Kalaa kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Moilanen

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Edit postReport this postReply with quote Re: Kalaa kanoille
by Moilanen » Sun Jan 10, 2010 7:19 am

Muikussa on parasiitteja hyvinkin yleisesti. Kaikissa makean veden lohikaloissa on sama ongelma. Lammikoissa kasvatetuissa kaloissa ei juurikaan, siis keinolammikoissa, jotka määräajoin tyhjennetään, muissa kylläkin sama ongelma kuin normaalissa makean veden kaloissa. Silakassa ei ole sitä vaaraa; eilenkin vein silakkafileitä sellaisenaan leipämössöön sekoitettuna ja tänä aamuna ei ollut mitään jäljellä.
On todella arvokas juttu, että monet pikkukaupat antavat muuten biojätteeseen menevät elintarvikkeet halukkaille, eläinvalkuainen maapallolla ei ole mikään itsestäänselvyys ja hyvä, että paikallinen ylijäämä hyödynnetään.

Näin kirjoitin.
Lohikaloja ovat myöskin, muikut, kuorreet, siiat, jne. Ero syntyy siinä, elävätkö kalat suolaisessa, siis merivedessä, vaiko makeassa vedessä. Suurin osa kaupan lohikaloista ovat viljeltyjä, siis keinorehulla syötettyjä, saavat rehussaan jo loistorjuntalääkityksen.
Villikalat, makean veden kalat; kuorre, siika, muikku, järvitaimen, nieriä, tammukka, jne vaativat kohtuullisen suolauksen ja parasiittivaara vähenee, ei kuitenkaan täysin poistu.
Villit meressäelävät lohikalat kuten siika, taimen, merilohi, norssi, maiva, jne, eivät sisällä parasiitteja, siis ihmiseen tarttuvia.
Suvianne

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Silti norjassa suolalohi kyllä yleisesti pakastetaan. Vaikka olis ihan villilohi salakalastettu.
Merikaloissa on hirveesti maksan ja joskus sisäelimien ympärillä loisia.
Ne on vissiin just niitä jotka ei tartu ihmiseen.
Eivät silti mitään kauniita silmälle.

Ja hauen olen perannu joka meni polttotynnyriin. Siisä oli puolimetriä pitkä lapamato... Se ainakin tarttuu ihmiseen. En ole sen jälkeen voinu haukea syödä. se lapamato on porautunut tajuntaani...

Meillä kissat sai eilen pakkasesta muikkua. Kaksi isoa meni ja kolmannen jämät kanoille. Eivät enää ole niin villinä, koska saavat säännöllisesti.
kukkokiekuu

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Hyi vieköön, en kyllä anna kalaa kanoille, maistuu sitten munat kalalle.HYI HYI :smt019
terrv.
anarkistikukkismummo :smt006 :smt005
smari

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja smari »

Eikä maistu.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Komppaan smaria, ei maistu ja meidän kanat syö paljon kalaa. Kypsennettynä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Just sain nuo säilytyslaput, ja siellä sanottiin, että kalajauho ja rypsi suurissa määrin antaa sen kalanmaun.
Ei oikea kala!!
reetta

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja reetta »

minä oon oppinu, että makean veden kaloissa voi olla ihmiseen tarttuvia loisia, kun taas merikaloissa niitä ei ole. olen kyllä toisaalta syöny sashimina (siis raakana kalaa) myös järvikaloja, eikä oo matoa toistaiseks näkyny! yleensä kai loisten saastuttamat kalat on sen näköisiä, ettei niitä edes halua syödä?
ann75

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja ann75 »

kukkokiekuu kirjoitti:Hyi vieköön, en kyllä anna kalaa kanoille, maistuu sitten munat kalalle.HYI HYI :smt019
terrv.
anarkistikukkismummo :smt006 :smt005
heh heh... mä voin anarkistikukkismummolle kertoa, ettei kohtuullinen määrä oikeaa kalaa maistu eikä haise. Olen siis yliherkkä (syvä henkinen sellainen) kalalle, kalanhajulle ja ei munat maistuneet eikä haisseet, eikä kyllä kanalakaan noiden kokeilujen jälkeen. :smt023 Ja joka mua tuntee, niin en mielellään mene samaan taloon kalan kanssa, sen verta on herkkyyttä aiheeseen :smt009

Mutta voi sitä munien määrää! Lisääntynyt valo vai kalat, mutta ensimmäisestä kalaerästä lähtien meille on tullut niin paljon munaan, että... no munaa riittää :smt005 :smt041 :smt040 :smt047
Heidigee

