Ruoka- ja juoma-astiat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Skuukkeli

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Kotopullaki kirjoitti::Kääk, meitin farmihan juo tän koko saaren vesivarastot! :smt005
No tosiaan mitäs sitten teette, kun tulee vesipula? Itse juot vaan viintä ja vedet linnuille, eiks ni?
Kotopullaki

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Isäntä onneks porautti kaivon meitin pihalle just - rahaa säästämättä! Mutten marmattanu ku sehän on hyvä hätävara kanoille. :smt002 Viime vuonna kun ei kaivoa vielä ollut, ja oli tätä vuotta vakavampi vesipula, niin olin valmistautunut henkisesti raahaamaan kanoille kaupasta pullotettua vettä :smt005 Onneks ei tarvinnu, ois tullu vähä kalliiks...
hilla

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja hilla »

Kiva kiitos neuvoista! Arvasinkin että on olemassa parempia keinoja juottaa ja syöttää kanat!
Ruuan nämä saavat syödä kupeista, mutta juomisen suhteen tulee nyt muutos!
Hazze

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Hazze »

Mahtaakohan uskaltaa käyttää tämänmoisia lasipallukoita juoma-automaatin pohjalla kivien tilalla?
Pitännee varmaan myyjäliikkeestä kysyä tietäisiköhän ne irtoaako niistä veteen jotain?!

Kuva

Kuva
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Onko ne jotain koristelasipaloja? Ettei niissä vain ole jotain lyijyn tapaista myrkkyä kun on tuollaisia tummia? Tai en tiedä millä niitä koristelaseja värjätään. Ei kai sitä nykyään saa myrkkyjä käyttääkään tuollaisissa.

Ei kai tuohon juoma-astiaan tarvi mitään kiviä välttämättä laittaakaan. Vai miten isoja nuo juoma-aukot on? Jos ei siitä tipu mahdu hukkumaan, niin ei tarvi kiviä. Mulla on ollut tipuille kahvilautaselle väärin päin käännetty lasipurkki, jossa vettä on muutama milli. Vesi-alueen leveys on n. 2-3cm ympäri purkin ja ei siihen ole vielä kukaan hukkunut. Hyvin ovat oppineet juomaan siitä, kun ensin opettaa reunaa naputtamalla nokkimaan vettä.

Laitan kuvan myöhemmin...
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Hazze

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Hazze »

Reijät tossa automaatissa on 3cm halkaisijalta ja siniviiriäisille tommosta juoma-automaattia olen laittamassa!
Laitoin noille tänään kuoriutuneille jo vettä tommoseen matalaan kukkaruukun aluseen ja siihen varmuuden vuoksi kiviä!

Kuva
(1 siniviiriäisen poikanen vasemmassa ylälaidassa vessapaperirullan päällä) :smt003
siimis

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, kyllä mäkin jotain kiviä tohon laittaisin, noi reiät on siniviiriäiselle ihan riittävän suuren hukuttautumiseen!

Mulla on toinen kysymys vesiautomaatteihin liittyen!
Tietääkö kukaan mistä saisi sellaisia päältä täytettäviä vesiautomaatteja, joita färgars möi, muttei myy enää?! Mistä niitä sais? Joku eurooppalainen nettikauppa, tai valmistajan nimi tai jotain!
Mä en kestä noita käännettäviä automaatteja, mä haluaisin tuollaiset päältä täytettävät.
kaakatin

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ehkä moni tämän tietääkin, mutta juomaautomaatin voi tipuille voi tehdä itse helposti hunajapurkista ja posliinilautasesta. :sign7:

Kuva
Muovipurkin reunaan leikataan 1-3 cm korkuinen kolo, korkeus riippuu siitä kuinka syväksi nestepinnan haluaa.

Kuva
Muoviastia täytetään vedellä ja lautanen päälle, pidetään lautasta tukevasti paikoillaan ja käännetään. Vesi valuu muoviastiasta reijän korkeuden verran sitä mukaan kun lautaselta vesi vähenee.

Kuva
Lopuksi vielä tukeva posliiniastia päälle, tiput eivät huku ja kestää isonkin kanan pomppimiset.
Onnistuu kyllä isommallakin astialla.
Kotopullaki

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Hyvin keksitty; tuo on ehkä tyylikkäin näkemäni tee-se-itse -juoma-astia :smt023 Viel ku tohon pohjaan kirjoottais Villeroy Boche (vai mikä se nyt olikaan se saakutin kallis...? :smt017 ) niin... :smt047
pipsa

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Mä en tiennyt,mutta nyt mä tiedän :smt003
Kiitos hyvästä ideasta :smt038
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Onhan siihen syytä varmaan jotain tilkettä laittaa noin pikkuisille. Kanatiput on hieman eri kokoluokkaa.

Tässä on se minun juoma-automaatti, jonka tapaista kaakatin tarjosikin jo muovipurkkiversiona. :)
Eli lasipurkin reunasta on lasiveitsellä/pihdeillä lohkaistu pieni pala pois, jolloin veden pinta nousee sen puuttuvan palasen verran lautasella. Pienempi palanen pois, niin samaa voi käyttää vaikka siniviiriäisillä. Mulla on tuo käytössä vielä nyt 6-viikkoisillakin. Olen vain nostanut juomapaikan n. 35cm korkeuteen "pöydälle" etteivät kuoputa pehkua astiaan. Lasipurkissa on etuna sekin, ettei tarvi päälle erikseen painoksi toista astiaa.
Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Haaveilija

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Moilasen (kennel-callex) liikkeessä olevat vesiastiat ovat halvempia kuin agrin... Ja näyttävät samannäköisiltä, en katsonut agrilaisten maata, mutta Moilasen olivat Belgiasta, että tuskin se hintaero nyt sitten tulee halpamaasta...
Skuukkeli

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Moilaselta Munislaiset saavat vielä tuntuvat alennukset! :smt023
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kenellä olisi tällainen käytössä ?
Miten tuo täytetään ja onko kätevä käyttää (ja täyttää) katosta riippuvana käytössä ollessa?
Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Gurrre

Re: Ruoka- ja juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Ei ole tuollaista, mutta tällainen on viiriäisillä roikkumassa ja kanatipuilla oli lainassa ensimmäisen viikon ajan. Hyvin toimii. Pullo täytetään, kuten normaali pullo ja käännetään pohjan kanssa ympäri. Kanoilla se oli lattialla ja viiriäisillä se roikkuu sentin pari ilmassa.

Kuva

Lisäys: Niin tämä on se Globe fountain tuolta http://www.kennel-callex.fi/?cat=19 .
Viimeksi muokannut Gurrre, 12 Kesä 2009, 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin