Greenline?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

peppi

Greenline?

Viesti Kirjoittaja peppi »

Mitäs se tuo greenline on ? Korvaako se kesäisen ruohon ? Minulla ei siis mitään hajua mitä tu pöperö on :smt017 ?
Kuinka käytätte sitä kanojen ruokana? Onko jatkuvasti saatavana vai sekoitatteko muun ruuan sekaan? Pärjäänkö edes enää ilman sitä....
*kysely ikä* :smt003
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

jossain täällä foorumilla luki että olis joku hevosen ruoka toi greenline :smt017 en ole 100% varma kuiteski arvataan nyt jotain :smt017
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun mielestä se on ollut jos ei ihan niin melkein pelkkää alfalfaa eli sinimailasjauhoa, pelleteiksi puristettuna. Voi olla että on jotain muutakin heinäntapaista joukossa. Mutta tuosta Greenlinesta on nyt hiljan tuolla hevospalstoilla raportoitu että siinä on resepti muuttunut, joku uusi erä ei ole niin hyvää, pöliseekin ja on pahanhajuista ja hevoset jättää jopa syömättä. Tietääkseni siitä on uuttakin erää sillä vanhalla hyvällä reseptillä. Täällä on muitakin hevosihmisiä, osaiskos joku sanoa että millä aikavälillä pussitettua Greenlineä ei kannata ostaa?
Agrin sivujen mukaan hinta on 17,80e tuo 30kg säkki.
Muitakin vastaavia on, ainakin Krafft-hevosrehusarjassa on Lusern-pelletti joka on pelletöityä kuivattua sinimailasta. Ja Black Horse -rehusarjassa on myös viherpelletti, siitä en tiedä onko pelkkää sinimailasta vai onko siinä muutakin.
Racingin rehuja saa Agrimarketeista ja Black Horsea ja Krafftia kai sekä Agrista että K-maataloudesta, Krafftilla on myös paikallisia rehuedustajia.

