Pähkinät ???

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

annemari

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja annemari »

Tullilaboratorio ja Evira testaavat maapähkinä- ja auringonkukansiemen-erät pistokokein.

Suora lainaus EVIRAN sivuilta:

Sisämarkkinakauppa ja maahantuonti
Lainsäädännön (MMMa 712/2009) mukaan erityisen riskialttiiden rehujen (rehuseosten raaka-aineet) sisämarkkinatuonnista tai maahantuonnista on tehtävä ilmoitus Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle 24 tuntia ennen rehuerän saapumista. Tällaisista rehuista otetut viranomaisnäytteet tutkitaan salmonellan varalta Eviran laboratoriossa Viikissä tai muussa Eviran hyväksymässä laboratoriossa. Eviran ohjeistuksen mukaan jokaista 50 tonnia rehua kohden tutkitaan yksi näyte, joka koostuu useasta osanäytteestä. Jos esim. soijarouhetta tuodaan 2 miljoonan kilon erä, siitä tutkitaan virallisena valvontana 40 näytettä. Rehuerä voidaan ottaa käyttöön vasta, jos siinä ei tutkimusten mukaan ole todettu salmonellaa.

Jos yhdessäkin näytteessä todetaan salmonellaa, Evira kieltää rehun markkinoille saattamisen tai maahantuonnin. Evira voi antaa saastuneelle rehuerälle käsittelyluvan, jolloin se käsitellään kemiallisesti tai kuumentamalla salmonellan tuhoamiseksi. Käsittelyn jälkeen rehusta otetaan uusintanäytteet Eviran määrittelemällä näytteenottotiheydellä ja erä voidaan vapauttaa käyttöön vain, jos näytteistä ei todeta salmonellaa.

Itse joudun jatkuvasti Eviran kanssa yhteyksiin näissä asioissa työni puolesta. Onneksi yksikään meidän yrityksemme maahantuoma rehu (joksi maapähkinäkin luetaan) ei ole tulliin jäänyt ! (kop kop)

Muokkelis, lähti liian aikaisin:

minä olen tänä talvena syöttänyt reilusti maapähkinöitä ja munia on tullut enemmän, ja ne ovat olleet kooltaan suurempia kuin muina talvina.
Rusina

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Maapähkinöissä on valkuaista jotain 25% ja rasvaa vielä enempi. Tuhtia valkuaisrehua, joten ei ihme jos munituttaa :smt003.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Menee vähän ohi maapähkinöistä; mutta munien suureneva kokohan ei välttämättä johdu ruokinnasta ;) Munien koko tahtoo suurentua vuosi vuodelta ts. ekana vuonna pienemmät munat kuin tokana vuonna jne. Hihii...meillä vanhimmat, jo munintaukonsa pitäneet matamit alkoivat munia tosi-isoja munia, vaikka maapähkinöitä olen syöttänyt vasta parina kylmimpänä päivänä :smt005
max3

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä ostin Agrista niiden ainokaisen 25kg pähkinä säkin. Ukko kantoi sen kaupasta autoon ja vasta kotona kannoin sitä itse. Kyllä kävi ihmetyttämään, kun 25kg nousi kevyesti yhdellä kädellä. :smt017 Eikun pussi vaakaan ja painoi jopa 17kg. :smt013
Noh, sain sentään Agrista hyvityksen...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ohhoh! Pikkuisen ilmaa hinnoissa! Hyvä, että hoksasit ihmetellä käsivoimiasi ;)
potkotti

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja potkotti »

Krhm... Mun kans pakko tunnustaa et oon antanu kanalassa joka päivä maapähkinä- auringonkukansiemen sekotusta, tietävät jo kun avaan "karkkipussin"... Vaikka tuo meijän uus kanala oli vähän liian kuumakin, lämpätila alkoi olla +20. Mut kun tykkäävät ihan sikana "karkeista" eivätkä ole mun silmään yhtään pullukoita... Ja munia saan kerätä joka päivä nyt 5-6 kpl! :smt045 Munat niin isoja osa, ettei mene kaupan munapakki kunnolla kiinni!
kite

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja kite »

Mistä näitä saa säkeittäin? Ei täällä Agri tunne...
juujuu

Re: Pähkinät ???

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Elikkä pähkinöitä ja auringonkukan siemeniä saa syöttää kanoille Millä murskaatte ne Ja annetaanko nuo siemenet kuorineen vai ainoastaan siemenet
Suvianne

Re: Pähkinät ???

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Saa niitä syöttää jos ostaa ihmisille sopivia. Ulkolintujen siemenissä on salmonella riski.

Muistaakseni esim. auringonkukan siemen ei kuitenkaan kanalle mitään superruokaa ollu.. Joku siinä mätti, en muista mikä.
Piti tarkistaa.

lapuissani lukee :
Auringonkukansiemen
Valkuaisen laatu huonompi kuin viljoissa, ei kanoille.

laitan ny muitaki

Tattari: lähinnä kauran korvike, ei kannata käyttää
Pellava: öljy ok, puriste ja kokonainen siemen ei
Sinappi: ei kanoille
Herne: vain 5-10% rehun osuudesta valkuaisen laatu ei niin hyvä yksimahaiselle ja tanniinit heikentää sulavuutta, lisää ruskeitamunivilla kanoilla kannibalismia
Härkäpapu: 10% enintään rehuosuus
Rypsi: enintään 5%

Ruokasuola auttaa kannibalismissa
SannaKle

Mantelia kanoille?

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Voiko kanoille syöttää mantelia? Ois jauhoina 1kg pussi vanhoja jauhoja ja mietin heitänkö roskiin vai oisko tuosta kanoille jotain ravintoarvoa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mantelia kanoille?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voi syöttää
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

"pähkinäsekoitus ulkolinnuille"

Viesti Kirjoittaja ipana »

Hei,

törmäsin kaupassa tällaiseen pähkinä/siemensekoitukseen, jossa luki että "ulkolinnuille", eli tarkoittanee villejä pikkulintuja (tintit ym).Voiko näitä syöttää kanoille? Entä pikkulintujen ruokintaan tarkoitetut auringonkukansiemenet? Voiko näissä olla jotain raskasmetallijäämiä tai muuta, miksi eivät soveltuisi kanoille, joiden munat syödään?
Maikki

Re: "pähkinäsekoitus ulkolinnuille"

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Varmasti kelpaisivat kanoille, mutta en arvaisi syöttää. Ulkolintujen siemenseoksilta ei vaadita samaa puhtaustasoa kuin rehuilta.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: "pähkinäsekoitus ulkolinnuille"

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Kyllä niille ulkolintuseoksille tehdään pistokokein salmonella- ja muita testejä. Jotkut kiehauttavat kuorelliset auringonkukansiemenet,
mutta en itse ole siihen hommaan ryhtynyt. Kuorittuja auringonkukansiemeniä annan ihan ulkolintulaatuisena kanoille ja kalkuille
kylmänä vuodenaikana.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Taisku

Re: "pähkinäsekoitus ulkolinnuille"

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Tunnustan. Olen ostanut ulkolinnuille tarkoitettua kuorittua auringonkukansiemen-pähkinämurska -seosta ja annan sitä pienesti päivittäin kädestä syötävänä herkkuna. Häviää nopeasti kämmeneltä eli herkkua on.
Vastaa Viestiin