Kanojen luonnonmukainen ruokinta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Mulla kans veti parina vuatena kerput homeesee. mutta nykyään ei enää verä ku teen näin lämpöösellä säällä laitan kerppuja seipähille kuivamaa ja kun ne on kuivia niin laitan puulaatikkoo johona on vähä heiniä pohojalla sitte kerros kerppuja ja taas vähä heinää...jne. on säilyny tosi hyvi ei oo ollu enää homees... :smt002
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Muusa kirjoitti:
Ongelmallisinta kai kanojen kotiruokinnassa on se valkuainen. Tähteet kai yleensä ovat vähävalkuaispitoisia, jos seasta on ronkittu herkut niin ne ovat olleet ne valkuaispitoisimmat :smt002 Eli reilusti vaan sitä viiliä/kalaa/papuja/pähkinöitä/tms.
Niin no... mä luule että meillä ainakin tällä hetkellä lapsilta jää helpoten syömättä ne valkuaispitoiset ruuat, vihannekset uppoaa paremmin O:)

Mun täytyy selkeästikkin aloittaa kokoamaan näitä vinkkejä/neuvoja vihkoon niin sitten kun pääsen tositoimiin voin lunttailla ;).

Mä keräilen joka kesä yrttejä yms. talven varalle ja oon niitä kuivatellut ritilällä katon rajassa (pimeessä) ja kun ovat kuivuneet oon laittanut säilöön paperipussiin ja pussit kaappiin... noita kerppuja voisin säilytellä saunarakenuksessa siellä kun on kuivia hämäriä paikkoja.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo siis tietenkin ne kerput säilyvät asuinlämpötilassa. Voihan niitä silputa johonkin pahvilaatikkoon komeronnurkkaan, niin minäkin olen joskus tehnyt.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Olipa kiva kun tässä keskustelussa tuli tuo hefu puheeksi. Ehdottomasti aion kokeilla, kiitos vinkistä.

Hernekeittoa olen myös keitellut kanoille talvisin. Rehuhernettä, oljyä ja vettä. Alkuun kanat ei meinanneet syödä, mutta totuttelun jälkeen tykkäävät.

Jossain keskustelussa oli puhe lierojen kasvattamisesta, haulla varmaankin löytyy. Se on helppoa ja saa halpaa luomuruokaa kanoille.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä kanat syö ihan kuivanakin hernettä. Kyyhkyjen ruokaa se meillä on ollut, mutta nyt kun ovat olleet talven samassa tilassa niin sekaisinhan ne eväät menee. Herneet on kyyhkyjen herkkua, ne katoaa aina astiasta ensimmäisenä ja nyt olen huomannut että kanatkin pistelee niitä ihan intohimolla.
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Smari; oletko liottanut ja keittänyt herneet, vai sotkenut vaan kuivat herneet + öljyn + veden sekaisin ja turvottanut? Ja mitä öljyä olet käyttänyt?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ei kun mä oon liottanu ja keittäny ihan kuin ihmisille. :oops: Lopuks oon lisänny auringonkukka tai rypsiöljyä lirauksen.

Tänään kanat sai samaa kuin koirat, oli aikaa kokkailla. Lihaa-makaroonia-riisiä-hernekeittoo-piimää-porkkanasosetta-ohrasuurimoita-viiriäisenmunia-öljyä-kaikki-kattilaan-sekaisin. Hyvin maistui kaikille. :)

Varsinaiset kananruuathan niillä on automaateissa, kun keittelen vain välillä, aina ei ehdi.
Moilanen

Luomurehua kanoille

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Että sitä vanhankin vielä vanhoilla päivillään pitää oppia uutta.
Meidän pikkutirpoille tarjoilin muu rehun lisäksi ja kokeeksi hienonnettua voikukan lehteä. Jopas tuli vipinää pienokaisten joukkoon, hirveä hässäkkä ja voikukanlehtisilppu hävisi heti alkuunsa.
En ole oikein huomannut aikuisten kanojen kovinkaan noihin voikukanlehtiin kajoavan vaan silppu on näköjään tirpoille gurmeeta. Kyllähän tämä on luomurehua jos mikä.
Eepi

Re: Luomurehua kanoille

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Meillä menee kyllä voikukat isommillekkin. Ämpärikaupalla :smt003
ann75

Re: Luomurehua kanoille

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Meillä saa kanat hyppää vaikka palavan renkaan läpi kun palkintona on voikukan lehteä. Saiskohan sitä pakastettua talveksi..

Kertokaapas, jos ja kun myöhästyin alkukesästä, voiko vielä kuivatella kanasille talven varalle jotain ilmaista vihreetä? Eikös nokkoset ole jo "yliaikaisia" ja kaikki muukin.
Niistä vihreistä vaan tulee niin mahtavan värisiä keltuaisia, ettei kaupan munia paljoa viitsi katsellakaan. En saanut sivulaukkuihin mökille mahtumaan omia munia ja piti lettutaikinaa tehdä. Onneksi lähellä oli lehmätilaa ja kotitarvekanala josta käytiin ostamassa lettutaikinamunat (ja oikeeta maitoakin) ja päivä oli pelastettu. (pari kuvaa lehmistä naamakirjassa :smt050 )
Minnimanni

Re: Luomurehua kanoille

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Ei se nokkonen vielä yliaikainen ole, kukkii vasta. Horsmakin voi vielä kerätä samoin vatun versoja. Puut alkaa oleen yliaikaisia esim kerpun tekoon. Kanan ruohokin eli vesiheinä on ihan tuoretta ja vihreetä vielä. Kanoille myös kannattaa pakastaa marjoja esim, viinimarja, mustikka ja vadelma on suurta herkkua. Normi ruohoakin voi pakastaa kun ryöppää sen eli pika keittää niin kestää pakastamisen.
Suppis

Re: Luomurehua kanoille

Viesti Kirjoittaja Suppis »

no tää ei oo luomua mutta voikos sitä talven tullen syöttää naapurin tuorerehua joka on lehemille tarkotettua??
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luomurehua kanoille

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä voi, jossain vanhassa kanakirjassa opastetaan ihan aiv:n tekoa kanoille eli miten tehdä pieni annos. Mutta on tosiaan näppärämpi hakea naapurista. Meillä on esikuivattua säilöheinää ponin+lampaiden talviheiniksi ja siitä saavat linnutkin osansa. Samoin myös kuivaheinästä...sen "rippeet" eli lattialle karisevat siemenet yms. silput ovat herkkua.
Jos heinä on kovin pitkää ts. ei ole ajettu silppurilla, niin saksilla on hyvä pätkiä lyhyemmäksi, että pystyvät syömään paremmin. Pitkässä heinässä on pienoinen riski, että voi aiheuttaa tukoksia kupuun tai suolistoon.
Vastaa Viestiin