ruokinnasta

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No täysrehu onkin paljon halvempaa kuin puolitiiviste. Mutta silti hirmu hinta :smt103 viimeks kun itse ostin säkin Kanaherkkua oli säkin hinta kyllä noussut mutta kolmenkympin tietämissä se oli silti.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Minnimanni kirjoitti:120-140e 1000 litraa
Tuo on aika kova hinta, tuhat litraa painaa noin 500 kiloa, eli tonnin hinnaksi kauraa tulee jopa 280euroa.
Maaseudun tulevaisuudesta voi tarkastaa viitteellisesti päivän kaura hinnan.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minustakin tuo oli kyllä niin törkeä hinta, että pitää kysellä muualta jos sais halvemmalla. Ajatelkaapa, kuka olis maksanut 280 markkaa yhdestä kananrehusäkistä! Kalliit munat tulis kyllä tuolla sapuskalla.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Jyrika kirjoitti:
Minnimanni kirjoitti:120-140e 1000 litraa
Tuo on aika kova hinta, tuhat litraa painaa noin 500 kiloa, eli tonnin hinnaksi kauraa tulee jopa 280euroa.
Maaseudun tulevaisuudesta voi tarkastaa viitteellisesti päivän kaura hinnan.
Mutta jos viljelijä saa siitä kaurasta siis rehukaurasta sen 120 euroo 1000 litrasta kun se myy sen kauppaan niin miksi sen viljelijän pitäisi myydä se minulle halvemmalla :smt017
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Minnimanni kirjoitti:Mä ostin ens talven kaurat suoraan viljelijältä 120-140e 1000 litraa
Onkohan tuossa nyt menny litrat ja kilot sekaisin? Meillä on maksettu suunnilleen noita hintoja 1000 kilosta.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kilohinta vois olla tollanen.. mustakin.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

smari kirjoitti:
Minnimanni kirjoitti:Mä ostin ens talven kaurat suoraan viljelijältä 120-140e 1000 litraa
Onkohan tuossa nyt menny litrat ja kilot sekaisin? Meillä on maksettu suunnilleen noita hintoja 1000 kilosta.
ÖÖps saattaa olla :smt005
kissatar

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Me saatiin kerran hyvä vinkki paikallisesta maatalouskaupasta(siis asiakkaalta :smt003 ),missä punaheltta maksoi jotain 42€/40kg :smt013 ,niin että kananrehua saa ostaa jostain idänmaito osuuskunnan maataloustukusta halvemmalla. No kun kys tukku löytyi (Ilomantsista),niin siellä oli rehuraision kanaherkku 16,40€/40kg :smt020 ! No siitä asti ollaan haettu rehut sieltä! Ja ainakin juuri täältä tukusta on saanut ostaa,vaikkei mikään maatalousyrittäjä tai mikään yrittäjä ookaan ni tukku hinnalla!!
Ollaan kans paikalliselta myllyltä kyselty jämä/siivous jyviä jauhoja,mitä kuulemman paikalliset siankasvattajat on kans hakeneet ilmasiksi. Niissä ei oo muuta vikaa,kuin et meidän "pitsihousut" vähän nirsoilee sen suhteen ja sit muutama erittäin liiskaantunut siis prässätty kuiva hiiri on tullut kaupanpäällisenä :smt005
Joskus kun oon ollut työkeikalla,niin sieltä on saattanut saada jotakin ruuantähteitä kanoille :smt002
Aika paljon tuntuvat nykyisin heittävän ihan ihmisellekkin sopivaa ruokaa roskiin,mut onneksi etenkin paikallisessa s-marketis myydään paljon viim käyttöpäivä tuotteita puoleen hintaan ja etenki vanhat piimät ja jugurtit on kovaa huutoa kanalassa :smt001
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kävin tänään ostamassa noin kuukauden safkat linnuille... 250€!
Ei ole halpaa! Ja tämän lisäks tulee vielä noi tuoreet eli salaatit, kaalit, omenat, porkkanat yms.
Viljasta ja kuivikkeesta ei onneks tarvi maksaa mitään :smt001
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Ottekos koskaan kyselleet viljanviljeliöiltä ns lajittelujätettä. Täyttä tavaraa kanoille. Usein seassa rypsiä, yms.
Olen vuosia hakenut tuttavaltani viljanviljelijältä tätä lajittelujätettä, tietenkin myös vehnää ja ohraa. Ei ole ollut hinnankiroissa.
Tuo lajittelujäte on ollut ilmaista sillä ehdolla, että otan kaiken.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mä oon hakenu joskus tota lajittelujätettä,kanat ei oikeen syöny niin pikkuruisia jyviä.Ja kaikenlisäks siinä seassa oli niin paljon rotanpaskaa et lopetin sitte sen syötön.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä olen kans joskus syöttäny lajittelujätettä, mutta ei oikein maistunut...
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

mä oon ihan pehkuun heittänyt myllytä pummattuja (iso ruskea säkki eurolla) "lakaisutavaraa", kyllä ne sieltä aina jotain löytää ja onpahan halvempaa kuin puru tai turve..

"meidän" myllyllä tehdään luomua että sekin vielä etuna :smt001
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Meillä syödään hyvällä ruokahalulla vehnän lajittelujätettä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olin unohtanut säkillisen pihlajan lehtiä talliin.. Miten sellasenki voi unohtaa.
No nyt annoin kaikille niitä. Olivatpa yllättävän innoissaan. tykkäsivät paljon enemmän mitä nokkosista.

Eli suosittelen!! Oli helppo kerätä, ja oli helppo kuivata. Minulla oli vaan pöydällä sanomalehtien päällä ja pöyhiin pari kertaa päivässä. Ne kuivu hienosti ilman että yrittivätkään homehtua.

Olivat vielä ihan vihreita ja tuoksuivat hyvälle.

Ja pihlajan lehdet ovat teessä ihmisillekkin hyväksi. Joten varmasti kanoillekkin :)
Vastaa Viestiin