Vehnänlese

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Vehnänlese

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Lapsuudestani muistan kuinka kanojen herkkua oli vehnänlese johon sekoitettiin piimää niin, että siitä tuli paksua puuroa. Silloin muutaman lehmän pikkutiloille tuli meijeristä paluutonkassa piimää , jotta sen kanssa oli ihan sijoitusvaikeuksia. No sioille sitten annettiin, eikä maksanut paljon. Ihmiset tietenkin söivät talkkunajauhojen kanssa sitä samaa, oi niitä aikoja.

Nyt kun ajat ovat toiset piimä maksaa kaupassa enemmän kuin maito en sitä nuukana raskitte kanoille ostaa kuin joskus. Leseistä olen tehnyt puuroa ihan sekoittamalla kuumaan veteen, en siis keittänyt ja kanat kyllä sitäkin syövät. Kyselenkin ihan vinkkejä, jos ruokit kanojasi leseillä miten ne tarjoilet. Munien makuun ne vaikuttavat positiivisesti

Leseitä saa suoraan myllyistä ostamalla edullisesti. Markettien ja Siwojen hyllyjen pakkaukset ovat ihan eri hintaluokkaa vaikka periaatteessa samaa tavaraa. Leseet myös vanhenevat suht nopeasti.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vehnänlese

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Oijoi, en olisi uskonut ettei kukaan leseasiaan tartu :smt017

Onko ne tosiaan nykykananomistajille ihan outoa asiaa. Minä olen lukenut ja tallettanut (nyt en vaan löydä sitä mistään) jutun tutkimuksesta jossa leseitä vehnän ja kaurankin, syötetiin kanoille ja sitten verrattiin munia sitä syömättöinen muniin löytyi positiivisia juttuja. Minäkin ihan tällä hevosmiesten tutkimuslaitoksen rutiinilla olen huomannut että leseet vaikuttavat ainakin kananmunien makuun. Ja samaa sanoo naapurini ihan omasta aloitteestaan, hän kun vertailee enemmän kuin minä joka en juurikaan kaupan munia kääytä tietenkään.
Iisakinhovi

Re: Vehnänlese

Viesti Kirjoittaja Iisakinhovi »

Olen juuri tätä miettinytkin, että onko järkeä syöttää kanalle vehnälesettä, mutta nyt sitten tiedän, kiitos! :smt003 Meillä sitä vois syödä myös hevoset, joten ei menis niin herkästi loppusäkki vanhaks. Siksi oon miettiny, kun lesehän on sitä viljan kuoriosaa (jos olen oiken ymmärtäny) joka jää yli jauhojen valmistuksesta. Siis että onko siinä minkä verran ravintoarvoa? :smt017 Fosforia se ainakin sisältää niin paljon, että hevosille olen leseen kanssa syöttänyt lisäkalkkia, mites kanat? Aion kyllä kokeilla nyt kun tiedän, että se voi vaikuttaa positiivisesti munien makuun! Haittaa siitä nyt ei ainakaan pitäisi olla, ainakaan jos kalkkia on vapaasti saatavilla. Voisikohan kanoille antaa (ts. onko mitään järkeä antaa) samaa puuroa kuin hevosille (sinimailaspelletti+pellavarouhe+vehnälese+kuuma vesi), menis kätevästi samasta satsista? Onko juurikkaasta valmistettu melassileike haitallista kanoille? Takoitus on syöttää kanat kanoina ja hevoset hevosina, mutta olisi kätevää, jos voisivat joitakin samoja pöperöitä mutustella. Kanoilla lisänä kaura, puolitiiviste ja kalkkirakeet tietty koko ajan.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vehnänlese

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voit syöttää tuota puuroa, oiva ape kanoille :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vehnänlese

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Alkoi kiinnostaa tuo sinimailaspelletti. Tietenkin se on jossain kuution kokoisissa paketeissa kaupan niin ettei sitä viitsi pienelle kanaparvelle kokeeksi hankkia.

Nyt ajattelin kylvää vanhanaikaista rehukaalia ja tehdä siitä linnuilleni joita on kanojen lisäksi jokunen kalkkuna ja hanhipari, talveksi aiv rehua. Ja myös kuivata jos nyt keksin jonkun kunnon kuivaustavan. Syysilmat eivät kuivaamista erittäin suosi. Toisaalta rehukaalia voi korjata myös lumen alta, jos nyt lunta yleensä sataa. Ja myös peurat ovat hanakasti sen kimpussa.
Iisakinhovi

Re: Vehnänlese

Viesti Kirjoittaja Iisakinhovi »

Sitä saa hevosrehuja myyvistä liikkeistä sekä pellettinä että silppuna, pakkauskoko about 20-25kg. Säilyy kuivassa pitkään. Kaikissa hevosten viherjauhopelleteissä ei ole sinimailasta (haittaako se?), mutta pakkauksen kyljestähän sen näkee :) Tiesitkin varmaan, että muita nimiä sinimailaselle ovat alfa-alfa ja lusern, tuotenimiä esim Krafft Lucern hackad strå (se on sitä silppua, mutta Krafftilla on tätä myös pellettinä, lisäksi mix, joka sisältää myös melassia ja öljyä), Racing Greenline (meillä tätä) Black Horse Greenmix (HUOM, EI SISÄLLÄ SINIMAILASTA, VAAN HEINÄJAUHOA).

http://www.biofarm.fi/content/fi/52/53/ ... 025kg.html

http://www.racing.fi/fileadmin/user_upl ... hp?tid=148

http://www.biofarm.fi/content/fi/52/53/ ... 025kg.html

Kananhoidossa oon ihan tipu vielä, mutta hevoset alkaa parinkymmenen vuoden kokemuksella olla hanskassa :smt003 Toivottavasti tästä oli apua!

PS. Ei ole hinnankiroissa, toi Greenline on Hankkijalla alle kakskymppiä/25kg säkki.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Vehnänlese

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Vehnänlese on hyvää ape-eli sakkaruoan teossa,puurouttaa ja kiinteyttää.Liian vetelää apetta kanan vatsa ei siedä.

Googleen laitoin sakkaruoka,ei tunnista sitä vaan tarjoaa roskaruoka sanaa :smt003 .Ei se nyt ihan roskaruokaa ole,enempi kanojen pääruokaa.
Sakkaruoka sana on satavuotta vanhasta kanakirjasta.
SiniS

Re: Vehnänlese

Viesti Kirjoittaja SiniS »

kukkopoika kirjoitti:Vehnänlese on hyvää ape-eli sakkaruoan teossa,puurouttaa ja kiinteyttää.Liian vetelää apetta kanan vatsa ei siedä.
Sekös sen teki, kun tänään kakat oli aika litkuja, eilen saivat vesimelonia. Meillä päin kanojen eväs on muuten nimeltään puppa :smt003
Vastaa Viestiin