Omega-3-rasvahapot munissa

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Muusa: Kiitos! Pitääpä alkaa miettiin mitä sitä hommais tuon greenlinen lisäksi. Ei muuten oo tullu mieleenkään että sitä voisi antaa kanoillekin :laughing6:
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mä oon lampaille turvottanu 0,5dl pellavarouhetta viljan sekaan ja hyvin ovat syöneet. kivennäistä saavat turvotettuna vapaasti. käyn kyl perhantaina hakemas kaupasta greenlineä ja pellavarouhetta ja rupeen antaan noille kanoille ja saattas olla vaakkuillekki ihan hyvää?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kivennäistä turvotettuna? Ei kai niitä nyt sentään tarvi turvottaa :smt001
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Omega-3-rasvahapot ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita ihminen ei itse kykene valmistamaan elimistössään ja joita on saatava ravinnosta. Omega-3-rasvahappoja saadaan paitsi kalaöljyistä, myös useista kasvikunnan tuotteista (pellavaöljy, rypsiöljy, soija ja saksanpähkinät).

Omega-3-rasvahappoihin kuuluvat:

Dokosaheksaeenihappo, DHA
Eikosapentaeenihappo, EPA
Alfalinoleenihappo, ALA
Suomalaisilla omega-3-rasvojen saanti on keskimäärin varsin hyvällä tasolla laajamittaisen rypsiöljyn käytön ja kohtalaisen kalan syönnin ansiosta. Suurin osa saamistamme omega-3-rasvoista on alfalinoleenihappoa ja kalan pitkäketjuisten rasvahappojen osuus on arviolta vajaa viidennes.
http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/021104_d.htm

Muokkasin tekstin lainaukseksi. Muistetaanhan mainita niitä lähteitä aina kun käytetään toisten tekstiä. :smt002 Pootsi
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Muusa kirjoitti:Menishän se kuivanakin, mutta turvottaa meinasin, semmoisen puuron. Ja eikä sitä tiedä jos sitä kuivaa joku innostuisi hullun tavalla nokkimaan, voi tulla kanalle tukala olo kun se turpoaa sitten kuvussa, ja kun sehän turpoaa kuitenkin aika paljon...
10kg ja 15kg säkeissä sitä pellavarouhetta on maatalouskaupoissa, lähinnä hevosillehan se on tarkoitettu. Ruokakaupoissa on sitten puolen kilon (tjsp) pusseja, vähän eri kilohintaan :smt002
Pellavarouheella ei ole suositeltavaa vähimmäisliuotusaikaa, koska toisin kuin pellavansiemenet, sitä ei tarvitse liuottaa. Jos kuitenkin haluatte jollakin tavalla pehmentää pellavarouhetta, jo 10-15 minuutin liuotus turvottaa rouhetta. Myöskin puuroa valmistettaessa on makuasia haluaako lisätä pellavarouheen valmiseen puuroon vai puuron keittovaiheessa, jolloin pellavarouhe turpoaa jonkin verran.
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Muusa kirjoitti:Pellavarouhetta tykkään syöttää hevosille, kanoille en ole antanut vaikka olen miettinyt että maistuis varmaan niillekin. Pitänee kokeilla ja jos kelpaa, ottaa tavaksi. Pellavarouhehan on varsin valkuaispitoista myös! Kokonaisia pellavansiemeniä ja pellavarouhetta saa siis maatalouskaupoista ostaa, tuo rouhe maksaa noin euron kilo. Tykkään rouheesta kun siitä tulee pellavalimapuuro kylmäänkin veteen vaan liottaen, siemeniä pitää liottaa ja keittää. Raaoissa pellavansiemenissä ei saa syöttää koska niissä on sinihappoa. Vaikka pellavarouhe on pellavaöljyteollisuuden "jäte" niin on siinä sitä rasvaa vielä jäljellä runsaasti. Eli siinä on niinkuin se öljy plus valkuaisrehu (ja kuitua ja kivennäisiä) samassa paketissa.
Oman aamupuuroni maustan lusikallisen pellavarouheella, olen niin askeetti etten muuta sitten laitakaan, pellavarouhetta ja neljän viljan hiutaleita ja vettä ja mikroon, hyvin maistuu kahvin kera :smt016
Pellavansiemeniin kertyy maaperästä kadmiumia ja luontaisesti siinä muodostuu helposti haihtuvaa syaanivetyä. Koska syaanivety on siis helposti haihtuvaa, pellavarouheen kuumennus on tehokas keino sen poistamiseksi (pellavansiemenistä syaanivety ei liukene elimistöön ollenkaan). Syaanivedyn käyttäytyminen ruoansulatuskanavassa on vielä osittain epäselvää, mutta arvellaan että syaanivety muuttuu elimistössä tiosyanaatiksi, joka poistuu normaalin aineenvaihdunnan kautta. Syaanivetyä on luontaisesti pieniä määriä monissa muissakin raaka-aineissa mm. manteleissa.
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Muusa kirjoitti:Menishän se kuivanakin, mutta turvottaa meinasin, semmoisen puuron. Ja eikä sitä tiedä jos sitä kuivaa joku innostuisi hullun tavalla nokkimaan, voi tulla kanalle tukala olo kun se turpoaa sitten kuvussa, ja kun sehän turpoaa kuitenkin aika paljon...
10kg ja 15kg säkeissä sitä pellavarouhetta on maatalouskaupoissa, lähinnä hevosillehan se on tarkoitettu. Ruokakaupoissa on sitten puolen kilon (tjsp) pusseja, vähän eri kilohintaan :smt002
Olisikohan vähän isoja säkkejä, löytyykö parasta ennen päiväys.säilyvyysajan jälkeen maku alkaa hiljakseen huononemaan ja samaa tahtia myös hapettumaan eli ei ole syytä käyttää vanhentuneita. HÄRSKIINTYY.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Paulikki kirjoitti: Pellavarouheella ei ole suositeltavaa vähimmäisliuotusaikaa, koska toisin kuin pellavansiemenet, sitä ei tarvitse liuottaa.
Joo sanoinkin että voi syöttää kuivanakin mutta varoittelin lähinnä ahneista kanoista, pellavarouhe nyt kuitenkin turpoaa jonkin verran joten jos joku kana erehtyy nokkimaan kupunsa täyteen voi kuvitella että sille voi tulla varsin tukala olo kun rouhe alkaa turvota kuvussa.
Paulikki kirjoitti:(pellavansiemenistä syaanivety ei liukene elimistöön ollenkaan)
Koskeeko tämä myös kanoja? Ihmisillähän ne kokonaisina niellyt siemenet tulevat ulos mutta kanahan jauhaa jyvät kuvussaan. Jolloin se syaanivety kai pääsee vapautumaan siemenistä?
Paulikki kirjoitti: Olisikohan vähän isoja säkkejä, löytyykö parasta ennen päiväys.
Toki päiväys on, en kyllä yhtään muista millaiset säilyvyysajat on noissa ostamissani säkeissä yleensä kun meillä menee pellavarouhetta niin paljon, ei ehdi härskiintyä millään. Meillä on nyt 17 päätä kanalassa ja 2dl pellavarouhetta olen niille turvottanut lämpimään veteen (muutama desi vettä) ja kuppi nokitaan tosi nopsaan tyhjäksi. Herkkua on. 80 päivää kestäisi 10kg:n säkki tällä päiväannostuksella (litrapaino 625g), ei pitäis ehtiä pilaantua. Varoitus rasvaisen rehun härskiintymisestä on kyllä aina paikallaan!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pitää nyt vielä lisätä että mun eilen ostamassa 15kg Pellavainen-säkissä on päiväys ensi vuoden toukokuun lopussa, hyvin säilyy :smt001
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Ushva kirjoitti:Kivennäistä turvotettuna? Ei kai niitä nyt sentään tarvi turvottaa :smt001
ei niit tarvi turvottaa mut syövät paremmin. ovat nääs oppineet niin hyvälle nii ei mikätahansa kelpaa:D
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tämmötteen oon joskus törmännyt,tässä puhutaan siitä kanojen munien omega3 rasvahappo hommelista

