Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Mä laitan pihlajanmarjatertut sillai väljästi verkkopussiin ja vähän pöyhin välillä. Jos on oikeen kostea keli pistän ensin vähän aikaa esim pressun päälle kuivamaan. Isommat oksat laitan nippuihin.
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Lisätään tähän vielä; mä olen hyödyntänyt kattopeltiä kuivaamiseen, jos laittaa tiheäsilmäistä kanaverkkoa alle, ilma kiertää vielä paremmin, siten onnistuu tosiaan ihan kohtuudella myös voikukkien kuivatus. Jos kuivattaa jotakin "parempaa" herkkua kannattaa myös laittaa verkko päälle kuten minä laitoin roskakalojen suojaksi harakoita vastaan :smt003 Ne maistuu kanssa. :smt016

Älkää nyt kuitenkaan kiivetkö kaikkein korkeimmalle katolle mitä talosta löytyy :smt005 mulla on pukkien päällä maassa sellainen jämäpelti.
Ilona

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä kuivatan nokkosta. Se ei tosin oikein säily missään ulkovarastossa kerppuina, vaan vetää homeeseen. Olen siis kuivattanut auringossa ja saunan jälkilämmössä rapeaksi ja sitten säkittänyt kangassäkkiin. Sieltä hienonnan talvella appeen joukkoon.
Muusa

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo kerput homehtuu väistämättä ilmankosteuden ansiosta kun syksyt ja talvet on niin kosteita. Minä säilön varmasti kuiviksi kuivuneet kerput tiiviskannellisiin ämpäreihin joissa ne säilyvät talliolosuhteissakin.
kaakatin

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No niin, nyt on ensimmäiset kasvit kuivattu. :smt037
Nokkosista keräsin kerppuja ja ne ovat kuivumassa autotallissa narulla. Keräsin myös Voikukan kukintoja ja kuivasin niitä pari tuntia kasvikuivurissa, kuivuivat ihan rapsakaksi. Nyt ne on pakattuna pieneen pahvilaatikkoon. Täytyy vielä kokeilla, maistuvatko ne kanoille ja kannattaako niitä kuivailla lisää. Olispahan sitten hyötyä noista vihoviimeisistä kukista.
Kotopullaki

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Onko Vihdissä jo noin kesä?
Justiinsa kattelin ku tääl oli pelloilla jo paalitettuja heiniä ja luulin että Suomessa vasta kylvetään!
Hyvä vaan jos sielläkin on jo noin kesästä :smt004
Skuukkeli

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

KP täällä ei ole ollut kesää moneen vuoteen, mutta nyt viikonlopuksi on luvattu miltei +30 astetta... :smt003
Eepi

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kyllä täällä on kaikki kylvöt jo tehty!! Kivaa kun heti loman alussa on kauheen lämmintä!! :smt003
Kotopullaki

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Vai että 30 astetta Suomessakin ja viel ollaan toukokuun puolella! :smt101 Lulli sano joku aika sitten että Algeriassa on 32 astetta, meitillä saman verran ja nyt Suomessakin - ja niin eri puolilla ollaan, uskomatonta! Aasinsilta takas aiheeseen :smt002 : kyllä nyt saadaan monet satsit rehuja kuivattua elikoille jos tätä menoa jatkuu :)
kanamummo

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tai sitte on niin maan perusteellisen kuivaa ettei kasva mittää kuivattavaks! :smt005
kaakatin

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

lupasivat 30 astetta, mutta ei meidän mittari ainakaan näytä kuin 20
Klara

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä on varjossa 20, en viitti edes ajatella mitä auringossa oli. Pukkaa tuskanhiki pelkästä ajatuksesta. Ja huomenna pitäis olla vielä kuumempi päivä... :smt009
sera1

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Täällä on 24 astetta varjossa.
Olen möyrinyt pitkin pihaa keräämässä kuivattavaksi vadelmaa, metsämansikkaa, puiden lehtiä, horsmaa jne.
Nyt sitten älysin naapuritontilla viikko sitten kaadetut puut. Kymmenkunta isoa lehtipuuta, joissa kyllä riittää kerättäväksi lehtiä.
Juu naapuritontilla ovat, mutta keräilen silti lehdet talteen sen kummempia kyselemättä :smt003
sera1

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Nyt karkasi tämä kuivatus ihan käsistä.
Tänään vuorossa horsma ja mustaherukan lehdet.
Keräsin pieniä horsmia kottikärryllisen. Niputin ne pieniksi kerpuiksi ja sitten alkoikin pohdinta, mihin saan semmoisen kasan kuivumaan :smt017
Varastosta löytyi betoniverkkoa mukava pala. Laitoin verkon mattojen tamppaustelineelle ja ripustelin kerput verkkoon.
Tuohon saa kätevästi pressun päälle, jos vesisade yllättää. Verkon saa myös tarvittaessa kannettua kerppuineen päivineen johonkin suojaisaan paikkaan. Verkossa on senverran suuri silmäkoko, että kerput ovat juuri passelin harvassa ja ilmavasti, että kuivuvat mahdollisimman hyvin :smt023

Muoks. Hupsista kaksi viestiä peräkkäin.
Moilanen

Re: Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minä kuivattelen nokkosia ns konesuojassa; katettu mutta etuseinästään avoin, eivät kyllä ole koskaan homehtuneet. Luulisin, että silläkin on merkitystä, kuinka vallitsevat tuulet osuvat kuivatuspaikkaan, ilman vaihtuvuus on tosi tärkeätä.
Vadelman kerppuja luonnollisestikkin teen.
Vastaa Viestiin