Paljonko kanat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllähän nuo Alhot melko vähällä tulevat toimeen; minullakin 14 pään lauma ei ole saanut kulumaan valmisrehusta neljässä vuodessa kuin neljänneksen! Siis eivät syö sitä vaikka tarjolla olisi.
Lajittelujätettä, viherrehua, kaalia, salaatteja, kauraa, ruuantähteitä ja kuivattua leipää kostutettuna; näitä kyllä hupenee mutta yli tarpeensa eivät syö, toisinkuin isäntänsä; (emännän kommentti).
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Paulikilla on ihan selvästi liian vähän kanoja jos ruokaa pitää viedä kompostiin! :smt003 Eli nyt vaan laittamaan ostetaan ilmoitusta :smt002

Silloin kun teen itse ruokaa linnuille niin jos ruoka on niiden mielestä hyvää, menee melkein samantien 10 litran kattilallinen ja jos se ei ole hyvää niin rittää 3 litraa. Syöjiä reilut 30, isoja rotuja. Mun keitokset ei siis aina oo niitten mieleen ja joihinkin ovat tarvinneet vähän totutteluaikaa ja sotkemista tutumpiin ruokiin ennenkuin syövät. Kaikki ihmisiltä jäävä menee ihan heti tosi nopeesti. Paitsi vääränmakuiset jugurtit ja sienet jää syömättä, ne ei kelpaa koirille eikä kanoille. No, automaateissa on kuitenkin aina kanoilla rehua. Valmisrehua menee tosi paljon, en uskalla ajatella kuinka paljon, mutta säkki ei kauaa kestä.

Meillä on kyllä osa kanoista lihonut liikaa talvella. Syksyyn mennessä ylimääräiset on karisseet kun munivat paljon ja liikkuvat ulkona. Tuo lihominen on ollut enemmän sellaisten vanhempien kanojen ongelma, jotka ei tarvii energiaa kasvuun ja pitää jo pitemmän tauon muninnassa kuin nuoremmat. Kesällä ongelma on enemmän se että nuoret tuppaa olemaan liiankin laihoja, varsinkin nuoret brahmakukot.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä olen saanut sen kuvan, että aika paljon vaikuttaa, mihin kanat ovat pienestä saakka tottuneet. Jos ovat eläneet vain rehulla, vie aika paljon aikaa ja kärsivällisyyttä totuttaa ne syömään "sekasotkuja". Ja tuleeko niistä sitten ikinä herkkuja niille vai pakkopullaa, en tiedä?

Mä ja kanamammat opetetaan kyllä yhdessä ihan tipuista saakka porukka syömään kaikkea, mitä annetaan ja mitä itsekin löytää. Kanaemon opastus on tässä kyllä ihan huimaa: ulkotarhassakin se kaivaa ja löytää jotain, niin kutsuu kaikki lapset katsomaan ja oppimaan ja sitten vasta antaa löydöksen jollekin nokallaan. Sitten tiput palaavat kaivelemaan ja etsimään samanlaisia, mitä mamma on opettanut!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mä olen myös tehnyt vastaavan havainnon. "Konetiput" on nirsompia ruokansa suhteen kun nämä ihan kanan kasvattamat. Kanamammat opettaa aika hyvin siis pienokaisensa syömään, ja monipuolisesti!
Ja pienestä jos tosiaan totuttaa jo kaikkiin "sörsseleihin" Niin syövät sitten monipuolisesti isompinakin.
Mulla muutama itsehoidettu tipu tulee kyllä kiljuen kohti kun näkevät että meen kattilan kanssa kanalaan. Ja sitten on sellaisiakin, jotka kattoo pää kallellaan että mitä "mössöä" toi on. Nää kattelijat on niitä jotka tuli silloin kun oli olevinaan paljon töitä eikä ehtinyt kokkailla.
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

onks nyt sitte eettisesti väärin ajatella, että oppivat syömään meikäleisenkin pöperöitä kun tulee tarpeeksi kova nälkä. Ajattelisin kuitenkin että se olisi tarpeeksi motivoiva tekijä...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin, mä varmaan totuttaisin niin, että ottaisin rehun pois ja tekisin annoksia, joissa rehua on vähän joukossa. Ja esim. uusi ruokalaji kerrallaan, se helppoon muotoon tehtynä (raastettuna, pilkottuna) ja tosiaan rehua seassa houkuttimena.

Eli esim. ensin pilkottua, keitettyä spagettia ja vähän rehua seassa. Seuraavana päivänä raastettua omenaa/kurkkua ja vähän rehua.. Luulisi uppoavan?? :smt017
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No meikäläinen on syöttänyt niille kyllä ihan keitettyä perunaa, kosteata jauho/tiiviste mössöä ja ruoan tähteitä. On kyllä ihme jos pöperö ei kelpaa? :smt017
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Eepi kirjoitti:No meikäläinen on syöttänyt niille kyllä ihan keitettyä perunaa, kosteata jauho/tiiviste mössöä ja ruoan tähteitä. On kyllä ihme jos pöperö ei kelpaa? :smt017
Ongelma taitaa pääosin olla siinä, että odotan kanojeni syövän paljon enemmän, ilmeisesti tarjoilumme on runsaanpuoleista, kun 5 v. tytön kanssa kilpaa syöttelemme (viilipurkillinen matoja ja voikukanlehtiä useita kourallisia ja kaikki muut roippeet päälle). Mut kivaa on, tyttökin sano kanojen ekana kotiintulopvänä, "tää on mun paras päivä", kun oli leikkimökistä rahdannut jakkaran itselleen kanalaan ja viettänyt siellä useita tunteja.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

No siinä tuli ratkaisu! lisää kanoja,tipuja ynm...
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No tipuja odotellessa :smt002 :smt003 Sano tyttärelles terveisiä et hän on antanut hienot nimet kanasille :smt038
Ehtoo-onni

Re: Paljonko kanat

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Etsin tietoa kanojen lihomisesta ja löysin tämän topicin.
Kukkoni joutui pölkylle viikonloppuna ja täytyy sanoa, että suolistus oli perin hankalaa valtaisan rasvamäärän takia. Keräävätko kanat aina talveksi paljon rasvaa ja sitten kesällä laihtuvat? Kanoillani on ollut paljon ruokaa tarjolla, jotta ne eivät niin riitelisi. Olen myös viime kuukausina antanut leipää joka päivä. Se ilmeisesti on ollut virhe. Ovat lienee saaneet liikaa vehnää? Kannattaako/voiko kanat laittaa laihdutuskuurille?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paljonko kanat

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ainakin semmoiselle kuurille voi laittaa, että jättää ne lihottavimmat ruuat vähemmälle tai vaikka kokonaan poiskin. Hoikistuvat varmaan myös liikunnan ansiosta ulkoilun myötä. Rehun menekki pienenee keväällä/kesällä aika paljon, kun pääsevät syömään luonnon antimia.
kite

Re: Paljonko kanat

Viesti Kirjoittaja kite »

Eh.. :oops:

Lueskelin noita alku tekstejä ja mietin, että kai 750g:n laatikko(maksa) on yksi niistä pienistä herkkupaloista päivän mittaan 2:lle kanalle ja kukolle... Tai puoli kiloa jauhelihaa.. tai... :-"
Vastaa Viestiin