Sienet ravintona

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Re: syökö kanat sieniä?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kana tarvitseekin suolaa pieniä määriä, mutta liika on tietysti pahasta. Kastikkeenjämä puuron joukossa ei varmasti ole liian suolaista.
Korpela

Re: syökö kanat sieniä?

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mä annoin lerpahtaneen kanttarellin ja se revittiin käsistä ja tapettiin ravistelemalla ennen ruokailua :)
Samoin annettiin yks ylimääräinen volgan sieni ja se oli harkkua.
MAustettu kotiruoka kelpaa hienosti :) Tosin sitä ei paljon jää.
vardenji

Re: syökö kanat sieniä?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Meillä syövät sienten perkeet. Ja etenkin kaikki tatit on haluttuja. Pitäis kerätä kanoille kaikki lehtikuusentatit pihalta. Sais niille muutaman kilon ruokaa... Saattais kyllä olla liikaa kerralla... Olivat liian matosia jo mulle.
Bonus

Re: syökö kanat sieniä?

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Saatiin tossa muuan vuosi takaperin kaupalta laatikollinen pakastepizzoja jotka olivat sulahtaneet. Me tarjoiltiin niitä kanoille ja mun mielestä noi söivät pizzojen päällä olleet herkkusienet. Samoin kaupalta tulleet sienisalaatit menivät myös. Mutta raa'at sienet metsästä jäävät syömättä.
Bean

Re: syökö kanat sieniä?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meillä on kanojen ulkoaitauksesta punainen kärpässieni syöty jo puoliksi. :shock: Kaikki edelleen täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Ehkä pienet määrät ovat hyvästä...käytettiinhän ennen vanhaan jopa sormustinkukkaa sydänlääkkeenä vaikka on hyvin myrkyllinen. Tai sitten tuon aitauksen kanat saivat vain jotain kiksejä sienestä... (tai sitten ne olivat vaan niin onnettomia, että halusivat lopettaa päivänsä, siinä kuitenkaan onnistumatta) :smt005
harrastaja

Re: syökö kanat sieniä?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mull on aitauksessa ollu sellasia isoja valkosia sieniä mutta niihin ne ei ole koskeneet ennenkuin rupesivat pilaantumaan nt ovat hävinneet
Tarmokas

Re: syökö kanat sieniä?

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

meillä meni kuin kuumille kiville peruna-pekoni- sienisosekeiton jämät, kun unohtui jääkaappiin :smt042 ...Tosin oli vedenkulutuskin ollut suuremmpaa, ilmeisesti pekonin suolaisuuden takia, mikä ei hyvä tietenkään.

Ei ole tullut mielenkään tuoda toukkaisia sieniä kanoille, oppia ikä kaikki :smt045 .
Anna

sienet

Viesti Kirjoittaja Anna »

Tarjoatteko kanoille sieniä ja syövätkö niitä? Raakana vai jotenkin valmistettuna? Tein herkkusienijämistä mössön ja lisäsin jopa vanhaa lohta sekaan mausteeksi - pyh tykkäsivät kanat. No samoin kävi aluksi myös pihlajanmarjoille, ehkä tottuvat.
minkuliini

Re: sienet

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minä olen laittanut kanojen pöperön sekaan pilkottuja herkkusieniä ja pakkasesta ylivuotisia suppilovahveroita! Hyvin on kelvannut kun ruokaan ne "piilottaa" ;) Ihan pelkästään sieniä ei kanat täälläkään syö...
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: sienet

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Sieniruoan luulisi olevan ok ruokaa myös kanoille. Mietin, mahtaako kana tunnistaa luonnosta syötävät ja myrkylliset sienet. :smt017 Pari kertaa olen nähnyt, että kana maistaa sientä vapaana touhutessaan, mutta on sitten pudottanut moisen merkillisyyden nokastaan. Kerran olen nähnyt kanan nielaisevan palan (minulle tuntematonta) sientä. Sille ei käynyt kuinkaan mutta ei myöskään jatkanut sienen syömistä. Onko kellään kanoja, jotka syövät sieniä suoraan luonnosta?
minkuliini

Re: sienet

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Keräsin juuri ison korin haperoita, rouskuja ja tatteja kanoille! Teen niistä keittämällä sienisoppaa/muhennosta ja katsotaan miten käy että kelpaako! Joukkoonhan voisi sotkea kauraryynejä tm.
Vastaa Viestiin