Maissia kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kukkopoika
mille fleur

Maissia kanoille

Viesti Kirjoittaja kukkopoika » 28 Kesä 2018, 19:59

Ostin pienen säkin maissia.Viskelin maissinjyviä kentälle,jonkun verran nokkivat mutta eivät niin hyvällä ruokahalulla kuin jyviä.
Pitäisikö murskata ja lisätä pieninä määrinä appeeseen?

SiniS
mille fleur

Re: Maissia kanoille

Viesti Kirjoittaja SiniS » 02 Heinä 2018, 05:47

Samansuuntaisia pohdintoja. Naapurilla olis pihan perällä pieni mylly, sen ehkä sais sieltä sopuhintaan ostettua. Tänään agriin (nykyisin hankkija) kysymään sattuuko niillä olemaan rehumaissia varastossa.
Meillä ei kokonainen herne oikein uppoa, siksi luulen että maissikin pitää ajaa myllyn läpi. Fermentoidussa mössössä herne menee paremmin, mutta sielläkin höytysuhde nousee, mikäli herneen saa murskattuna.
Lehmiä, koiria, kissoja ja kanoja (orpington, maatiainen, araucana, ayam cemani)

riepukka
muna

Viesti Kirjoittaja riepukka » 03 Heinä 2018, 08:32

Ostin riskillä riistamaissisäkin kanoille. Pehmitän ne liottamalla tai keitän "puuron" seassa. Muuten ovat kovia ja kanat eivät syö, ei ainakaan ensinmäiseksi. Murskaaminen olisi hyvä juttu, mutta ovat niin kovia. Meniskö tehosekoittimessa vai meneekö rikki. Se selviää testaamalla (en taida rikkoa konetta). Muuten ok lisä ruokaan.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023

SiniS
mille fleur

Viesti Kirjoittaja SiniS » 03 Heinä 2018, 10:01

Mä nappasin kans säkin eilen matkaan, pitää soittaa naapurille siitä myllystä, sille olis kyllä käyttöä (mietin jopa kauran myllyttämistä litisteeksi)
Lehmiä, koiria, kissoja ja kanoja (orpington, maatiainen, araucana, ayam cemani)

Maattari
iittiläinen

Viesti Kirjoittaja Maattari » 04 Heinä 2018, 07:28

Kauraa ei kannata kanoille myllyttää, niillä on oma sisäänrakennettu mylly - kivipiira joka sekin tarvitsee työtä. Kauran ravintoarvo ja säilyvyyskin keikkenee litistettäessä.
Meillä kuivattu maissi meni hyvin kokonaisena kuten menee myös herne ja härkäpapu.
Maranseja, sekuleita, hybridejä, kalkkunoita, lihaviiriäisiä, vuohia, lihakaneja, koiria, kissoja ja mehiläisiä.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri

kukkopoika
mille fleur

Viesti Kirjoittaja kukkopoika » 04 Heinä 2018, 09:05

Mulla on kotitarvemylly jolla sais maissit murskattua mutta enpä jauhakkaan kun kuitenkin syövät ja annetaan ylimääräisenä lisukkeena muun ruuan lisäksi.
Minun ostamat maissit on tullu Ukrainasta ja minua luulotaudista rupesi vaivaamaan onko niissä tshernobyyliä.Soitin Eviraan,sieltä sanottiin,ei tshernobyylistä niinkään kannata olla huolissaan mutta huonolla tuurilla voi saada salmonellan ja nyt täällä Suomen kamaralla pelätään eniten Afrikkalaista sikaruttoa.Nykyään Ukrainasta tulee paljon Suomen tuotantotiloille rapsirouhetta ym, öljykasveja.
Eipä silti,tulihan sitä tshernobyyliä Suomeenkin.
Nämä maissit ovat kuitenkin sertifioitua siementä.

Vastaa Viestiin