Kanojen luonnonmukainen ruokinta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rosmariini

Kanojen luonnonmukainen ruokinta?

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Vanhoista viesteistä olenkin löytänyt tietoa melkoisesti kanojen ruokinnasta mutta vielä kyselisin.

Ajatuksena olisi tarjota tuleville kanoillemme vain "puhdasta" ruokaa, niin että se olisi mahdollisimman lähellä niiden luontaista ruokaa. Mutta mitä kanat todellisuudessa syövät; siemeniä, kasviksia, matoja, ötököitä...?

Luomu kauraa olen nyt löytänyt suht läheltä, ja vissiin täytyy opetella tekemään itse viiliä (niin saa luomua vähän halvemalla), lapsiperhe kun ollaan niin ruuantähteitä syntyy ihan kiitettävästi mutta kun ollaan kasvissyöjiä niin kanoille kanattaisi varmaan hommailla/käydä onkimassa kaloja aina välillä (niin kuin meidän kisuillekkin)?

Noiden lisäksi sitten vielä vihanneksia/kasviksia, kalkkia, puuroa ja soraa. Mitä muuta?

Kanat pääsevät pihalle kuopsuttelemaan aina kun ilmat sallivat, ja piha-aitauksessa on osittain nurmimaa ja osittain hiekkaa, eli ötiäisiä pitäisi olla tarjolla :tongue10:


Jos kanoille tarjoilee papuja (siis kuivattuja), niin käsitelläänkö ne samoin kuin ihmistenkin safkaankin; liotetaan ja keitetään, vai voiko niitä tarjoilla ihan kuivina tai pelkästään liotettuina?

Voiko kanoille antaa pähkinöitä? Öljyhampunsiemeniä?

Ja mitä ei ehdottomasti saa kanoille antaa? Avocado oli ilmeisestikkin yksi ei ei. ja raparperi.. mutta ovatko ohra ja ruis turvallisia?


Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vääntää rautalangasta ;)
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ohra on hyvä kananrehu, ruis ei. Papu käy kuten arvelitkin, ihan kuin ihmiselle valmistettuna.
Tee kerppuja nokkosista talveks ja lisää ne pöperöön.
Toiset tietää varmaan kotiruoasta enempi, pirskatti kun se Gizzmokin läks kukkojahtiin, sieltä olis tullunna ohjetta!
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Kiitos kanamummo :smt003

Mikä on kerppu? Tarkoittaako vain kuivattua nokkosta vai jotakin muuta?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kerppu on kuin saunavasta, joka kuivataan. Kyllä ne kanat tykkää nokkia muitakin kuivattuja oksia lehtineen talvella. Kaikkea kannattaa kesänaikana kuivatella :smt002
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Haa, nyt selventyi. Kiitos hannaw.

Jostain muistan lukeneeni myös vadelmakerpuista :smt017 , tietääkö joku mitä ne ovat?

Tarvitseeko kanat suoloja? Sellaista vuorisuola klimppiä?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kerppuja (kuivattuja oksanippuja) voidaan tehdä myös vadelmista.
Voimakkaasti suolatut ja maustetut ruuat kuuluvat sille ei-listalle eli mitään suolakiveä kanoille ei tarvitse. Maito "raakana" saattaa aiheuttaa ripulia, mutta esim. puurossa, keitettynä ei haittaa. Hapanmaitotuotteet käyvät hyvin. Pähkinöitä voi antaa, ovatkin hyvä energiapommi kylmänä aikana. Öljyhampunsiemenistä en tiedä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Suolaa voi antaa lääkkeeksi jos kannibalismia esiintyy ( mun mielestä)

Eikös KP syöttäny puluille ja sukulaisille lampaanpään sisällä hampunsiemeniä eikä kukaan kuollu? :smt005 Mikä ettei kanoillekin? Niissähän on hyviä rasvahappoja!

