Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

voi antaa, mutta minusta niille ei oikeen vois tulla c puutetta. Ne tuottaa sitä ite.
D-puutetta kärsivät paljon helpommin jos eivät pääse ulkoilemaan
Fogo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Onko kukaan antanut hirssiä tai tattaria? Meillä koirat syövät ko. aineista valmistettua puuroa, lisänä vielä täysjyväriisi. Tätä puuroa valmistaessa on tullut mieleeni, että kuinkahan "terveellistä" se olisi myös kanoille? Ja voiko esim. liotettua tattaria/hirssiä syöttää kanoille? Olen muutaman kerran antanut tätä tattari-hirssi-riisi -puuroa kanoille pieniä annoksia ja täytyy tunnustaa, että ovat siihen aivan höperöinä :D
maunu_muori

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Olen antanut, aloittelin noilla pienmmillä jyvillä poikasten jyvänsyönnin, ihan sellaisenaan annoin, en liotellut enkä keitellyt.
Suvianne

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on annettu ihan pussista kun sain ylipäiväysjuttuja, hiutaleina ja kokonaisina.

Hiutaleina ei tahdo kelvata mikään muu kuin kaura. Kaikki muut vaan sekoaa pehkuihin.
ellikki

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Minä sekoittelen vanhat hiutaleet keiton tähteisiin, menee kaupaksi. Tai piimän sekaan.
maunu_muori

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ai niin.. piti jo aiemmin kirjoitta: neljää viljaa meillä on syöty, keittämättä. En mie oo huomannut että ne olis kakkapyllyjä.. mut nää kun syövät paljon muutakin ohessa.
Fogo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Lähinnä ajattelin, että jos alkaisi säännöllisesti syöttämään myös kanoille tuota hirssi-tattari-riisiä, niin olisiko se elimistölle hyväksi vai ei?
Jos lisänä olisi vielä kauraa kokonaisina, niin olisikohan siinä hyvä pohja perus ruualle?
Haluaisin pikkuhiljaa siirtyä pois tuosta valmiista Agrimarketin rehusta, vaikka se helppoa ja varmasti hyvää ruokaa onkin.
maunu_muori

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

ei oikein riitä toi
hirssin valkuaisprosentti on 11% kieppeillä, tattarin vajaa 12% , riisillä jotain 7% tieppeillä, kaurassakin jotain 14 % tieppeilla... ja kun se kana tarvii aika paljon enemmän, pikkupoikaset sen noin 20% munivat vajaa 17%.. Tota sekoitusta on pakko täydentää palkokasveilla tai lihalla tai kalalla tai sisäelimillä. samaten se valkuaiskoostumus ei sisällä sitä lysiinii tarpeeksi, sitä saa noista punasista lihoista, maitotuotteista ja munista.
Fogo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Kiitos tiedoista. Tuota vähän mietiskelinkin, että saako tarpeeksi kaikkia tarvittavia ainesosia.
Tykkäävät vaan niin älyttömän paljon tuosta sekoituksesta, niin sillä ajattelin, että voisin
antaa niille useammin tätä hirssi-tattari-riisi -sekoitusta. Harmillista!
maunu_muori

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

laita siihen nautajauhelihaa joukkoon tai vaikka kalaa, keitetty pikkukala käy mainiosti, ei tarvii ees perata kaloja.. sitten käy useemminkin. Koirien yrjölän puurossakin on piimää ja lihaa ;)
Fogo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Tuohon puuroon olen koirille lisännytkin lihaa ja pimää, mutta en tarkalleen tiedä mitä jauhelihaa siinä on,
kun olen ostanut vain "jauhelihaa". Mutta nythän tämä alkaa vaikuttaan siltä, että voisinkin siirtyä syöttämään
myös kanoille tuota hirssi-tattari-riisi -seosta!
Iloisten Munatalo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kyllä kanat Yrjölää syö kun se on ns. täysipainoisesti tehty ja valmiiseen puuroon voi sitten vielä tarjoiluvaiheessa lisätä kauraa ja ohraa esim. ja hernettä tms vihannesta.
juujuu

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja juujuu »

:shock: meinasin sitten saada sätkyn kun luin että avokado olis kanoille myrkkyä ja minä sitä tässä tarjoilin taannoin ja kanat ahmasivat sen hetkessä ei jäänyt kuin kuoret Mikä avokadossa on myrkkyä kanoille Mun kanat eivät kyllä avokadosta tulleet kipeiksi saatika kupsahtaneet Yhden kokonaisen syötin viidelle ..
Suvianne

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei vissiin kaikki siihen reagoi? Voisko olla lajikohtaistaki??
Osalla on kanat syöneet avokadoa avokadopuun alla :)
Mutta oli täällä joku jolle se oli aihauttanu jotain... Minä en anna avokadoa mutta paprikat nakkaan aina tunkiolle. Sinne ne maatu ei ne niitä syö, joten ne vissiin on "myrkyllisiä"
pirtti

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Monien sattumien takia söimme vielä tänään jättirapuja - nyt siirrytään joulun odotteluun. Voikohan noita kuoria ym. jämiä antaa kanoille? Olisiko kuoret vähän niin kuin kalkkia...? Pitäisikö niitä rouhia nuijalla? Innostuisiko myös kestopehku niistä?
Vastaa Viestiin