Ruokaohjeita kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Eikös nyt vielä pystyne pihalta kaivamaan kunnon lapiolla?? Eihän siellä nyt mikään kunnon routa vielä ole..
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo hyvinhän ulkoa vielä kaivaa.
Meillä on hevostarhaan ajettu 0-8mm mursketta joten sieltäpä on hyvä kanojen kuppiin sitä ottaa :smt002
Mutta jos ei muu auta kuin raha niin akvaariosoraan tai hiekoitussepeliin varmaan kannattaa sijoittaa? :smt003
Jännästi ne kanat kyllä tosiaan tarkkaan nokassaan pyörittelevät ja sillätapaa valkkaavat sopivat soranmurenat, ihan samaa olen ihmetellyt kuin Hilta! :smt001
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Pistin sitten kanoille hiekoitus sepeliä, hauska ääni kuuluu kun kana pyörittää sitä kiveä suussaan etsiessään sopivaa kiveä :smt005 . Mulla ei ole sitä rae kalkkia, olen antanut lehmien ruokinta kalkkia ja munan kuoria. Kalkin sotken veden kanssa kanaherkun sekaan, munan kuoret taas ruuan jämiin. Kauraa on automaatissa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Raekalkki on näppärää 'evästä', kun on halpaa ja kestää pienen ikuisuuden. Olikohan siinä jopa 40 kiloa ja hinta alle kympin, kun viimeksi ostin. Kanojen täysrehuissa on yleensä kalkkia riittävästi, jos syövät vain pelkkää rehua. Mutta jos syövät myös kotiruokaa, niin lisäkalkki on tietenkin tarpeen. Puolitiivisterehun kanssa pitää olla kalkki vapaasti tarjolla. Mulla kalkki on samassa kupissa soran, gritin ja munankuorisilpun kanssa. Siitäpähän sitten itse naplaavat tarvitsemansa määrän.
Rehun annan kuivana ja ilman kalkkilisää, mutta jyvät huiskin kesällä maahan ja talvella pehkuihin, että saavat toteuttaa kuopimista :smt002
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Meillä herkkua on omenat kokonaisina,keitetty peruna ja rusinat :smt003 Kaikki kotiruoka myös suurta namia :smt002
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä kans laitoin nyt hiekotussepeliä. Lunta on jo paljo ja koko ajan tulee lisää. Kattelin hetken ja tuumasin että TASAN EN mee kaiveleen tuolta yhtään mitään :smt005
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Nyt sitten visainen juttu.

Suunnittelin päästäväni mamman ja tipusen muitten joukkoon ja noillahan on erikseen "ruokapuoli" ja "pehkupuoli". Ne on erotettu palttiarallaa 25cm korkeella vanerilla. Sen yli aattelin tehä kulkusillan että tipu pääsee liikkumaan mielensä mukaan (tai ainakin pääsee takas jos muksahtaa vanerin "väärälle" puolelle).

Nojoo.. tämän pitkään ja kysymyksiä herättävän (koittas ny tuoki päästä jo asiaan.. :roll: ) johdannon jälkeen päästään sitte itse asiaan :smt003

-Mun tietty pitää hankkia poikasrehua tolle tipille.. Mikä olis parasta?

-Miten hiivatissa mä estän noita isoja akkoja rohmuamasta ton tipun ruokia??

-Mitä kaikkee kauheeta tapahtuu jos toi tipa menee syömään isojen munitusrehua? Milläs mä sen estän?

nimim. ai kuin niii ekaa kertaa asialla ja ihan pihalla ku lumiukko :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muista sellainenkin vaihtoehto, että poikasen voi ruokkia ihan kotiruualla, en halua sitä jättää mainitsematta. Jos sitten rehua haluat, niin puolitiiviste on hyvä, niin saa vauva sitten huoletta opetella syömään kaikkea muuta lisäksi. Merkki sitten varmaan riippuu saatavuudesta.

Mutta poikasrehutkin taitaa järkiään olla 40 kg säkissä, että ei taida sun ainokainen sitä ihan vetästä.. Saisitko jostain pienemmän määrän? Mä voisin tietysti vaikka postittaa, mutta siihen tulis sit postikuluja..

Mä oon laittanut tipuruuat pieneen ruoka-automaattiin, niin ei se paljon jaksa kanoja kiinnostaa.

Tipun ruoka kannattaa tarjoilla sinne pesän lähelle, missä emo ja tipu eniten liikkuu. Mä oon myös tipukarsinoissa nostanut aikuisten ruuat pöydälle. Mutta sitten 1 kk ikäisinähän nuo osaa jo sinne nousta. Vaan ei kait ne pienet maistiaiset mitään..

