Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Eepi

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Keitä porkkana. :smt002
Mimmi

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Valkosipuli (ja ehkä sipulikin) suurina annoksina voi aiheuttaa äkillisen anemian ja sitä kautta jopa kuoleman. Tämä tieto on saatu tänään Eviran eläinlääkäriltä. Mutta annos täytyy olla todella suuri, tavallisen kotiruuan mausteena sen ei pitäisi olla haitallista.
marja-leena68

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

Keitä porkkana...kiitos vaan,mutta just se ei kelpaa ainkaaan :smt009
Eepi

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Ai sori :smt053 No sit en voi auttaa. Kyl meil vaan kelpaa :smt012 :smt017
Skuukkeli

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Mä annan porkkanat viiruille raastettuna ja ne häviää kyllä nopsaan.
marja-leena68

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

Lähdenki tästä koht raastamaan :smt003 porkkanaa,jospas se kelpais ...
douniainen

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Mitenkäs kun tässä ketjussa lukee ettei marjoja saa antaa kanoille ja toisessa ketjussa taas lukee että voi antaa niin mitenkä se sitten käytännössä
oikein mahtaa olla? :smt017
Bonus

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Meillä ainakin kanat syö ite marjoja tuolla varvikossa. Mustikkaa ja puolukkaa ja puista pudonneita pihlajanmarjoja. Eikä niillä oo mitään niistä tullu.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ahaa...douniainen tarkoittaa tän ketjun ekalla sivulla olevaa mun laittamaa mainintaa. Siinä ei tarkoiteta marjoja yleensä, vaan perunan marjoja. Eli olisi pitänyt kirjoittaa, että perunan lehdet ja perunan marjat ovat kiellettyjen listalla, niin ei olisi väärinkäsityksen vaaraa :smt002
douniainen

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

No sitten uskallan antaa noille punaherukkaa jos ne sitä syö vaikk kaurapuuron joukossa.

Mä kun aattelin etten vaan myrkytä kuoliaaksi noita karvapalleroita. :smt024
Mimmi

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvä Hilta, kun etsit asian.. Mä jo meinasin ihmetellä, että missä täällä muka marjojen syönti kiellettäis.. :smt005
viiriäiset

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Eli voinko heittää tomaattipuskan kanoille tilli puskan ja muita ruukku juttuja. kun tossa kasvihuoneessa kasvaa samassa mullassa aina kaikkee ja siemeniä on varmaan ½kg niin jotain vois kasvatella. Mites kuituhamppu kun 1kg olis menossa tilaukseen niin antas vähän kasvaa tuulelta suojassa hyvässä mullassa semmoseks ettei mene puumaiseksi söiskö kanat? olis helppoo kun heittäs siemenet maahan ja säkin multaa levittää että noin 1,5cm siementen päällä ja sit 4vk päästä kanoille?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tomaattipuskalla tarkoittanet varsia ja lehtiä? Niissä ja myös raaoissa tomaateissa on tomatiinia (=vastaavaa myrkyllistä ainetta kuin perunan solaniini) ja se ei ole hyväksi.
Maustekasveja voi antaa pienenpieniä määriä, mutta yleisohjeena kannattaa muistaa, että kanoille ei saa antaa liian mausteista ja liian suolaista ruokaa. Esim. keittiöstä jääneet ruuantähteet, joissa ei ole vallan mahdottomia määriä mausteita, voi antaa kanoille.
Kuituhampusta en osaa sanoa mitään...
Hmm...Jos siellä kasvarissa on ylimääräistä tilaa ja haluaa kasvattaa nopeammin kuin avomaalla kanoille mieluisia kasveja, niin ehdottaisin lehtisalaattia, keräkaalia, kauran/ohran oraita :smt001
reetta

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja reetta »

tuosta avokadosta vielä.. kun senhän sanotaan olevan myös koirille myrkyllistä. mun äiti asuu espanjassa avokadoviljelmillä, ja hänen koiransa syö avokadoja maasta. olin ihan kauhuissani kun näin tämän! äitee kun kävi seuraavan kerran rokotuttamassa koiran niin kysyi eläinlääkäriltä asiasta. eläinlääkäri sanoi, että avokadon kivi on myrkyllinen, ja jos koira järsii sitä, se voi saada pahankin myrkytyksen, mutta itse avokadon liha ei ilmeisesti sisällä sitä jotain ainetta mitä kivessä on, ja siksi koirat voivat syödä avokadoja niin kauan kunhan eivät järsi kiveä. en sitte tiedä, päteekö sama linnuilla ja kannattaako sitä edes kokeilla.. toisaalta siellä samaisessa espanjassa on kanoja vapaana pihoilla, joissa kasvaa avokadopuita ja maassa sitten lojuu avokadoja, joten en tiedä syövätkö kanat siellä niitä kun ei oo kukaan vahtimassa.
tiina

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen heittäny kanoille tilliä ja persiljaa ihan puskakaupalla, saan kaupasta hevi-osastoa ja ne laittaa pahvilaatikkoon mulle valmiiksi, mitä saa viedä pois. Eli meillä saa kanat useamman kerran viikossa mm persiljaa ja tilliä.
Vastaa Viestiin