Matojen kasvattaminen

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Karri

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Karri »

Mitenkähän katoavaa kansanperinnettä kastematojen kerääminen kesäyönä on? Kastikkaat nousevat erityisesti sadepäivien jälkeen pintaan yöaikaan. Ja lierojen koko on semmoinen ettei niitä montaa tarvitse tirpoille kerätä!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kastemato

Isoisä kertoi aikanaan tarinaa kuinka karjalaispojat keräilivät isojakin määriä jättiläislieroja öisin ja möivät niitä kalamiehille. Mä oon noukkinut aina silloin tällöin niitä kalaretken tarpeisiin ja nyt linnuille. Meiän kukko on vähän heikkolahjainen mutta hyväntahtoinen, sille on hauska heitellä isoja kastelieroja kun se ei niitä itse oikein löydä. Ja valtaosan se merkkaa äänekkäällä kotkotuksella ja tohinalla kanoille. Mahtaa nostaa kukon pisteitä kanojen silmissä, kun se löytääkin niin isoja lieroja :smt025

Nyt yöaikaan löytää helposti reilusti raaka-aineita matofarmiin, kannattanee kokeilla! Mä lähdenkin hakemaan vielä muutaman jättilieron huomista varten ->
Kiyry87

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meidän ukilla oli aina pannuhuoneessa 10 litran kannellinen sankko jossa oli mullassa kastematoja.
Kanteen oli tökitty reikiä ja se antoi niille käytettyjä kahvin puruja, perunan ja porkkanan kuoria ja sellaista.
Kerran viikossa jos oikein muistan ja vain tosi vähän.

Yhestä sangosta saatiin koko talven pilkkimadot ja mä yleensä keväällä syötin loput Matorosvolle.
tinttu

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Meillä on juu ihan noita sarvikuonokkaan toukkia ne mitä tuolla hummankakka/kaninkakka/vuohenkakka/marsunkakka/kanakakkakasassa mönkii :smt001 Mutta yllättävän pieniä on ne kuoriaiset, kun muistan lapsuuteni lantakasan kouriaiset tosi isoiksi (meillä oli siis synnyinkodissa talli kans), niitä usein seurailin siellä pehva pystyssä...Nyt kyl lähinnä noi toukat inhottaa, kun poksahtavat halki kun putoavat talikosta :smt019
Kanoille en ole syötellyt, kilpikonnille hetkisen mietin mutten ole antanut niillekään. Mönkikööt siellä lantakasassa vaan :smt004
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Niin yksi tapahan on ostaa jostain lemmikkieläin-liikkeestä tosiaan eläviä jauhomatoja, kenttäsirkkoja, yms. ja kasvattaa sillä valikoimaa riittää esim. tuolla paratiisilinnun sivustolla. Ja tulkoon vielä mainituksi jos haluaa antaa tuota hyönteispohjaista ravintoa, mutta ei voi sietää ötököitä niin suosittelisin esimerkiksi tuota Suomen suurin lemmikkitalon sivustolla myytävää säkkiä 25 kg:a Orlux universal patee-hyönteispohjaista ravintoa! Säkin hinta vajaat 200 euroa ja saatavissa tilauksesta!!! Tekee helpoksi hyönteisravinnon antamisen!!!
Mimi30

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Mulla on taas se vika että en inhoa ötököitä vaan säälin aina ja kaikkea mahdollista joten mua säälittää antaa niitä eläviä hyönteisiä kanoille syötäväksi..naurakaa vain :smt042 tommonen patee vois olla hyvä vaihtoehto! :smt001

muoks.toi hinta vaan pyörryttää.. :smt012
Bean

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Bean »

Itse myös pienenä kasvattelin lieroja peltiämpärissä ja lisäilin sinne kuoria ja kahvinporoja, lähinnä pilkillä käyntiä varten. Kesällä öisin kävin pyydystelemässä kastematoja nurmikolta taskulampun valossa....ai kun se oli jännää puuhaa ja ne madot oli kyllä isoja, kuin pieniä käärmeitä. Näitä kerättiin lähinnä pitkäsiimaa varten. Pitkäsiimalla taas kalastelimme sedän kanssa ankeriaita. :)
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Niin Mimi30 onhan niitä hyönteispohjaisia ruoka-sekoituksia ja kuivattuja heinäsirkkoja tosiaan pienissä pusseissa ja purkeissa, myös tarjolla, mutta jos kulutus on isoa, niin ei välttämättä niin kannattavaa kuin tuo iso arvokkaampi säkki!!!
Suvianne

Jauhomadoista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä alkaa olla proteiiniruuasta puute, niin huomenna muuttaa meille jauhomatoja!!