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Hold your horses (eli halailkaa hevosianne)!
Parasiitteja eli loisiahan kaloissa toki on joka lähtöön, mutta meidän oloissamme esiintyvistä vain lapamato on ihmiselle vaarallinen, kuten evirakin todistaa:
http://www.evira.fi/uploads/WebShopFile ... 153103.pdf
Esimerkkejä niistä kaloille itselleen vaarallisista:
http://www.evira.fi/portal/fi/el__intau ... a_tauteja/
Ja ihmisen lapamadonhan voi saada raa'asta PETOkalasta, eli esimerkiksi särkiä voi syöttää huoletta raakana ainakin koiralle ja miksei varmasti kanoillekin.
Koiran ruokinnassa haittana voipi olla se (tämä on nyt muistin varaista, en tarkastanut, pitääkö paikkansa), että jos oikein paljon syöttää (raakaa kalaa), niin B-vitamiinin imeytyminen häiriintyy
viiriäiset

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Keitetty hauki meni hetkessä kun 3 kanaa hyökkäs kimppuun lisäks leivät idut herneet salaatti puuro yms menee heti! kunnon kanoja :smt023
kikka

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja kikka »

meillä ainakin pikku kalat ja vähän isommat ovat suurinta herkkua kanoille. Muut ruuat jäävät kyllä syömättä jos kalaa tulee tiskiin! ja siis aivan raakana, kokonaisena.
Tammearu

Re:

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Minnimanni kirjoitti:Kannattaa perata koska keittäessä ainakin niistä sisälmyksistä tulee mieletön lemu. Mä oon sekä keittäny että paistanu ihan uunissa, uunissa 175 astetta noin puoltuntia ja menee ihan kauhalla sekoittamalla mössöksi. Päätä ei tarvi ottaa pois, ainoostaan sisälmykset, eikä niitäkään ole pakko ottaa jos kestää sen lemun tai voi kypsentää ne kalat ulkona. Meillä ei kanoille raaka kala kelvannut.
Eikö teidän karjakeittiössä ole venttiiliä?
Itse vedän roskakalaa tonnikaupalla kanoille. Ainoa rajoitus on ettei muniin tule kalan makua.
Kala on erittäin hyvä valkuaislisä ja meillä sitä Päijänteessä riittää. Lisäksi tulee roima säästö rehukuluihin.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kyllä meillä kalaa kuluu kanojen tarpeisiin, siis tuollaista "hoitokalastuskalaa", jota kukaan ei huoli.
Minulla on läpi vuoden pyynnissä toistakymmentä katiskaa (Kivikankaan Teho-katiskoita), syöttinä vaaleata leipää.
Pikkukalaa tulee tosi runsaasti; savustan kalat miedosti, kuivaan kuivurissa (Marlemi) kymmenisen tuntia ja murskaan rouheeksi. Leipämössön kanssa todella herkullinen ape, eikä maistu munat kalalle.
Oheistuotteena katiskoista tulee mukavasti rapua, keittelen ja perkaan; talvinen katkarapusalaatti siis sisältää täplä- ja jokirapua, siis rapuja ravustamatta. Niin ja luonnollisestikkin syömme ravut itse, eivät kanat.
Juuliska

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Juuliska »

En aloita uutta ketjua, kun löytyi tämä. (Tai olisikohan siinä hakulistassa ollut sitten alempana ihan suorakin vastaus kysymykseeni...) Elikkäs, eikö kanat todellaakaan voi sitten saada ruotoja kurkkuunsa juuttumaan?

Juuri mietittiin miehen kanssa tuota matoasiaa. Voiko jotkut madot elää muuallakin kuin kalan suolistossa, esim. lapamato? Kun kissoillahan joku mato voi muistaakseni mennä keuhkoihinkin. Jos antaa raakaa lapamatokalaa, jonka suolet on poistettu, niin voiko kanat saada siitä lapamadon? Vai onko kana lapamadon isäntäeläin? Tuokin oli ikävä lukea, että kasvatetut lohikalat syövät rehuissaan jatkuvasti matolääkkeitä :smt011 Ja niitä lääkkeitähän sitten menee mereenkin koko ajan. Mitähän kaikkea ne siellä aiheuttavat, voiko kehittyä superbakteerien lisäksi myös supermatoja? :oops:
Suvianne

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jos kalalla on ollut lapamato ja se suolistetaan, niin silti voi saada madon.

Muuta en osaa sanoa, kuin että olen antanut nyt joka päivä silakkaa meidän kanoille ja ankoille noin kuukauden ajan.
Sain sitä hirveet määrät.
Olen sulattanut ämpärissä kanalassa ja kanat ovat ihan villinä yhä!??
Loheen kyllästyivät hyvin äkkiä.
En tiedä johtuuko siitä, että silakat ovat kokonaisia ja annan ne siis suolineen.
Pilkon joka päivä niitä saksilla.
Aamulla en jaksanutkaan, niin kanat oli kaatanut ämpärin ja vetäneet kaikki kokonaisina!??
Muutama hassu puolikas löyty lattialta.
Eli vetivät noin kilon, kokonaisia silakoita.
Aika pedoiksi ovat ruvenneet kun ovat tottuneet!!??

Siis alussa eivät kokonaiseen edes koskeneet.

Eli silakan ruotoihin eivät ainakaan takerru..
Ja kalan makua ei todellakaan munissa ole.

ja nyt tulee 13 munaa päivässä! Jee!!
Vastaa Viestiin