Laskiastia

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

peppi

Laskiastia

Viesti Kirjoittaja peppi »

Mihin astiaan keräätte ruuantähteet vai viettekö aina samantien aina kanalaan ylimääräiset ruuat?
Mietin kun tuossa meitin tiskipöytää koristaa päivästä toiseen maitopurkista leikattu laskiastia joka nyt ei niin esteettisen kaunis ole mutta hygieeninen kun kanat on syöneet niin voi laittaa roskiin ( Muut maitopurkit kyllä tunnollisesti keräykseen)
Tulee kaikki omenat ja porkkanat kuorittua tuohon ja yms laitettua sinne kanoille herkuksi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minullakin oli ennen aina maitopurkki laskiastiana. mutta se on nykyään liian pieni.
Mietin kaappiin omaa, mutta se oli sitten liian iso ja rupesi haisemaan.
Minulla on nykyään ihan vain muovi kippo jonka laitan sitten pesukoneeseen ja otan jonkun toisen tilalle.
Kerran päivässä tyhjennän.

Kaveri löysi sellasen pikkuroskiksen. Sellanen mini... oikein ferrarin punainen, kannet ja kaikki. hieno, mutta minulle liian pieni..
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mulla on kanalassa tollanen vanha, iso, peltinen uunivuoka. Ja keittiossa ikkunalaudalla yks muovikippo. Kayn sen tyhjentamassa kanalaan peltivuokaan ja tuon saman tien takas. Kanalan peltivuuan pesen sitten tarvittaessa ulkona, kun meilla on siellakin eraanlainen pesupiste, lahinna elukoitten kippojen pesua varten.
Jos on viela valoisaa, niin en malta olla kiikuttamatta kanoille keittiotahteita samantien. Mutta jos on jo kanat nukkumassa niin jatan herkut oottamaan aamuun. Siina ajassa ne ei kerkii alkaa ees haista.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on kannellinen "roskis" kaapissa muitten roskisten seurana, ja sinne kerääntyy kaikki mikä on kanojen pöperöä. Kun kertapäivään tyhjentää, ja pesee niin ei ala haista. Ja ei kanoille pilaantunutta ruokaa oikeen saisi antaakaan.
Syökö teillä kanat styroksia?
Ja minne se joutuu, kun ei sitä näy ulosteessa? :smt017
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Meilla oli tuuli vienyt kerran pienen pienia tyroksin palasia kanalaan. Kun menin heittelemaan kanoille jyvia, soi niista osa jyvien sijasta tyroksia... Hatistin kanat pois ja kerasin tyroksit roskiin. Joku niita siina tyroksissa viehattaa, mutta taytyy olla vaarallista niille, eiko?

Ainoat ruuat mitka ei meijan kanoille maistu, ovat raa'at perunat/perunan kuoret seka punakaali. Raaoista perunoista tiesinkin jo etukateen, mutta punakaali oli yllatys. Johtuisko oudosta tumman violetista varista?

Ja tahan samaan syssyyn haluaisin viela kysya syottatteko te kuivattuja maissinjyvia kanoillenne? En ole niista huomannut taalla kenenkaan mainitsevan, ja meitin kanaset popsii niita herkku-herkkuina. Seka kokonaisina etta murskattuna.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis meillä pääsi aikoinaan saunan alta syömään puoli levyä styrosta ennenkun tajusin!!!!
En mitään kakassa nähny...
Ja ei ne mitenkään oireillu... Minua lähinnä vain hirvitti..
Mutta koira söi kerran superlonia ja sai suolitukoksen...
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Keitettyä maissia olen antanut. Poikkeaako sitten kuivan ja kovan maissin anto jotenkin en kyllä osaa minä ainakaan sanoa yhtikäs mitään..

Minunkin pitäisi löytää tuollainen kannellinen muoviastia laskiastiaksi mielellään sieväkin. On tullut ihailtua nuita puolentoistalitran maitopurkki lootia jo aika kauan tiskipöydän reunalla :smt005
Vielä mieluisampi törppö olisi vanha emaliastia kannella sellainen on jo kompostiin vienti astiana.
Ne ovat vielä enemmän hakusessa kuin nuo muoviset.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Raakaa perunaa ei vissiin oikein suositella kanoille. Mun kanat on syöneet punakaaliakin, kakasta tuli hurjan näköstä :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Häh, ei mulla vaan oo mitään erityistä laskiastiaa. Yleensä kun ruokaa laittaa niin että tulee niitä jämiä kanoille tulee tiskiäkin niin johonkin likaiseen kippoon tai kulhoon mätän ne kananherkut. Jos ei satu olemaan sopivaa tiskissä niin otan sit vaan kaapista uuden. Yleensä vienkin sit samantien ne kanalaan tai ainakin seuraavalla kertaa kun oon menossa kanalalle/tallille heittämään hevosille heiniä, en mä niitä ruuanjämiä keittiössä säilö.
Raakoja perunankuoria, ja muitakin kuoria, jos on kanojen ateriaksi asti niin ne oon yleensä kypsentänyt uunissa, niistä tulee makoisaa kanalaatikkoa ja sekaanhan voi heittää mitä sattuu olemaan. En tietty erikseen lämmitä uunia mutta jos oon uuniruokaa itselle tekemässä niin siinä kun uuni lämpeää/jäähtyy kypsyy se kanalaatikkokin ihan sopivasti, tai sitten taloa puuhellalla lämmittäessä sen uuniin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä vien kaikki kuoret kanalaan. joskus keitetynä joskus raakana. kanat nokkii mitä haluaa ja välillä kaivavat pehkuista kuukauden vanhoja potun kuoria :smt017 Jospa ne muuttuu iän myötä herkullisemmaksi.
Olen luottanu nuitten omaan järkeen ja hyvin on mennyt.
Syövät mitä haluavat. Muutakin on kokoajan tarjolla.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä kun tykkään keräillä kirppareilta erilaisia emalikippoja, ne toimii aivan loistavina laskiastioina. Jos ne ovat tyhjiä, ne voi olla sisäkkäin ja sitten vierekkäin, kun tulee täytettä. Ja mulla ei onnistuis se, että astioissa ois kannet, koska ne unohtuis viemättä. Nuo on tuossa silmien alla, niin tulee usein vietyä. Ja tyhjinä ihan nättejä. :smt001

Kuva

Kuva
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kauniita laskiastioita! Mimmin kanat kylla ymmartavat etta KAUNIS KATTAUS ON PUOLI RUOKAA! :smt003
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Ihanat kipot Mimmillä! Minäkin ostan kirppareilta kanoille ruokinta kippoja. Meiltä kahdelta immeiseltä, kun ei juuri jää ruuan tähteitä tai jos jää, on muuta elukkaa syömässä.... niin, minulla on iso sangallinen pesuvati mihin teen kanasörsselit ja siitä jaan.
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Mimmi olet kyllä löytänyt sieviä kippoja :smt007
Nuita ei kyllä kanalaan raski jättää...
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

tiina kirjoitti:Mun kanat on syöneet punakaaliakin, kakasta tuli hurjan näköstä :smt005
kokeilepa mustikkapiirakan loppuja :puke:
haju oli sanoinkuvaamaton ja entäs se väri, mä jo olin kaivamassa fiskarssia suunnilleen esiin, kun ajattelin et ne on KAIKKI sairastuneet vakavasti ja peruuttamattomasti. Onneks hoksasin sit mistä johtui ja ankara tuuletus ja siivous pelasti kanaset hätiköidyltä päätökseltä :smt005
Vastaa Viestiin