Tässä on tarkoitus alkaa kasvattaan

Kuva
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen noita jauhomatoja kanssa harkinnut, kerro kuinka käy kasvattaminen suvianne :smt023 . Onko ne pakko pitää sisällä vai voiko ne asua kanalassa, kuinka lämmintä vaativat? Mä olen siis vain miettinyt enkä vielä edes googlettanut.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
piiparinen

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

meillä viiriäiset on kans aivan hulluna jauhopukin toukkiin...vaan ovat kamalan kalliita... 2,90 tai 3,90/20g...
SimplySix

Jauhomadoista

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Jauhomatoja on todella helppo kasvattaa itse. Iso astia mihin pohjalle kaurahiutaleita, koiran nappuloita yms. ja jotain tuoretta mistä saavat vedentarpeensa tyydytettyä.
Siellä ne sikiää nopeasti uusiksi. Välillä heittää sieltä isoimpia matoja ja koppiaisia kanoille. Koppiaiset on kovia munimaan uusia tulokkaita "matolaan". :)
Suvianne

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihanne lämpötila on 27. Mulla ovat leivinuunin viereisessä kaapissa ja siinä on nyt just sen verran kun muistan availla ovia. Jos lämmitetään.
Kanalaan itsekkin olen miettinyt jos tämä lähtee käyntiin. Laitan lämmityskaapelin isompaan laatikkoon. Mutta katotaan nyt.

Mieheni vastusti ihan hirveästi. MUTTA nuo oikeesti on täysin hajuttomia, hiljaisia ja huomaamattomia. Ne ei ole yhtään ällöjä. Lapset jkainen uskaltaa matoja käsitellä. Koppiaisia ei vielä.

Koppiksetkin on hitaita taapertajia ja pysyttelevät paljon piilossa. Ja kun kurkkaat matolaatikkoon, niin näkyy lähinnä reikiä'. Kaikki ovat jauhoseoksessa piilossa.

Eli matoakvaarioni ei ole sellainen kuvien kuhiseva kauhuelokuvien matokasa :smt005
Mutta se siis johtuu siitä, että madoilla on tilaa.

Kylmissä oloissa taas kannattaa pitää kovaa matotiheyttä, koska tuottavat lämpöä kun hankailevat toisiaan.

Tällä hetkellä vielä matojen ruokkiminen on mukava tapahtuma. Kaikki lapset kerääntyy ympärille ja veikkailemme matojen suurinta herkkua :smt003
Eli kun leivän tai kasvin kippaa nurin, siinä roikkuu matosia, jotka ovat kovasti nakertaneet ja ruokailleet.

Tähän mennessä on huomattu, että IDUT on ihan MUST!! Koppiaiset tulee jopa valoon jos tarjoilee ituja :)

Matojen suurin herrku on myös idut ja INKIVÄÄRI?? Tuore leipä on myös ihan ihkua. Koppiaisten suosiossa on myös paprika. Viettävät paljon aikaa paprikan sisällä ja imevät sen kuiviin.

Olen lukenut näistä varmaan kaiken mitä netistä löytyy joten kyselkää jos on kysyttävää :smt023

Helppo aloitus,

sämpyläjauhoa, vähän soijajauhoa, kuivahiivaa
matoja
ja joka päivä uusi pala jotain kasvista.
porkkana, peruna, kaali (eivät homehdu helposti.)
Mutta jos olet innokas hoitaja ja vaihdat kasviksen usein, niin ihan mitä vaan

Ruukataan laittaa pienelle muovikannelle, ettei kosteus imeydy jauhoihin, mutta madot on sitten lähinnä kannen alla.
Itse laitan jauhoihin, mutta joka päivä sormin haron jauhot sekaisin. Tämä sekoittelu estää homehtumisen.
Madot tykkää ennemmin syödä sitä ruokaa altapäin, joten ennemmin niin :)

