Ruokaohjeita kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanaemo

Ruokaohjeita kanoille

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Ruokkiiko kukaan kanojaan tai muita lintujaan ihan kotoisilla sörsseleillä? Olisi kiva tietää kuinka muut ruokkivat kanojaa...
Mitä annatte herkkupaloina?
TiPu

:D

Viesti Kirjoittaja TiPu »

No mä ainakin oon tehny niin että silppuat nokkosia niin pieniks paloiks et kanat voi helposti syödä... Keität vettä ja sekoitat sen kuuman veden ja nokkoset. Ja kannattaa laittaa myös mukaan kananrehua yms. josta kanat tykkää niin maistuu paremmin. :) Sitten ootat että seos on kunnolla jäähtyny. Siitä kanat saa paljo rautaa :D Meiän kanat ainaki hotkasee tommoset sörsselit pika-pika vauhtia :D Ja sit oon välillä heitelly marjoja, mm. mansikoita, mustikoita... Niistä kanat tykkää :D
Kanaset

Kirjatietoutta

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Tästä kirjasta löytyy ruokaohjeita kanoille, joita voi muistaakseni toteuttaa ihan kotioloissa, jos ei halua syystä tai toisesta ruokkia teollisella kananrehulla.
Helena Tengvall Kanojen hoito: Opas vapaiden kanojen kasvattajalle
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä kanat syö kauraa ja punahelttaa (munitus), mutta nyt olen innostunut keräämään kaikki mausteettomat ruoanjämät, mitä kahdelta lapselta jää. Nuorempi opettelee vasta syömään, niin herkkupaloja jää aika mukavasti! Ja tuntuu kivalta, kun ruokaa ei mene niin paljoa haaskuuseen, kun eläimet yleensäkin syö kaikenlaista "kompostikamaa" :lol: Kanaset odottavat aamulla ihan innolla sörsseleitä ja lehahtavat paljon uteliaampina astioille katsomaan "mitä tänään saadaan...", kun esim. iltapäivällä ,kun lisään kuppeihin teollista ruokaa. Syövät esim. perunankuoria(keitetyn), keitettyjen vihannesten/kasvistam jämät+soseet, tuorevihanneksia/-hedelmiä. Joskus raastan myös tuoretta porkkanaa ja se tekee kauppansa ehkä parhaiten :lol:
HangedHips

Kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja HangedHips »

Meidän kanat ainakin tykkäsivät kovasti kaikista jogurtin, piimän ja rahkojen jämistä mitä aina jää. Niistä ne saavat kalkkiakin tavallisen raekalkin lisäkkeeksi. Myös kaikki kalannahat ja kinkunkuoret kannattaa säästää kanoille (kuhan katsoo ettei ole ruotoja tai pieniä luunsiruja)Talvisin voi antaa raakoja vihanneksia nokittavaksi (kaali, lanttu, porkkana ym.) niin saavat terveellisen ruuan lisäksi ajankuluakin. Vihannekset kannattaa kiinnittää kuitenkin tukevasti että kanat saavat niistä jotain irti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

HangedHips: Olen laittanut esim. porkkanat suoraan lattialle/maahan ja hyvin ovat kadonneet parempiin suihin ilman mihinkään kiinnittämistä...

Tiedän kyllä, ettei raakaa perunaa saisi antaa kanoille, mutta en ole saanut selville MIKSEI? Kaikissa ruokintaohjeissa mainitaan, että perunan pitää olla keitettyä. Joku syyhän siihen täytyy olla, mutta mikä?

Mitäs muita "kiellettyjä" ruokia tiedätte? Kanahan on aika lailla kaikkiruokainen, mutta olisiko hyvä vähän listata mitä ei kannattaisi tarjoilla...
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Minä olen sitä mieltä, että kaikkea voi antaa kohtuudella. Eihän keitettyä perunaakaan saa kovin paljoa antaa. Tuskinpa se raaka peruna mitään kamalaa myrkkyä on jos sitä annetaan silloin tällöin herkkupalaksi. Jos kanasi voivat hyvin, niin mitä sitä suotta ruokintaa muuttamaan?
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Samaa mieltä kanaemon kanssa, kohtuudella ja hyväksi havaittua. Itse olen huomannut, että jotain uutta kun lisää, niin meillä sen saa ainakin ottaa tooosi hitaasti ruokalistaan, muuten on kaikilla masu oikeasti kuralla (ja niinhän se on muillakin eläimillä..)
Okuliina

Viesti Kirjoittaja Okuliina »

Meillä tarjoiltiin kauranjyvien lisäksi riisi- ja ohrapuuroa, keitettyä perunaa ja perunan kuoria (myös raakoina kuorittujen perunoiden kuoret otin talteen ja keitin), vihanneksia, talveksi kuivasin maitohorsmia ja nokkosta.

Riittävää proteiinin tarvetta yritin tyydyttää herneillä (yön yli liotettuina) ja joskus piimällä tai muilla hapanmaitotuotteilla. Toisinaan saivat myös pieniä määriä lihaa sisältäviä ruuanjämiä (ei liian mausteisia)tai koirille keitettyä puuroa, jossa oli jauhelihaa seassa. Isännän pilkkisaaliista saivat osansa, säret keitin perkaamattomana niin pehmeäksi muusiksi, ettei ruodoista ollut haittaa. Kala olikin niille varsinaista herkkua! :P

Tuossa Tengvallin kirjassa on tosiaan kyllä hyviä ohjeita, ja siitä saa neuvoja myös oikeiden ruokamäärien arviointiin. Enimmäkseen sen kirjan ohjeita mie sovelsin omiin kanasörsseleihin.

Hyvä idea tuo marjojen syöttäminen. Varmasti saavat paljon niistä vitamiineja.

Voi kun olis taas omia kanoja, olis niin kiva päästä niille "kokkaamaan" taas pitkästä aikaa!
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Otin selvää rehutaulukoista, raa'an perunan rehuarvo kanalle on 0. Mut kaipa ne siitä vitamiinit saa, vaikkeivät muuten pystyisi hiilihydraatteja hyödyntämään. Kivaa tekemistä se ainakin on.

Tänään lämmitin puulieden pitkästä aikaa, laitoin samalla kanapuuroa tulemaan:

Pari litraa vettä
Noin kymmenen kananmunan murskatut kuoret
Muutama tähteeksi jäänyt kotitekoinen jauhelihapihvi murennettuna
Pari madonsyömää omenaa + rontteja
Punajuuren varsia pätkittynä
Pari rumaa tomaattia
Muutama desilitra makaronia

Keitetään, kunnes omenat soosina ja makaronit kypsinä.

Lisää neljänviljan- ja kaurahiutaleita sekä vehnäleseitä, kunnes keitos on sopivan puuromaista. Hauduta kunnolla, jäähdytä ja tarjoile.

En kehtaa edes sanoa, että mitä annoin kanasilleni jälkiruoaksi..Hunajalla ja ginsengteellä maustettua vuohenviiliä...:oops:

Ei nämä mun sörsselini mitenkään tieteellisesti koostettuja ole, kuten näkyy. Lihan, kalan ja vuohenjuuston lisääminen lisää munintaa, vihannesten lisääminen vähentää sitä. Olen antanut puolitiivistettä enää vain näön vuoksi vähäsen. Ruokin kesällä hetken kanoja pelkällä kaupparehulla, viljalla ja ruoholla, munien maku ei olut mistään kotoisin. Nyt tulee taas herkullisia, tummankeltaisilla keltuaisilla varustettuja munia. :D Ihan yhtä lailla ne hybridit tehtailee munia nyt kuin kaupparuoalla, vaikka muuta sanotaan.
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Meillä syötetään kanoille leipomosta tulleet kääretortut, joissa on päivämäärä mennyt yli. On aika kovassa suosiossa kanojen keskuudessa. :lol:

Muutenkin syövät lähes kaiken mitä ruoanlaitosta tai rukapöydästä jää. Perunankuoret on jätetty antamatta, siis ne raa'at, samoin kaalin kannat. Kaikki muu oikeastaan menee.
Makarooni tuntuu olevan herkkua kanssa.