Aikuisten (varsikin munitus-)rehun olen kuullut (ja tietysti on pitänyt käytännössäkin testata :smt013 ) jättävän kanan pienikasvuiseksi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on ollut projekti omien kanssa että saan syömään "apetta" . Eli liotettua sekasotkua.
Minulla on tällanen sekasotku.
1 osa pellavaa
2 osaa greenlinea
2 osaa kaurahiutaleita (lidlin halpoja)
2 osaa tiivisterehua

Tämmönen sekotus on ämpärissä sisällä.
Ja teen 3-4 kertaa päivässä kuppiin veden kanssa appeen. Vettä laitan vedenkeittimestä lämmintä/kuumaa niin turpoaa nopeasti.
Sitä käyn tipuille tarjoamassa ja hyvin kelpaa ja ovat kehittyneet normaalisti. ( käyn aina Mimmin kuvasarjoja vakoileen hänen kotisivuilta :smt003 )
Mutta jos jollain on tähän antaa neuvoa niin kertokaa jos joku tärkeä on antamatta tai suhde pielessä.
Lisäksi, kalkkia ja kauraa kokonaisena huvitukseksi.
Ja ituja kerran viikossa
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kotiruokaa ja neljän viljan hiutaleita se nyt on napostanu ja hyvin tuntuu maittavan. Mä lähinnä murehdin sitä että se saa kaikki tarvittavat vitamiinit, hivenainee, valkuaisen - kökö höskän. Ja kun en ite haluaisi millään ruveta minkään vitamiinilisien kans temppuilemaan, niin ajattelin että poikasrehu olis sellanen varma valinta.

Tuo kävi kyllä mullakin mielessä että mahtaako olla järkevää ostaa 40kg säkkiä yhdelle tipulle.. Sitä vois jo melkeen kutsua hätävarjelun liiotteluksi ruokinnassa :smt005 Toisaalta taas jos meillä haudotaan lisää niin oispa sapuskat valmiina sitten ja eihän toi kananrehu nyt ihan samantein pilallekkaan mene :smt017

Helpompaa kyllä tietty olis jos sitä sais pienemmän satsin jostain. Voisin koittaa kysellä tästä lähistöltä kanoja omistavilta, jotta irtoisko. Jollei niin sitte täytyy miettiä muita vaihtoehtoja. Vaikka sitten sitä jos joku täältä lähettäis pienen satsin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Klara kirjoitti:Vaikka sitten sitä jos joku täältä lähettäis pienen satsin.
..joka tosin sitten helposti maksaa jo saman, kuin koko säkki. Pikku-Punaheltta ainakin taitaa olla kahdenkympin tietämillä..
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Osta vaan säkki tipunruokaa, tarviit kyllä ens kevväänä :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Samaa mieltä kanamummon kanssa. Aika lyhyet päiväykset säkeissä kyllä on, muttei ne oikein säilytettyinä kuitenkaan pilalle mene. Sehän päiväys on 'parasta ennen' eikä 'viimeinen käyttöpäivä'. Jonkin verran varmaan ravintoarvot sun muut tippuu, muttei liene käytännön merkitystä kotikotkoilla, kun kuitenkin niille tulee annettua muutakin pöperöä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

niin se on hyvä muistaa.. juodaan tänään 25 päivän maitoa ja hyvää on ;)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen nyt lisäillyt ohrajauhoa lintujen appeeseen. Luin nuita Monnilaisen juttuja ja niisähän talvella suositellaan sitä ohraa. Meillä on pakkasta -14 ja kanalassa +5. Lämmitin siellä +10 asti. Nyt se pikku hiljaa taas sitten laskee kunnes huomenna lämmittelen lisää.
Oli kyllä' pysyny ihan ilman lämmitystä +5 , joten olen eristyksiini tyytyväinen.

Kun lisäilin ohraa, niin kumma kyllä aikuisetkin ovat innostuneet appeesta. Piti ihan oma kuppi niille laittaa.
Ohra jyvät taas eivät ole kanojeni herkkua.

Miten te muut käytätte sitä ohraa?
Minä ostin jauhon ihan kaupasta. Saakohan sitä mistään halvemmalla?

Meillä kanat rakastaa leipää nokkia joten ajattelin tehä ihan kaurajauhosta ja ohrasta niille leivänkin.

Jouluksi tein tuota tipuleipää tonnikalalla ja se meni päivässä!!
Vastaa Viestiin