Matojen seasta ruukataan poimia kotelot omaan lasipurkkiin ja sieltä kuoriutuvat sitten koppiais kolonniaan. Ja kun matoja näkyy niin koppiaiset taas omaan astijaan.
Se lisää satoa, koska koppiaiset saattaa syödä munia ja nakertaa koteloita.
Mutta jos on tarjolla muuta kosteaa, niin eivät sitä tee ainakaan paljoo
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kiva kun saa kysyä, saat olla mun googleni :smt005 . Joko olet antanut näitä kanoille? Paljonko näitä pitää olla että niistä on oikeasti apua proteiinina? Minkälainen määrä annetaan kanoille? Mulla on hämärä muistikuva että näitä ei pidetty kovin hyvänä ruokana, sisältävät paljon rasvaa? Ei taida onnistua kasvattaminen kanalassa, harmi olisi paljon helpompaa ja ennen kaikkea mukavampaa. Eli siis jääkaapin päällä, yök, vaikka mä en mikään öttiäiskammoinen olekaan. Minkä kokoinen on pala kasvista, kokonainen porkkana vai pieni muutaman sentin mittainen pala? Miten nopeasti ne kehittyy? Jos mä aloitan näillä :smt025
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Maattari kirjoitti:Kiva kun saa kysyä, saat olla mun googleni :smt005 . Joko olet antanut näitä kanoille? Paljonko näitä pitää olla että niistä on oikeasti apua proteiinina? Minkälainen määrä annetaan kanoille? Mulla on hämärä muistikuva että näitä ei pidetty kovin hyvänä ruokana, sisältävät paljon rasvaa? Ei taida onnistua kasvattaminen kanalassa, harmi olisi paljon helpompaa ja ennen kaikkea mukavampaa. Eli siis jääkaapin päällä, yök, vaikka mä en mikään öttiäiskammoinen olekaan. Minkä kokoinen on pala kasvista, kokonainen porkkana vai pieni muutaman sentin mittainen pala? Miten nopeasti ne kehittyy? Jos mä aloitan näillä :smt025
En ole vielä raskinut antaa, vaikka kovasti hippeilyttäs :)
Tällaset videot mut sai innostumaan http://www.youtube.com/watch?v=dkI7E0q_SPo

Se mato sisältää puolet prodea ja loput oikeestaan rasvaa. Mutta kyllä se taitaa pulla ja vilja kerätä enemmän kanoillakin sisäelinrasvaa kuin uhdas eläinrasva. Joten itse en ole siitä huolissani. Päinvastoin kun luin foorumeilla juttuja, niin jenkeissä näillä hoidetaan sulkasatoa ja munimattomuutta. Viikon kuuri jo lisää munintaa humasti??

Mutta jauhomato on kalsiumia kuluttava, eli kanoilla tulee olla aina kalkkia tarjolla. Itse ajattelin vielä kuoruttaa nuo kalkissa :smt005
Eli ennen syöttämistä racistellaan kalkkijauhossa.

Jenkeissäkin syäntiä rajoitetaan koska syövät kuulemma ihan loputtomiin

Neuvot oli että kourallisia heitellään maahan ja kanat saa niitä ettiä ja syödä korkeintaan 10 minuuttia.

Jos on ihanne olot, niin kehittyvät nopeemmin.
Munitut munat hautuvat noin viikon verran, toukkavaihe kestää optimilämpötilassa (27c) 6-7 viikkoa ja kotelovaihe reilu viikko. Lämpötilan ollessa esim. 24c kotelovaihe voi kestää jopa 4 viikkoa ja 21c kotelovaihe voi venyä lähes puoleen vuoteen.

Toukka käy läpi kymmenen nahanluontia ennen koteloitumistaan tuon 6-7 viikon aikana. Eli raa'asti laskettuna kehittyminen munasta kuoriaiseksi kestää noin 10 viikkoa hyvissä olosuhteissa. Kestoon tietysti vaikuttavat lämpötila ja ravinto

Kasvis palat on sellasia, että kerkeevät syyä parissa päivässä tai sitten isompia jotka itse vaihdat.
Mutta käytännössä siis viipale pottua tai puolikkaan påorkkanan toinen puoli jne.
Nuo kasvikset on ekaksikin hyvää ravintoa ja mikä tärkeempää ne saa siitä VETTÄ! Eli kasvikset tuo kosteuden.

Sitte se jauhoseos. Mitä monipuolisempi sen paremmat ravintoarvot madolla. Itse teen omega matoja :smt005 ja jauhoin pellavaa sekaan
Suvianne

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kuva
Minun tarha, tytöille on vielä yhdessä laatikossa isompia matoja kun halusivat hoitaa itse.

Kuva


Kuva
Leivän alta otettu kuva kun kerääntyvät kasaan syömään leipää

Ei nää ole ällöjä yhtään!!
Vastaa Viestiin