http://www.smts.fi/mpol2008/index_tiedo ... /es090.pdf


oon antanut kanoille sitä ihan tavallista rypsirouhetta vähän lisänä se 40kg rouhe tais olla alle 20€ :smt017

onko se Greenline kallista?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En saa millään kanoja enkä viiruja syömään sitä pellavaa tai greenlinea :smt013 :smt013
Olen sekoittanut ja turvottanut ja vaikka ja mitä.
Nyt olen tipuille syöttänyt turvotettuna molemopia ja rehua sekaisin, että tottuvat.
Tiput jo syö hyvällä ruokahalulla.
Mutta harmittaa kun aikuisia ei saa tottumaan.

No nyt on kone täynnä alhon munia, ne saavat oppia myös. Joten tulevaisuudessa, Aikamies on ainut nirsoilia. ja jospa se ottas tulevista rouvista mallia.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Meillä kanat ei oo syöny Greenlineä ja monella tapaa oon tarjonnut. Pellavarouheena menee muistaakseni semmoinen Hippolax, jossa on porkkanaa valkosipulia ja pellavaa. Tuo mömmö menee aamupuuroon sekoitettuna hyvin kanoille.

Tämmöisen artikkelin löysin:
http://www.elixioil.fi/index.php?option ... Itemid=129

Sey:n sivuilta löysin tiedon, että kun kanan rehusta 5% on pellavaöljyä, niin munat on omegaa.
Samalta sivulta löysin tiedon, että jos kanojen eväistä 5% on rypsiöljyä, niin munat vaahtoutuu paremmin :smt047
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mielenkiintoista!!
Minulla kasvaa nyt sitte omnega tipuja kun saavat nyt jo tuota rouhetta. on kyllä enemmän kuin 5%

Kiljukaulakin on ruvennu nyt syömään turvotettua sössöä, missä on pellavaa, greenlinea ja rehua.
Joten malli on hyvästä :)
Muistakaa tekin vain ihan tipuina tarjota jos haluatte, että kelpaa isonakin!
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Pellavarouhe on öljynpuristamisesta jäävä sivutuote, jossa öljyä on jäljellä n. 20%.
Eli kilossa rouhetta on öljyä 200g
Paljonko kana vetää evästä päivässä, ainakin minusta tuntuu, että valtavasti.
Ja onkohan tuo 5% tilavuus vai painoprosentteja?

Ai niin joo, jos aikoo saada tipuja munistaan, kun jostain on mieleen jäänyt tieto, että kolesteroli on tipun kehityksen kannalta elintärkeää ja tuolla öljyllä sitä rasvahappokoostumusta muutetaan, eli öljyä ei pitäisi syöttää siitosmunakanoille?
Vastaa Viestiin