohjalle ja syövät vain viljat :smt017
Mitä tiivistettä käytät :smt017
fasunen

Re: miksi rehu ei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

En ole tullut sen kummemmin katsoneeksi kanoille se kuitenkin on tarkoitettu voin katsoa mitä se on kun käyn kanalassa :smt001
Vastaa Viestiin