Sun kannattas ihan oikeesti ostaa Moilasen sivuilta vanhoja kanakirjoja, niisson rutosti tietoa kotiruokinnasta. Ihan kaikkea ei kannata uskoa, kuten sitä että DDT on hyvää ainetta laitettuna kanan kainaloon :smt002 (luin just ja hirnahtelin)
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Rosmariini kirjoitti:Kiitos jälleen tiedoistanne :flower:
Hampunsiemenistä kyselen lähinnä siksi kun itse me syödään hefua ja no hampunsiemeniä kyllä menee monessa muodossa muutenkin niin leivissä kuin kekseissäkin ja ruuissa... niin että uskallanko näitä ruokia myös tarjoilla kanasille. Mutta ehkäpä uskallan ainakin kokeilla :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hefua??? :smt017
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

kanamummo kirjoitti:Hefua??? :smt017
Hampputofua, siis vähän kuin tofu mutta valmistettu hampunsiemenistä kun tofu valmistetaan soijapavuista :smt003 .
Oikein hyvää ja ravitsevaa :smt002
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

... mutta hirvittävän hankalaa tehdä, ainakin meillä se jää aina liian "löysäksi". (vinkkejä otetaan vastaan) Tosi kiva, että muillakin vegeperheillä on sama harrastus! Mekin ollaan kasvistelijoita koko perhe.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ahaaaa! Ja taas oppi uutta! Kiitos!
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

kanatar kirjoitti:... mutta hirvittävän hankalaa tehdä, ainakin meillä se jää aina liian "löysäksi". (vinkkejä otetaan vastaan) Tosi kiva, että muillakin vegeperheillä on sama harrastus! Mekin ollaan kasvistelijoita koko perhe.
Munsta ton teko on HUOMATTAVASTI helpompaa kuin tofun valmistus ;). Mä pyöräytän siemenet muusiksi ensin sekoittimessa ja sitten kiehautan runsaassa vedessä (en sihvilöi kuoria pois). Sitten kaadan herottuneen nesteen sihvilän läpi jonka oon vuorannut harsolla, sopivan kokoinen lautanen hefumassan päälle ja painava kivi vielä päälimmäiseksi. Näin annan olla tippumassa purkin päällä jääkaapissa yön yli ja sitten valmistan ruuaksi :smt003 mä olen itse aivan koukkuuntunut hampunsiemeniin kun ovat niin hyviä
Kiva että löytyy muitakin vegejä, tosin me ollaan vasta hankkimassa kanoja. :smt006
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Ehkä se ei ollut riittävän pitkään painon alla tms. Varmaan auttaisi jos söisi jossain oikein tehtynä. Sama juttu taisi olla tofun kanssa, että sitten tykkäsi ja osasi tehdä, kun oli oikeanlaista syönyt. Täältä periferiasta on vaan hitusen vaikeaa saada tarveaineita ja vegevalmisruokia.

Ei meilläkään vielä ole kanoja, tulee kunhan lumet sulaa. Isäntä tuolla väsää para-aikaa koppia niille. :smt007
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kerput ei muuten sitte nykyaikana säily, syksyt ja talvet on niin kosteita että jos kerppuja kerää perinteiseen tapaan tallinvintille kuivumaan ja roikkumaan niin ne on ennen joulua homeessa.
Minä olen hevosille (ja kanoille) kerännyt nokkosta kerpuiksi niin että kerään ja kuivaan väljästi hämärään (sinne tallinvintille) levitettynä ja kuivana päivänä sullon ne tiiviskannelliseen ämpäriin. Sillätapaa säilyvät hyvin!

Papuja kai kanat söisi ja sulattaisi kuivinakin mutta minä liotan ja keitänkin vähän. Sitä paremminhan ne sulavat, helpommin kana saa ravinteet käyttöönsä.

Ongelmallisinta kai kanojen kotiruokinnassa on se valkuainen. Tähteet kai yleensä ovat vähävalkuaispitoisia, jos seasta on ronkittu herkut niin ne ovat olleet ne valkuaispitoisimmat :smt002 Eli reilusti vaan sitä viiliä/kalaa/papuja/pähkinöitä/tms.
Vastaa Viestiin