Paisti kukon kasvatus

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Idätys on huippujuttu. katsos jyvässä ei ole C-vitamiinia. Mutta jo pieni idätys aika tekee jyvään C-vitamiinia ja muita aineita!!!

Minulla idätys tapahtuu näin. Liotan vuorokauden noin 5dl jyviä. Tämän jälkeen kaadan ne lävikköön. Lävikön peitän löyhästi joko muovipussilla (siis nakkaan päälle vain pakastepussin) tai raollaan olevalla kannella. Huuhtelen aina välillä ja pikkasen sekoitan.

Jyvät rupeaa käymään helposti jos liottaa liian kauan tai ahtaassa lasipurkissa. Ja jos on tiivis kansi homehtuvat ja jos ei kantta ollenkaan, niin päällimmäiset kuivaa.

Minulle on käytäntö opettanu tän parhaaksi tollasia pieniä määriä idättää.
Minä annan joka viikonloppu linnuile idätettyjä kauranjyviä. Ja laitan sitten uuden satsin tulemaan. Noin viikossa niihin tulee kunnon juuret ja 3cm pitkä vihreä versokin!
Kaikki linnut rakastaa niitä!!

5dl=noin 1,5litraa kun ovat itäneet
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tässä on lauantaina aloitetut

Kuva
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hihhih..
Muuten jossain vanhassa kanakirjassa oli niistä salvukukoista, vaan jätämpä tässä yhteydessä toimenpiteen tarkemman kuvaamisen tekemättä. Ne lihoo paljon paremmin, kun ei oo enää mielessä se :sex:

Lisäksi noita kukkoja laitettiin udeempi pienempään tilaan, jotta eivät turhaan kuluta energiaansa muuhun kuin ruuansulatukseen.. ja näille sitten aina ruoka tarjolle.(kun ei ymmärrä kukkoraasu enää muuta kuin ruuan päällle, ja siihenkin kilpaa toisen kanssa)
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

2,5-kuinen maattarikukko pataan! :smt005 :smt005

Kiitoksii vaan kauhian pali, täl mää pärjäänki pual vuotta! :smt044 sanoi sotamies Hietanen ssatuaan parikuisen kukkopojan :smt043

Broiskuhalleissa pidetään hämärää sinertävää valoa ja liki vuorokauden mittaista päivää ja rehuissa on keinotekoisia aminohappoja. Mutta ei terveitä normaaleja kukkoja saa semmosiksi lihakasoiksi näilläkään konsteilla lihotettua. ne Ross-hybridit on sairaita eläimiä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Elähän nyt, Kattelin kiljukaulaa, että on jo reilusti viirua isompi ja tammikuun alkuun olisi aikaa kasvaa!!
Siitähän saisi mukavat liemet loppiaisen soppaan :smt002
Mutta onneksi porukat tarvii kukon JOS se nyt kukko on :smt003
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Teuraskukkopoikien lihotus

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Lyhyt,viikon pari kestävä lihotuskausi parantaa lihan laatua ja antaa painonlisäyksen.

Lihotusaikana tulee eläimen liikkua vähän.Ahdas karsina tai lihotushäkki,samoinkuin puolihämärä ruokinnan väliajoilla vähentää liikkumishalua.Ruokinnan tulee tapahtua usein, 4 - 5 kertaa päivässä.Rehut annetaan helposti hienontuvassa muodossa,siis appeena tai jauhomaisena seoksena.Kovan viljan hienontaminen kestää liian kauan kanan ruoansulatuselimistössä silloin kun nopea rehun vaikutus on päämääränä.Ruokaa ei saa olla jatkuvasti eläimen saatavana,vaan annetaan se annoksittain,tarkoituksella kiihottaa ruokahalua.Hiukan lämmitetty ruoka on mieluisampaa kuin kylmä.

Teuraskukkopoikien,rehun kokoonpano seuraavanlainen käytettäessä kokonaan kotoisia rehuja:

Perunaa .......... 25 %
Kauraa .......... 25 %
Ohraa .......... 10 %
Piimä .......... 40 %

Kivennäisainetarpeesta on myös huolehdittava.
Eme

Re: Teuraskukkopoikien lihotus

Viesti Kirjoittaja Eme »

Miten tällainen lihotuskuuri vaikuttaa lihan makuun? Itse kun olen huomannut selkeän eron kesällä vapaana laiduntaneen ja talvella rehuruokinnalla olleen kukon lihan maussa. Pidän parhaimpana tuota kesän kukkoa, jonka lihassa on riistalintumainen vivahde.

Meillä eivät edes laidunna kesällä täysin vapaana, vaan rehua on kokoajan tarjolla, samoin ruoantähteitä saavat parin päivän välein. Iltaisin vain parituntia saavat olla pihassa vapaana, kun itse ollaan vahtimassa.
Vastaa Viestiin