Itse en oo vielä kokeillut mutta pitänee ensi kerralla maatalouskaupasta ottaa säkki kokeiluun. Luulis että on hyvä rehunlisä kanoille laitumenkorvikkeena, varmaan saa kauniin tummankeltaiset keltuaisetkin muniin viherpellettiä syöttämällä? Hyvää valkuaistahan noissa on sen karoteenin lisäksi. Oliks käyttökokemuksia joillakin?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä ei kanat tykkää mutta hevosille maistuu. Paitsi edellinen säkki jonka jouduin palauttamaan kauppaan, kun kopukat vaan haistoivat ruokakuppiaan ja totesivat "en syö!"
Ostin tuon huonon säkin n. kuukausi sitten ja nyt kävin vasta vaihtamassa sen uuteen ja uudesta kelpas taas hevosille. Kuulemma joutuvat tuomaan Italiasta heinäjauhon siihen ja joku erä oli ollut niin huonoa että osa säkeistä ei kelpaa hevosille. Meilläkin tuo huono säkki haisi aivan ihmeelliselle. Ja kun vertaa vanhaan greenlineen niin valkuaista on vähemmän nykyään.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä ostin K-maataloudesta Green-mix nimistä pellettiä.
Sinimailastahan tuo.
Sekotan sen viljan, puoltivarin, soijarouheen, rypsin sekaan ja piimää päälle. Antaa turvota rauhassa pari tuntia ja kanoille.
Hyvin näyttää mössö maistuvan!
Vitamiinit menee siinä samassa mössössä myös.
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Hevosellehan nuo viherpelletit pitää aina turvottaa kunnolla vedessä, mutta entäpä voisikos kanoille antaa pellettejä jyvien ja rehun joukossa kuivana?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä eivät ainakaan syö. edes turvotettuina. Eikä vaikka murskasin öljyn kanssa.
Tuota jampan piimäjuttua en ole raskinu kokeilla, Mutta nykyään syövät kun teen appeen missä on ohrajauhoa, tiivisterehua, kaurahiutaleita, pellavaa, vehnäjauhoa, öljyä, ja greenlinea.
Sitten turvotan reilussa vedessä kunnolla. Tämä on nyt eka ape joka kelpaa kaikille.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Osaisko joku sanoa, et uskaltaisikohan greenlinea antaa turvotettuna hanhille? Mä olen jo pitkään miettinyt, mut en ole uskaltanut laittaa sitä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No varmasti voi, en käsitä miksi ei. kunhan turvottaa. Sehän on vain puristettua heinää taimitälie sinimailasta. Eikait hanhet sellaselle voi yliherkkiä olla. Paremminkait ne syö kun kanat!!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä luulen kyl et hanhille ei kelpaa :smt017 Enpä ole kokeillu mut ne on kuitenki aikas nirsoja, ainaki mulla on ollu kaikki...
Kokeilla voi tietenkin, ei ne haitaksi ole ainakaan. Turvottaa vaan hyvin ensin.
Vaikka kai se kunnon korsirehu olis parempi hansuille ku noi pelletit..
Mulla saa nyt vaan kuivaa heinää ja vähän tuorerehua. Ne joutu laihikselle :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä on myös nuo hanhet ihan hirveen nirsoja. Omena kyllä maistuisi aina, se tuntuu olevan tällä hetkellä suosituin.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Siks mä olen sitä just miettinyt, kun ei korsirehu uppoa noille hanhille (kaikki herkut kyllä). :smt003 Ja ainakin hevosilla sillä voi korvata isonkin osan heinistä.
Laitoin heinätkin "häkkiin" ja hiukan paremmin kelpaa kuin lattialta, mut silti menekki on tosi vähäistä. Meillä pupukin vetää enemmän heinää kuin 2 hanhea.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Vaikka sanotaan, että hanhi on laiduneläin, niin ei se kyllä pelkästään sillä tuu toimeen, vaan vaatii myös muuta, hanhelle kelpaa .. kuulemma ...vähän karkeemmat heinälajit, ja niitä käytetään ( mistä lie senkin luin ) isossa maailmassa pitämässä kanalaitumet sellasessa kunnossa, että kanoille jää sitä pehmeempää.. en oikeestaan tarkkaan oo ees selvillä, mitä meidän kolmikko syö... siis... kun meillä on tää monikulttuurinen eläinyhteisö.. ja kaikki viipottaa just siellä, missä lystää.. muikut niille ei kuitenkaan kelpaa... toisin kuin ankoilla...jotain ne kuitenkin syö liikaa, kun ovat penteleet läskejä... :smt019
Ampsun kanala

Onko kokemuksia sinimailaispellettien käytöstä kanoille?

Viesti Kirjoittaja Ampsun kanala »

Saksassa antavat kanoille kuumassa vedessä turvotettuja sinimailispellettejä talvirehuna ja kanat voivat hyvin. Sitä on tietoni mukaan Suomessakin myytävänä 25 kg paaleissa. Hinta n. 25 euroa paali K - maatalous ja se turpoaa vedessä moninkertaiseksi.

http://www.heppatarvike.fi/tuotteet.html?id=53/701
malla

Re: Onko kokemuksia sinimailaispellettien käytöstä kanoille?

Viesti Kirjoittaja malla »

Tämä sopisi paremmin ruokintaosioon, josta löytyy aiempaa keskustelua aiheesta. Olen talvisin joskus liotellut sinimailaspellettejä maatiaiskanoille, kun kuivattu nokkonen ja muu omavaraisvihanta on loppunut. Maistuvuus kohtalainen. Ei varmaan pahitteeksi muun ruuan lisänä kohtuullisesti tarjottuna. Kokonaisen keräkaalin nakuttelu on kyllä huomattavasti suositumpaa. Muoks.: olin kirjoittanut epähuomiossa Black Horsen sinimailasesta, mutta heidän Greenmix-nappulansahan eivät alfalfaa sisällä.
Viimeksi muokannut malla, 14 Maalis 2013, 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin