Mitä EI saa syöttää?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Siltsu74

Mitä EI saa syöttää?

Viesti Kirjoittaja Siltsu74 »

Hei, olen uusi harrastaja jonka ensimmäiset tipuset kotiutuvat vasta huomenna. Olen yrittänyt opiskella asioita mahdollisimman perusteellisesti näiltä sivuilta ja nuo rehut, kalkit, sorat ym. olenkin ehkä jo sisäistänyt... mutta nyt kysymys kuuluukin, että jos ja kun annetaan kanoille yllä mainittujen lisäksi kotitaloudesta ylijääviä tähteitä, niin mitä kanoille EI saa syöttää? Olen löytänyt muutaman maininnan kuten
-avokado
-raparperi
-sipuli ?
mutta onko jotain muuta, mikä olisi hyvä tietää? Kiitos jo etukäteen :smt003
tosimummo

Re: Mitä EI saa syöttää?

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

En tiedä olisiko niistä haittaa, mutta hedelmien kuoria, ulkomaisia siis, en ole antanut edes pestynä. Kun ei tiedä, mitä niissä on. Samoin kaikki pilaantuneet ja vanhaksi menneet ruuat laitan kompostiin, en kanoille. Maalaisjärjellä taitaa päästä aika pitkälle. :smt023

Ja jos esim. makaronilaatikossa on sipulia, olen sitäkin antanut.
PunainenKana

Re: Mitä EI saa syöttää?

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Miksi avokadoa ei saa antaa? Haittaako pienet määrät?

Meillä syövät sellaiset ulk.maisten hedelmien kuoret mitä ihmisetkin, eli omenan ja persikan yms, ja päärynän kuoretkin annan, mut en sitruksien enkä banaanien.

Maitoa ja ruista en anna paljoa, menee ruikulille :smt001 .
heikki

Re: Mitä EI saa syöttää?

Viesti Kirjoittaja heikki »

Itsekkin olen avokadoa antanut oikein tarkoituksellisesti ennen, kuin täältä luin, ettei pitäisi. Tipuset tykkäsivät siitä kovasti ja luulin siinä olevan mitä parhaimpia rasvoja kasvuun jauhelihan tai munan tapaan. Nyt en ole enään ole antanut, mutta en kyllä ole erikseen pois poiminutkaan jos sitä on jossain ruuanjämissä ollut. Sipulia en ole siksi tarjonnut, kun tuntuu jäävän syömättä ja banaanien tai vastaavien kuoret olen kompostoinut, kun olen niissä kuvitellut olevan turhia torjunta-aineita. En ole kyllä koskaan eritellyt ruuanjämistä mitään pois kanoja varten, joskaan en kananperkeitä ole yleinsä tarjoillut tai selkeästi pilaantunutta. Toi avokado juttu erityisesti kiinostaisi, että mihin perustuu.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä EI saa syöttää?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Avokadossa on persiiniä, joka on myrkyllistä eläimille. Tässä muutama lainaus:

"Avokadolla tarkoitetaan erästä puuta, sekä tämän hedelmiä. Avokado sisältää persiiniä, joka on monille kotieläimille haitallista, mutta erityisesti linnuille persiini on hyvin myrkyllistä. Niin puu lehtineen kuin hedelmäkin ovat ehdottomasti kiellettyjen ruokien listalla."
http://www.neitokakadut.com/ravinto/haitalliset-ruoat

"Avokado sisältää myös persiini -nimistä toksiinia, joka on avokadon tapa puolustautua erilaisia sienitauteja vastaan. Persiini on myös erittäin vaarallista eläimille, joten älä siis syötä avokadoa lemmikillesi. Persiinimyrkytys aiheuttaa pahoinvointia, ripulia, hengitysvaikeuksia, kouristelua ja sydänoireita. Ihmisille persiini on harvoin vaarallista, allergikkoja ja yliherkkiä tietty lukuunottamatta. Kypsennetyssä avokadossa myrkytysriski on suurempi."
http://noidankoto.blogspot.fi/2013/01/a ... icana.html

"Avokadon lehdet sisältävät myrkyllistä rasvahappojohdannaista, persiiniä.

Riittävä määrä voi aiheuttaa koliikkia hevosilla ja ilman eläinlääkärin hoitoa kuoleman: oireita ovat ruoansulatuskanavan ärsytys, oksentelu, ripuli, hengitysvaikeudet, tukkoisuus, nesteen kertyminen ympäri kudosten, sydämen - ja jopa kuolema. Linnut näyttävät olevan erityisen herkkiä tälle myrkylliselle yhdisteelle.

Persiini on avokadossa oleva fungisidinen (sieniä tappava) toksiini.

Se on yleensä vaaraton ihmisille, mutta eläimille vaarallista suurina määrinä nautittuna. Persiinin käyttöä on kokeiltu hoitona rintasyöpään.

Ihmisillä negatiivisia vaikutuksia avokadosta aiheutuu lähinnä allergisille yksilöille."

http://www.lily.fi/blogit/perusalemissa/guacamole
PunainenKana

Re: Mitä EI saa syöttää?

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

^ kiitos Hilta! Kuolikohan mun yks kana talvella tuohon myrkytykseen :oops: ...
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Mitä EI saa syöttää?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minulla se kyllä on luvattoman helppoa tuo ruokinta; vapaita kanoja kun ovat. Niille ei yksinkertaisesti kelpaa mikä tahansa ruoka, sinne jää pihalle ja siitä tiedän mikä pelittää. Kalaahan aina tuodaan esille, kuulemma muniin tulee makua, juu kyllä, hyvää makua. Meillä muuten kanat jostain syystä tietää koska rupean fileroimaan kalaa, vaikkei ketään näkyisi, heti kun aloitan, ovat aivan jaloissa kerjäämässä noita fileoinnin rääppeitä, siis ruodon kylkiin jääviä pieniä lihasuikaleita. No niitähän sitten jakelen. Siis opittua tuo tietämys. Kuivakalaa kun nuijin rouheeksi, heti kertyy yleisöä. No, tietenkin se pauke.
Sitrushedelmien kuoria meillä ei ole koskaan kanoille annettu, menevät sekajätteeseen, kompostissa haitallisia. Avokadoa ei meillä edes osteta, kuin ei juuri muitakaan eksoottisia hedelmiä.
Hapatetut maitotuotteet sopivat kanoille siis meillä tehdään sitä "kokkelia".
Siis meidän kanat kiertelevät tuommoista 1/4 hehtaarin pihapiiriä, ei todellakaan mikään "kaunispiha" ja siksipä kanat viihtyvätkin tuolla osittain miltei ryteikköjen reunustamalla alueella. Munimaan toki menevät tuonne kanalaan; pääsääntöisesti. En tiedä, mitenkä luontevaa tuo pienreviirikäyttäytyminen on mutta osansa lienee silläkin, että kaikkinainen ruoka tarjoillaan ihan keskipihalla, saunan ja talon välissä, se muuten pitää harakatkin poissa kanalan nurkista kun kanalassa ei ole tarjolla muuta kuin vettä näin kesäaikaan.
heikki

Re: Mitä EI saa syöttää?

Viesti Kirjoittaja heikki »

^^^ohi aiheen, mutta mikä on helpoin tapa kalankuivattamiseen? Yksitellen naruun roikkumaan pikku särjet tuntuu työläältä.
Vastaa Viestiin