Lintujeni ape

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Lintujeni ape

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

10 dl tiiviste rehua
10 dl 4-viljan hiutaleita
5 dl greenlinea jauhettuna
5 dl pellavarouhetta
1,5-2 dl maitojauhetta

öljyä

Jauhan sipulisilppurilla grrenlinen jauhoksi. Lisään aina öljyä sekaan, ettei se pölise.
Sitten sekoittelen kaikki ainekset keskenään.
Viimeisin lisäykseni on maitojauhe, sen kun lisäsin, niin kaikki rupesivät syömään!!

turvota lämpimässä vedessä noin 5min. esi. 2dl aptetta ja 3dl vettä.

Tähän olen miettnyt maatalouskaupassa myytävää lesettä. Oli tarkoitus tänään hakea, vaan yllätys auto ei lähtenyt käyntiin!!
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Monelle tirpalle tuo annos on? Ja en ole käyttänyt tuota greenlinea, oisko hyvä?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tulikohan tosta 10l ämpäri puoleen väliin. Otan siitä aina vähän ja turvotan.
En osaa sanoa monellekko riittää.
Paivässä mulla just nyt menee noin 5dl kuivana. ja ruokin sillä 12 viirutipua ja 9 kanantipua ja 10 vähän vanhempaa tipua.
Se turpoaa aika lailla.

Tuo greenline on kakspiippunen juttu. Talvella varmasti tekee munien värille hyvää ja saavat sitä vihreetä mitä normaalisti syövät kesällä. Mutta hankala saaha aikuinen syömään sitä. Meillä ei taho kelvata mitenkään. Noin kun tein kelpas. mutta nyt jo olivat vähän kyllästyneet.

Siksi opetan nyt tipujani. Eli ahkerasti tällä syötän ja ne rakastaa tätä. Isomat saa kauraa ja välillä pelkkää tiivistettä. Mutta tämä on niille herkkua.
Haluan siksi opettaa, että saisin pellavasta sitä omegaa ja talvella olis munat oikein keltaisia.
Ja samalla kun oppivat tähän niin kotijätteet kelpaa paremmin. Kun vien esim. leipää kanoille niin nuoret osaa sen heti nokkia kuorineen, kun aikuiset vähän nokkasee sinnepäin.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Pitääpä ehkä joskus kokeilla :smt001 Meillä kun kanssa osa kanoista on niin nirppoja :smt003 Esim. nyt olen yrittänyt eka kerran tarjota kuivattamiani pihlajanmarjoja, ihan sellaisina olen pöperöiden joukoon laittanut tai sitten liottanut niitä, ei kelpaa :smt011
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Eikö ÄRSYTÄ, ja kuinka niissä olisi C-vitamiinia!!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hei kanathan valmistaa c-vitamiinin ite... :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ai itellenkin? En ole tuota tienny. C-vitamiinin takia olen idättäny siemeniäkin. kerro lisää!!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Eiks suunnilleen joka eläin marsua ja ihmistä lukuunottamatta valmista C-vitamiinin itse? :smt017
Mutta ihan varmasti ne idut ovat muutenkin terveellisiä! Samoin kuin ne pihlajanmarjat.
Vastaa Viestiin