Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Elsa

Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Eli saako kanoille antaa ihan mitä vaan?
Vai onko jokin sellainen, mitä ei suositella?

Mietin vain kun olisi muutama keittämätön punajuuri kaapissa, että voiko niitä antaa, vai pitäisikö keittää? Vai käykö ne ollenkaan.
tallitalikko

Viesti Kirjoittaja tallitalikko »

Meillä on ainakin keitettyä punajuurta annettu pieniä määriä muitten ruuantähteitten seassa. En usko, että se mitenkään vaarallista on. Kannattaa silti antaa vähän kerrallaan, ettei mee kanasten mahat sekasin. :)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meillä on myös annettu punajuurta, joskus paljonkin. Kakka muuttui punaiseksi, ei muuta :).

Raparperi ei käy kanoille, vie kalkkia elimistöstä.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Harkitsin raparperi pensaan hyödyntämistä viime kesänä. Asia kuitenkin unohtui pariksi päiväksi ja kun menin myöhemmin katsomaan niin varret oli jäljellä mutta lehdet olivat pelkkiä ruotoja kun kanaporukka oli pariin päivään syönyt joka-ainoan lehden ja hyvin taisi maistua. :lol:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tavailinpa tuosta mun ikiwanhasta kanakirjastani, että seuraavat kasvikset olisivat myrkyllisiä kanoille:

-perunan lehdet ja marjat
-aurankukka
-marjakuusi
-pahaputki
-myrkkykeiso
-peltosinappi
-torajyvät
-ruoste- ja nokisienet
-kärpässienet

Pst. Kirja on 50-luvulta, joten tietojen paikkansapitävyydestä en ota vastuuta, mutta onko kellään nykyaikaista tietoa ko. asiasta?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Avokado on ainakin undulaateille myrkyllistä joten en ole uskaltanut kanoillekaan antaa ruuantähteitä missä on avokadoa (itte tykkään siitä kyllä kauheasti :P )
Ja paprikan siemenet on kans myrkyllisiä! Paitsi että mä annoin joskus vuosikaudet aina paprikasta sen koko siemenkodan undulaateille eikä ykskään oo siihen kuollut, mut epäilen onko ne niitä siemeniä siitä syöneetkään, jos sitä paprikanlihaa vaan. Mutta ei vara venettä kaada joten meillä ei anneta enää paprikan siemenkotia millekään elukalle.
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Tavailinpa tuosta mun ikiwanhasta kanakirjastani, että seuraavat kasvikset olisivat myrkyllisiä kanoille:

-perunan lehdet ja marjat
-aurankukka
-marjakuusi
-pahaputki
-myrkkykeiso
-peltosinappi
-torajyvät
-ruoste- ja nokisienet
-kärpässienet

Pst. Kirja on 50-luvulta, joten tietojen paikkansapitävyydestä en ota vastuuta, mutta onko kellään nykyaikaista tietoa ko. asiasta?
Nuohan on kaikki (paitsi ehkä peltosinappi? Yritin tarkistaa, mutta ei löydy mun (koulu)kirjoista tuolla nimellä.) kenelle tai mille tahansa otukselle enemmän tai vähemmän myrkyllisiä. Esim. torajyviä ei tarvitsisi olla leipäviljan seassa kuin pari hassua ja tulisi jo rajuja oireita aikuiselle ihmiselle. 1800-luvulla torajyviä käytettiin myös keskenmenojen aikaan saamiseksi (vaikka se tietysti oli synti) Tosin siinä kävi usein huonosti, kun tuli syötyä vahingossa liikaa.

Edit: sinapista löytyi mm. tälläinen maininta: Liiallinen käyttö aiheuttaa tulehdusta limakalvoissa, munuaisissa ja vatsassa.
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

No sittenhän myös on tämä suola. Mutta vain suurissa määrissä. Eli ei sipsejä tai suolakalaa kanoille...näin olen ymmärtänyt.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ei paprikan siemenet ole myrkyllisiä. Se on jostain ilmestynyt vanha tieto, eikä pidä paikkaansa.
Suola taitaa olla kanoille pahasta siksi, että se nostaa verenpainetta ja siten lisää sydänkohtauksen vaaraa. Luulisin ainakin.
Kananlento

Viesti Kirjoittaja Kananlento »

Sellaista tietoa olen saanut että ruisleipää kanoille ei saa antaa. En ole varma, mutta itse en anna koska niin paljon pelkään kotkottajien puolesta.
:smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla ei ole tullut mieleenkään antaa ruisleipää, en edes tiedä miksi.. Mutta on ihanan näköistä ja kuuloista, kun heittää kanoille kokonaisen ranskanleivän! Siitä tulee hieno taideteos, kun se pienestä reiästä kaiverretaan tyhjäksi! Kuoret voi sitten antaa vaikka vuohille.. :smt003
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Avokado lienee kanoille tappavaa. Ruotsissa asuva kanankasvattaja tuttuni oli antanut helmikanoille huonoksi menneitä avokadoja muiden hedelmien mukana. Seuraavana päivänä löytyi elossa enää yksi lintu. ja niitä siis oli kymmenkunta syömässä :smt011
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Jep, avokado on tietääkseni lähes kaikille linnuille tappavaa. Ainakaan näille lemmikkilinnuille sitä ei saa missään nimessä syöttää.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä olen kyllä antanut kuivattua ruisleipää liotettuna pikkuruisen määrän muun ruuan joukossa...
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Onko tuo ruisleipä sitten jotenkin haitallista kanoille vai? Oon miekin sitä antanut juuri jonkun muun ruoan mukana välillä... Kuulin myös että banaani olisi kielletty, mutta meillä on kanat syöny sitäkin. :smt017
Vastaa Viestiin