Sisäkoppiin on nyhdetty apilaa ja ruohonleikkurin säiliö on ajettu välillä täyteen ja tyhjennetty kanalaan. Siinä on aina hetkeksi herkuttelua vaikkei ihan heti aina ulos pääsisikään. Nokkosta on mukana tuossa sörsselissä, kun pihan perältä aina ajetaan viimeisenä kanoille.

Ja on muuten tummat keltuaiset meidän munissa :shock:
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mistä saa kaikkein halvimmalla kaurahiutaleita? Vehnälesettä kyllä myydään maatalouskaupoissa mutta mistä löytäis kaura- tai ohrahiutaleita? Maissi kiinnostais myös kovasti mutta taitaa olla aika hakusassa täällä Suomen maassa.. :? Minuakin on alkanut kiinnostaa tuo kotoperäinen ruoka. Onkohan eroa kokonaisilla jyvillä, hiutaleilla tai jauhetuilla jyvillä.. Naapurissa olen jauhattanut sioille ohraa ja ajattelin että eikös sitä vois kanoille jauhattaa kauraakin ohran lisäksi.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meille haettiin toissapäivänä 800 kg hernettä Hausjärveltä. Puhelinnumero löytyy muistaakseni perjantain keltasesta pörssistä , jos jotain kiinnosta, samoin hinta. Myy myös säkitettynä( meillä oli omat säkit, on oo varma onko kaverilla säkkejä). Nää tulee sekä linnuille että nelijalkaisille..ps..kaverilla oli aika iso siilo....
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Olishan niitä mukava saada jostain halvemmalla, mulla on ollut toistaiseksi ihan vaan jotain myllynparhaita.
Eikös hiutaleet ole kuorittua, esikypsytettyä ja litistettyä viljaa. Kauran kuori heikentää rehuarvoa aika paljon, kypsyttäminen vielä parantaa sulavuutta.

Farmitista kuiritusta kaurasta:
"
Kuorittu kaura sopii mainiosti munivien kanojen rehujen raaka-aineeksi. Se on vehnää energiapitoisempaa (13,8 vs. 12,7 MJ/kg) ja sen valkuaiskoostumus on vehnää parempi. Rehutehtaat käyttävät kuorittua kauraa kananrehuissaan. Käyttötaso on yleensä 10 - 20 % paikkeilla rehusta riippuen. Runsas kuoritun kauran määrä rehussa nostaa munan kokoa.

Jos kauraa kuoritaan tilalla, on huomattava, että sen säilyvyys kuorittuna on heikompi kuin koko kauran. Kauraa kannattaa siis kuoria vain muutaman päivän tarpeeksi kerrallaan.

Vastaaja:
Eija Helander
"

Olettehan tutustuneet rehutaulukoihin (pdf): http://www.mtt.fi/mtts/pdf/mtts106.pdf

Mä en noista paljon ymmärrä, mutta vertaan eri rehuja tuttuun kauraan, niin saan jotain tolkkua noista.
Pellavarouhetta näemmä kannattaisi antaa kanoille, eikös pellavaöljy vielä muuta munan rasvahappokoostumusta terveellisemmäksi.

Miten on, kaupoissa näkyy joskus salmonellatestattuja pikkulinnunsiemeniä. Estääkö joku niiden käytön?

Sitten olen miettinyt sellaista, että kun esimerkiksi Kennelrehulta saa edullisesti lihaa, niin miksi sitä ei voisi antaa linnuille? Eihän sitä ole tutkittu, mutta sehän on kotimaista, eikä Suomessa kai harrasteta mitään erityisen epäilyttävää kotieläintuotannossa. Niillähän on myös kypsää ja jauhettua kalaa. Elikä kiinnostaisi tietää, että jos ei, niin miksi ei.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Minä olen yrittänyt "metsästää" niitä Porttulakan siemeniä, mutta nyt syksyllä ei löyny mistään! Niistä tuli muniin 20 kertainen määrä omga-3 hyviä rasvahappoja! :roll: Kasvattaisin kanoille ja voi niitä käyttää salaatteihinkin!
Vastaa Viestiin