kalkkunan poikanen

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
merccu59

kalkkunan poikanen

Viesti Kirjoittaja merccu59 »

En löytänyt aiempaa tietoa,joten kysäsen et kuinka pian kakkunatipu rupeaa syömään kuoriuduttuaa.
Olen ajalullut että samaa evästä kuin kananpojat,joku sanoi että keitetty kananmuna,mutta voiko antaa myös keltuaisen.
Kananpojille olen antanut vain valkuaisen keitettynä.
Tipu on nyt vuorokauden ikäinen ja tykkää heittäytyä selällee,josta ei pääse vielä itse takaisin,olen nostanut sen oikein päin.
Onko vaarallista sen olla pitkään selälleen.
Olisi kiva jos saisin sen pysymään hengissä :smt055
Helenals

Re: kalkkunan poikanen

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Kun ei vielä muita vastauksia niin tässä lukemaani infoa.
En ole kasvattanut kalkkunoita, mutta kalkkunan poikaset on kuulemma hieman tyhmiä eivätkä välttämättä itse osaa syödä ja sen takia niille sopisi muu tipuseura että oppivat nokkimaan. Muuten voi koputella ruoka-astiaa ja/tai laittaa ruoka- ja vesiastioihin jotain kiiltävää joka houkuttelee nokkimaan. Jos ei auta, niin pitää ihan kädestä pitäen opettaa: kastaa nokkaa veteen ja laittaa ruokamössöä veden kanssa josta pieniä palloja annetaan nokkaan.
Toivottavasti oppii! :smt001

Voivat lukemani mukaan myös tukehtua sahanpuruihin, eli suosittelevat jotain rätti + hiekka - systeemiä aluksi.
Sasa

Re: kalkkunan poikanen

Viesti Kirjoittaja Sasa »

Eikös se keltuainen siinä ole justiinsa se juttu? Vai mitä oon käsittäny väärin, joku viisaampi jos vastaisi :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kalkkunan poikanen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sasu, juuri näin! Keltuaisessahan on kaikki ne ravintoaineet, joita linnun poikanen tarvitsee kasvaakseen alkiosta tipuksi.

Tässä ravintoarvoja kananmunan keltuaisesta:
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikk ... onent=2331&

Ja ravintoarvoja kananunan valkuaisesta:
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/852
Kate75

Re: kalkkunan poikanen

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Minä myös jo ihmettelin, että olen tipuille murskannut pääasiassa keltuaista, että saisivat mahdollisimman paljon ravinteita.

Meilläkin nyt kalkkunanpoikasten kanssa jännitetään saanko pysymään hengissä. Kannattaisiko laittaa kuukauden ikäinen kananpoikanen näyttämään syömisen mallia?
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kalkkunan poikanen

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kalkkunan poikaset ovat kauan aikaa aikas avuttomia syömisen ym. kanssa. Hautomakoneeseen laitan aina myös kananmunia kalkunmunien kanssa ja kun ne kuoriutuvat aikaisemmin saan siinä kavereita jotka opettavat kalkkunanpoikasia syömään. Siltikin niitä pitää opettaa ja peräänkatsoa moneen kertaan. Kanapoikaset oppivat kerrasta syömään ja toisena päivänä ovat jo täydellisiä mestareita.
Vastaa Viestiin