Vanhan ajan malliin

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

päkä

Vanhan ajan malliin

Viesti Kirjoittaja päkä »

Juttelin mummoni kanssa vanhan ajan oloista ja tietysti kanoista. Hän kertoi vanhan kansan rikkoneen posliinia kanoille pieneksi: vahvisti munankuoren kovuutta mm. Sittemmin tapana oli myös antaa kanoille kananmunankuoria, joista ne saivat kalkin. Tiedättekö onko tavat vielä elossa ja riittääkö kuorista saatu kalkki?

Todistin tässä yhtenä päivänä (uutena kananomistajana ihmetys on suuri)
outoa tapahtumaa kun siivoilin eläinten karsinaa. Pupun kopin alle oli pesinyt hiiri lyhyessä ajassa ja sieltä juoksi jos jonkin kokoista siimahäntää. No, meidän kananen ja kukkoherrahan pistivät vauhtia ja nokkivat hiirenpojat hengiltä ja kana nielaisi yhden poikasista. Okei, matoja olen tiennyt niiden syövän, mutta että hiirenpoikanenkin... eikä se hiiru ollut enää vain nahkan peittämä.Ajattelin sitten että kyllä luonto tietää tekonsa. Nythän tietty odotan että sanotte ettei kanaseni suinkaan ole ainoa laatuaan :smt003 .
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

No ei se ole ainoa laatuaan, meillä kanat harrastavat silloin tällöin matojuoksua hiirellä eli yks kana menee miljoonaa hiiri suussa ja koko muu lössi perässä.
Meillä kanat syövät pääasiassa munankuoria ja vain munintatauolla saavat simpukkarouhetta.
Posliinista olen kyllä kuullut, mutta ei ole kokemusta.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Munankuoret menee kanoille ja lisäksi on kalkki tarjolla. Posliinia en sentään taida kokeilla. Joo, ja meilläkin kanat syövät hiiriä. Viime kesänä videoinkin niiden hippaa, kun yhdellä kanalla oli hiiri ja toiset juoksivat perässä. Itse asiassa se vielä näytti siltä, että hiirikissamme Mimmi hauskuutti itseään kantamalla kanoille hiiriä ja katselemalla sitten niiden kilpailua siitä. :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Missäs Mimmi se video taas onkaan? :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No ainakin kotisivuilta löytyy linkki:

http://www.katajavuori.tarinoi.fi/107

Heti sivun alussa "Katajavuoren omia videoita".
Raudunkulman pappa

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Munankuoria

Hyvä tietää sillä minä en ole uskaltanut antaa. Olen kuullut että se opettais kanoja rikkomaan omia munia mutta se taitaa olla pelkkää huhupuhetta.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kannattaa murskata kuoret ihan pieneksi niin, ettei ne lainkaan viittaa munankuoriin. :smt002
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mimmi kirjoitti:Kannattaa murskata kuoret ihan pieneksi niin, ettei ne lainkaan viittaa munankuoriin. :smt002
Ja kuoret kannattaa myös kuivata ensin. Muuten saattavat päästä munan makuun ja alkaa popsia omiakin.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mulla on puuhellan päällä olevalla hyllyllä tyhjä sokerilaatikko. Siihen heitän aina munankuoret kuivumaan. Kun laatikko on täynnä, murskaan kuoret ja vien kanalaan. Olen kans kuullu, et jos vie tuoreita kuoria, kanat pääsee makuun ja alkaa rikkoa munia. Vaikka en kyllä tostakaan enää tiedä... Meillä on nyt yhdellä valkoisella hy-linella paha tapa rikkoa munia. Tai ei se niitä varsinaisesti riko. Se vaan munii niin heikkoja munia, että ne menee rikki pesässä. Sitten rikkimennyt muna tahrii muitakin ja kun kana nokkii niitä, toisetkin munat menee rikki... Kylläpä taas oli selkeästi kerrottu! :smt003
Mut tosiaan, se kana ei kiertele pesissä munia etsiskelemässä. Muut pesät saa olla ihan rauhassa.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä saa munankuoria ja kalkki on lisänä.

Mitä noihin hiiriin tulee, niin, meillä oli tainnut kanalan alle pesiytyä siimahäntiä ja kun lumet alkoi sulaa ja tarhaan alkoi pihasta valua vesi, myös kanalan alle (mökki on lecaharkkojen päällä), niin sieltä lähtii hiiret evakkoon tai ne olis hukkuneet. Suuntasivat kanalaan (torvelot) ja pääsivät päiviltään. Kiinnitin huomiota asiaan kun kukko alko vetää ihan viimesten aikoken hälytystä ja minä säntäsin kattomaan että mikä saakurin peto niitten kimpus on kun noin huutaa... Juu ei, solikin kenraalin hyökkäyskäsky ja joukot järjestäytyi ja sitten alkoi hiirenmetsästys. Hengiltä ne otti ainakin kaka tai kolme (löydetyistä raadoista päätellen) tai enemmän jos ovat syöneet osan (iyh...)

Herää kysymys, mitä mä noilla kissoilla enää teen :smt017 :smt005
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Klara kirjoitti:Juu ei, solikin kenraalin hyökkäyskäsky ja joukot järjestäytyi ja sitten alkoi hiirenmetsästys. Hengiltä ne otti ainakin kaka tai kolme (löydetyistä raadoista päätellen) tai enemmän jos ovat syöneet osan (iyh...)

Herää kysymys, mitä mä noilla kissoilla enää teen :smt017 :smt005
:smt005 :smt005 :smt003
päkä

Viesti Kirjoittaja päkä »

Kiitos hyvistä ja hauskoista :smt005 vastauksista. Että munankuoret siis käyttöön ja posliini saa olla siellä missä tähänkin asti.
Helpotti suunnattomasti että muidenkin kanaset popsii hiiriä... joku jo miettikin mitäs kissoilla sit tekee... ehkä ne jakaa saaliinsa (unen näin :smt003 ).
Toi oli hyvä vinkkeli että ei anna tuoreina kuoria...aikas lailla kuivatettuna niitä olenkin antanu, jokunen tuorekin kyllä mennyt.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen kuivannu niitä mikrossa, minuutin verran aikaa riittää. Kuivana ne on tosiaan helpompi murskatakin.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mun (jo edesmennyt) mummoni on myös kertonut tuosta posliinista. Kaikki rikkimenneet astiat murskattiin pieneksi ja annettiin kanoille. En tiedä saako niistä kalkkia vai ovatko kivien korviketta?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo munankuoret tahtoo kuivuttuaankin olla ikävän tahmeita murskattavaksi, jos ei niitä vähän kypsennä. Meillä kun lämmitetään taloa puuhellalla niin laitan sen uuniin munankuoret, siellä ne kuivuvat sopivasti eivätkä kuitenkaan käryä jos ei erikoisesti sitä uunia lämmitä.

Jännä kyllä tuo posliinijuttu! Tulisko parempia tai fiinimpiä munia jos syöttäisi kanoille wanhaa Arabiaa? :smt016

Hiiriä meilläkin kanat jahtaavat ja syövät!
Vastaa Viestiin