Vitamiinilisät?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SiniS

Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kun ruokana on punaheltta pt, kaura, herne, pihalta vihreää vielä kun löytyy ja keittiöstä ruuanjämät, niin onko tarvetta vitamiinilisille talven yli? Mistä ja millaista ja millainen annostus?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä annan lisävitamiinia talvisin siinä vaiheessa kun eivät enää ulkoile, kerran viikossa nestemäistä milkaa joko veteen tai puuroon sekoitettuna. Milkan pullossa on annostus kanoille, muitakin vaihtoehtoja löytyy. K- maatalous tai Hankkija myy.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä tehdään suunnilleen samoin kuin Maattari. Milkan monivitamiiniliuosta lisään viiliin tms. kotiruoka-annokseen kun ulkoilu vähenee ja loppuu talveksi. Näinä aikoina alan antaa liuosta kerran, pari viikossa. Talvella 5-7 kertaa viikossa.

Annostusohje pullon kyljestä, päiväannos: nuoret kanat 15-20 ml/100 eläintä, munivat kanat 15-30 ml/100 eläintä.
Määrä on siis tosi pieni. 2 ml/10 kanaa on vain vajaa puolikas teelusikallinen. Karkeasti arvioiden tippa per tirppa per päivä. :)
SiniS

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Voi taulapää minua, meillä on 30 litran kanisteri sopivaa vitamiinilitkua navetalla :smt044 ehkä siitä kääkättimille riittää :smt040
Siis tätä tavaraa "Tiovita
Monivitamiinivalmiste, joka sopii kaikille kotieläimille. Tiovita sisältää A-, D-, E- ja K3-vitamiinien lisäksi B-ryhmän vitamiinit ja seleeniä. • Täydellinen monivitamiinipaketti täydentämään kotoisten rehujen heikkoa laatua tai turvaamaan hyvinvointia eläinten isoissa muutostilanteissa. 1 l, 5 l ja 30 l"
SiniS

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Unenpuute todellakin tyhmentää :smt012
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mun mielestäni on hyvä SiniS, että otit asian esille. Aika moni varmaan miettii vitamiinilisäasiaa tähän vuodenaikaan, ja tässähän tuli nyt esille kaksikin eri tuotevaihtoehtoa. Teillä on kätevää, kun vitamiinia kuluu muillekin eläimille, niin valmisteet eivät pääse vanhenemaan. Mulla on Milkan litran pullossa päiväys viime keväälle, ja olen (jälleen tänä vuonna) kovasti pohtinut onko siitä jo vitamiinit haihtuneet. Täytynee taas kerran ostaa uusi pullo, vaikka suurin osa litkusta on käyttämättä. :smt012

Mites muilla, käytättekö 'vanhentuneita' vitamiiniliuoksia? Itse en usko, että niistä on varsinaista haittaa kun jääkaapissa säilyttää, mutta kovin montaa kuukautta en ole käyttöaikaa venyttänyt, jos vaikka vitamiinit haihtuvat eikä niistä olekaan hyötyä. Harmittaa vaan hukkaan menevä aine.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Meillä ei anneta lisävitamiineja ollenkaan.Kanoilla on täysrehua aina vapaasti saatavilla.Tuoteselosteen mukaan sitä voidaan käyttää ainoana munintarehuna kanan koko munintakauden ajan.
Onhan niillä muutakin lisänä,vehnää ,kauraa,lanttuja,kaalinkeriä,piimää,kotitekoista apilaviherjauhetta ja nyt viinimarjoja,omenoita,ruusummarjoja ym .
Niille liuoslitkuille ei taida olla mitään tarvetta.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minä käytän vanhetuneet litkut, laitan vaan vähän reilummalla kädellä, siis jos ovat muutaman kuukauden liian vanhoja, ei ne kaikki vitskut sieltä mihinkään katoa heti päiväyksen jälkeen. Vitamiinit meillä kuitenkin vaan varmuuden vuoksi, luulen lintusten saavan kaiken tarpeellisen ruoasta mutta kun en sitä teollista rehua käytä niin siksi kerran viikossa pullosta.
Kukkopoika: mikä on apilaverijauhe, onko kuivattua veriapilaa vai jotain muuta?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kukkopoika, hyvä pointti. Tietysti vitamiinien anto riippuu siitä miten kanoja muuten ruokkii. Täysrehun kanssa ja noin hyvillä lisukkeilla ei varmaan tarvetta olekaan. Meillä mennään vilja-härkäpapuseos, kotiruoka, marjat, kuivattu vihreä -linjalla, teollista rehua on meillä vain pieni osa ruokinnasta. Siksi lisävitamiinit ovat mielestäni tarpeen varmistamaan kanojen hyvinvointi. Ja oma mielenrauha. :smt003

Taidan uskaltaa käyttää tuon keväällä vanhentuneen vitamiinin sitten minäkin. Vähän runsaammalla annoksella.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kotitekoinen APILA VIHERJAUHE. Kesällä kerätään kylmäilmakuivuriin suomupellin päälle puna-apilan lehtiä kuivumaan.Loppu rutikuivaus tehdään uunin päällä pahvilaatikoissa.Muutaman päivän kuivuttua ne käsissä hieraantuvat hyvin helposti jauheeksi.
Yhden 10 litran sangollisen jo tein.Tässä syksyn mittaan pitää loputkin jauhaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hah, lukihäiriö näköjään vaivaa vaikka olin lukevinani sen moneen kertaan :smt005
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
SiniS

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Vaikka ruokinnassa on osana punaheltta puolitiiviste, niin kauran ja herneen menekki on isompi. Tältä pohjalta lähdin miettimään vitamiinilisän tarvetta. Suurin osa vitamiineista on kuitenkin vesiliukoisia, ylimäärä tulee ulos toisesta päästä ja saan itse mielenrauhan tietäessäni ettei ainakaan vajetta ole. Suomen talvi on pitkä ja valoa vähän.
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Vitamiinilisät?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Minä aloin laittaa vitamiinilisää veteen noin joka toinen kerta kun vaihdoin vettä automaatteihin elokuun lopulla. Perusteena ihan se että edellisvuonna Hilma vanhin kiuruveteläinen ( 4 v silloin) sai sulkasadosta niin pahoja oireita( peruutti, heitteli päätään) että ihan säikähdin. Pari kertaa laitoin kanan nokkaan pipetillä millin verran raakaa vitamiiniliuosta, se korjasi hermosto-oireet aika välittömästi. Ohjeen sai tietysti täältä munanetistä.Eikä kyse ollut huonosta ruokavaliosta sillä paras aika oli vielä ruokinnallisesti meneillään, syksyn satokausi. Eli ei se vitamiinitippa silloin tällöin ole pahitteeksi
Vastaa Viestiin